مجموع زیان و بدهی خودروسازان بزرگ بالغ بر 363 همات بوده است

سه خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو تا پایان شهریور 1402 در مجموع 163 همات زیان انباشته شناسایی کرده اند و مجموع بدهی این سه خودروساز بالغ بر 300 همات بوده است. بر این اساس، به گفته امیرحسین جلالی; نایب رئیس انجمن صنایع همگن قطعه، این مشکل در دو جلسه شورای امنیت ملی توسط این انجمن مطرح شد. اما با وجود این هشدارها، روش نامطلوب قیمت‌گذاری که بلای جان صنعت خودرو بود و مجموعاً 363 زیان و بدهی را برای خودروسازان بزرگ به همراه داشت، اکنون به آفت واردات خودرو تبدیل شده است. به این ترتیب از آنجایی که خودروسازان در این شرایط نتوانسته اند به طور کامل به نیاز بازار پاسخ دهند، به نظر می رسد واردات خودرو نیز مانند صنعت خودرو آینده روشنی نخواهد داشت.

سعید مدنی کارشناس برجسته صنعت خودرو و مدیرعامل سابق خودروسازی سایپا در گفت و گو با خبرنگار دنیای خودرو گفت: متاسفانه دخالت دولت در تمامی عملیات واردات و در کل صنعت خودرو به عنوان یک سرعت شکن عمل می کند انتقادات زیادی دریافت کرده است.» تنها راه حل ایجاد تعادل در صنعت خودرو و بازار، خصوصی سازی این شرکت و واگذاری آن به افراد واجد شرایط است.

وی در خصوص تبعات واگذاری قیمت گذاری خودروهای وارداتی از شورای رقابت به سازمان حمایت گفت: به نظر من این اقدام تاثیر چندانی بر روند واردات و بازار خودرو ندارد. کندی واردات خودرو بیشتر به دلیل مشکلات دولت در تامین ارز است و سازمان و نهادهای مجاز به قیمت گذاری خودروهای وارداتی تاثیر چندانی در تسریع روند واردات خودرو نخواهند داشت. فرقی نمی کند قیمت گذاری از سوی شورای رقابت باشد، ستاد تنظیم بازار یا سازمان حمایت، مهم این است که قیمت گذاری به عنوان موضوع این صنعت پذیرفته نشد و مشکلات آن را افزایش داد.

روش قیمت گذاری سفارش تا چه زمانی می تواند اجرا شود؟

در واقع هنوز قابل اجرا نیست و قبلاً اجرا نشده است. قیمت گذاری اجباری به خودی خود اشتