یک کراس اوور نسبتا جدید یا یک سدان لوکس قدرتمند؟

این روزها بودجه ای در حدود 2.5 تا 3.5 میلیارد تومان برای خرید برخی خودروهای خارجی کافی به نظر می رسد. شما با این بودجه در بین خودروهای سایز کوچک خارجی که در چند سال اخیر واردات رایگان خودرو در بازار کشورمان ظاهر شده اند گزینه های زیادی دارید که یکی از مهم ترین و معروف ترین آن ها کیا اسپورتیج کارکرده مدل 2017 است. اما صبر کنید؛ چرا که یک گزینه وسوسه انگیز دیگر در بازه قیمتی 3 میلیارد تومان نیز در بازار است. یک سدان لوکس سایز متوسط ​​ژاپنی که صرفا به دلیل عملکرد و قدمت در این بازه قیمتی قرار گرفت. پیشنهاد ما برای مقایسه لکسوس GS430 2008 است.

موفق یا ناموفق؟

شروع داستان لکسوس GS به سال 1991 برمی گردد. در آن سال لکسوس این مدل را به عنوان یک سدان سایز متوسط ​​عرضه کرد. این سازنده خودروهای لوکس ژاپنی، دو سال قبل از GS، سدان دیگری با ابعاد مشابه اما نسبتا کوچکتر به نام ES تولید کرد. نسل دوم و سوم GS به ترتیب در سال های 1997 و 2005 تولید و به بازار جهانی عرضه شد. در سال 2011 شاهد تولید آخرین نسل از این سدان بودیم. سرانجام، تولید نسل چهارم GS برای همیشه در سال 2020 متوقف شد.

در طول سه دهه گذشته، GS و ES از نظر ابعاد نزدیک‌تر و نزدیک‌تر شده‌اند و از این نظر، لکسوس ترجیح داد مدلی را که موفق‌تر بود و فروش بیشتری داشت، حفظ کند.

یک کراس اوور نسبتا جدید یا یک سدان لوکس قدرتمند؟

بنابراین، GS میدان را به نفع ES ترک کرد. GS یک بار در نسل سوم با نسخه های GS430 و GS460 و بار دیگر با نسخه GS250 در نسل چهارم با بازار ایران مواجه شده است، تجربه ای که چندان طولانی نیست. داستان تولید اسپورتیج توسط برند کره ای کیا به دهه 1990 برمی گردد.

در سال 1993 کیا محصول جدید خود را به عنوان یک کراس اوور جمع و جور به نام اسپورتیج معرفی کرد. اسپورتیج طی سی سال گذشته شاهد پنج نسل بوده است و نسل پنجم و کنونی آن از سال 2021 تولید خواهد شد. نسل اول این خودرو بر اساس مدل مزدا بونگو ساخته شده و در دو نسخه 4 در و 2 عرضه شده است. درها، با سقف قابل تبدیل. اما از نسل دوم به بعد خبری از نسخه 2 در کانورتیبل نیست.

یک کراس اوور نسبتا جدید یا یک سدان لوکس قدرتمند؟

نسل اول اسپورتیج به مدت 12 سال در خط تولید باقی ماند. اما پس از آن نسل های دوم، سوم و چهارم که به ترتیب در سال های 2005، 2010 و 2015 مورد استفاده قرار گرفتند، یک رکورد ماندگاری داشتند.

از سال 2008 تا 2018 یا به عبارتی از نسل دوم تا نسل کنونی شاهد حضور کیا اسپورتیج در بازار خودروی کشور بودیم. این خودرو حدود یک دهه است که در بازار ایران حضور دارد و یکی از معروف ترین و قدیمی ترین خودروهای کراس اوور بازار به حساب می آید.

یکی خاص و دیگری جذاب!

اختلاف زمانی طراحی این دو خودرو 10 سال است. بنابراین، تفاوت زمانی زیادی بین سبک طراحی آنها وجود دارد. البته این اختلاف زمانی دلیلی برای برنده اعلام اسپورتیج در بخش طراحی نیست. سبک طراحی نسل چهارم اسپورتیج در زمان رونمایی مورد پسند بسیاری قرار نگرفت. با این حساب نمی توان آن را جزو کراس اوورهای جذاب عصر خود دانست. داستان طراحی GS کاملا متفاوت است. این سدان لوکس به گونه ای طراحی شده است که پس از پایان برنامه تولید خود همچنان توجه ها را به خود جلب کند. باید اعتراف کرد که طراحی GS در نوع خود متمایز و زیباست که با وجود گذشت نزدیک به دو دهه همچنان در کنار خیابان نگاهی به آن زیباست. یکی دیگر از دلایل جلب توجه بیشتر نوار غزه در میان ایرانیان، کمبود آن در این کشور است که آن را به یک انتخاب خاص تبدیل کرده است. اگرچه طراحی داخلی کابین GS بسیار قدیمی تر از اسپورتیج است، اما مواد باکیفیت به کار رفته در آن به همراه راحتی بی نظیر توجه هر مشتری را به خود جلب می کند.

وقتی اسپورتیج GS را به چالش می کشید!

ممکن است فکر کنید که GS به عنوان یکی از سدان های لوکس محبوب و ناشناخته در بازار جهانی، اسپورتیج را از نظر آپشن ها می بلعد. اما صبر کن

وقتی یک کراس اوور کره ای از گروه موتور هیوندای با یک سدان لوکس با بیش از یک دهه قدمت رقابت می کند، مطمئناً از نظر آپشن ها و امکانات رفاهی حرف های زیادی برای گفتن دارد.

اگرچه لیست ویژگی های اسپورتیج طولانی و بالاست، اما GS مورد بحث به ویژگی های لوکس جالبی نیز مجهز شده است، از جمله کروز کنترل، کنترل کشش و پایداری، سیستم تعلیق هوشمند، سنسورهای پارک جلو و عقب، سنسور باران، توزیع نیروی ترمز و… جلوگیری از قفل شدن ترمز و کمک، روشنایی خودکار، روشنایی خودکار، مه شکن جلو و عقب، چراغ گوشه، چراغ نمک، چراغ جلو زنون، فرمان برقی، منبت چوب، دکمه های کنترل، دسترسی آسان و حساس به سرعت، سیستم صوتی مارک لوینسون مجهز به 14 بلندگوها هندز فری، صفحه نمایش 7 اینچی، ناوبری، دوربین عقب، بلوتوث، USB، DVD، MP3، پشتیبانی از iPod و AUX، نمایشگر کمکی خط پارک با حرکت فرمان، مجموعا 10 ایربگ، پشت سر فعال، ورود بدون کلید، دکمه فشاری استارت، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه با دریچه تهویه عقب، صندلی برقی 10 جهته راننده و سرنشین جلو با تنظیم و حافظه برقی کمری، گرمکن صندلی جلو، خنک کننده صندلی جلو، روکش چرمی صندلی، صندلی ایزوفیکس، خروجی 12 ولت، چوب تریم، آینه عقب الکتروکرومیک، آینه جانبی تاشو با تنظیم برقی، گرمکن و حافظه، سانروف، بالابر شیشه ای ضد گیر، پرده برقی عقب و غیره.

اسپورتیج همچنین دارای امکانات زیادی مانند کروز کنترل هوشمند، کنترل پایداری در سربالایی، کروز کنترل در سراشیبی، کنترل کشش و پایداری، 3 حالت رانندگی شامل عادی، اکو و اسپرت، مدیریت پایداری خودرو، سنسورهای جلو و عقب، سنسور باران و فشار باد لاستیک است. سنسور ، توزیع نیروی ترمز، ترمزهای ضد قفل و ترمزهای کمکی، ترمز دستی برقی، نگه داشتن خودکار، کنترل ترمز در پیچ، چراغ روشنایی روز، چراغ اتوماتیک، مه شکن جلو و عقب، چراغ نمک، لامپ زنون، چهار مه شکن جلو LED، چراغ خوش آمدید، چرخ Driving Decat با برق کمکی، دنده شیفتر، گرمکن و سنسور سرعت، سیستم صوتی JBL با 8 بلندگو، آمپلی فایر و هندزفری هدست با تشخیص صدا، صفحه نمایش 5 اینچی لمسی، دوربین عقب، بلوتوث، جک USB، CD پشتیبانی، پخش کننده MP3، iPod و AUX، صفحه کیلومتر شمار 4.2 اینچی، نمایشگر خطوط کمکی پارک با حرکت فرمان، مجموعا 6 ایربگ، پشتی سر فعال، ورود بدون کلید، استارت دکمه ای، سیستم تهویه مطبوع دوگانه اتوماتیک با دریچه هوای عقب، 10 صندلی برقی راننده با تنظیم برقی کمری، صندلی سرنشین جلو برقی 8 جهته، صندلی عقب دستی دو طرفه با تاشو دوگانه، گرمکن صندلی های جلو و عقب، خنک کننده صندلی جلو، روکش چرمی صندلی، صندلی ایزوفیکس، خروجی 12 ولت ، جعبه برقی با سوکت، کمدهای هوشمند، شارژر بی سیم، آینه عقب برقی، آینه بغل تاشو برقی با تنظیم و گرمایش برقی، سقف پانوراما، سانروف، شیشه دودی عقب و غیره. هر مشتری از امروز لذت خواهد برد.

یک کراس اوور نسبتا جدید یا یک سدان لوکس قدرتمند؟

یک کراس اوور نسبتا جدید یا یک سدان لوکس قدرتمند؟

اینجا خیلی فرق داره!

انتظار مقایسه کامل و دقیق بین خودروهای 4 سیلندر و 8 سیلندر را نداشته باشید. اینجا همه چیز به جز گیربکس 6 سرعته اتوماتیک و موتور تنفس طبیعی کاملا متفاوت است. با شروع از اندازه موتور، قدرت و گشتاور تولید شده با اختلاف حدود دو برابر میل محرک، همه آنها تفاوت قابل توجهی دارند.

در پشت فرمان GS، ممکن است به عنوان یک سدان V8 دیفرانسیل عقب بسیار سریعتر از اسپورتیج باشید، اما مصرف سوخت بهتری نیز خواهید داشت. در مقابل، اسپورتیج ممکن است با موتور چهار سیلندر خود حرف زیادی برای گفتن نداشته باشد، اما سیستم چهار چرخ محرک آن ممکن است امکان رانندگی نسبتا آسان خارج از جاده را فراهم کند.

نام و مدل کیا اسپورتیج 2017 لکسوس GS430 2008
فصل کراس اوور جمع و جور یک سدان لوکس سایز متوسط
نوع موتور موتور 4 سیلندر 2.4 لیتری بنزینی موتور 8 سیلندر 4.3 لیتری بنزینی
حداکثر قدرت 181 اسب بخار 305 اسب بخار
حداکثر گشتاور 237 نیوتن متر 440 نیوتن متر
نوع گیربکس 6 سرعته اتوماتیک 6 سرعته اتوماتیک
محور متحرک چهار چرخ متحرک دیفرانسیل عقب
شتاب صفر تا صد کیلومتر در ساعت 9.8 ثانیه 5.7 ثانیه
حداکثر سرعت، بیشینه سرعت 217 کیلومتر بر ساعت 250 کیلومتر در ساعت
نوع سوخت بنزین بنزین
مصرف سوخت ترکیبی 8.5 لیتر در صد کیلومتر 11.4 لیتر در صد کیلومتر

ممکن است پشت فرمان یک GS به عنوان یک سدان V8 با محرک عقب نسبت به اسپورتیج سریعتر باشید، اما مصرف سوخت بهتری نیز خواهید داشت.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/246673/%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D8%B3-%D8%A7%D9%88%D9%88%D8%B1-%D9%86%D8%B3%D8%A8%D8%AA%D8%A7-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%DB%8C%D8%A7-%D8%B3%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D9%84%D9%88%DA%A9%D8%B3-%D9%82%D8%AF%D8%B1%D8%AA%D9%85%D9%86%D8%AF

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری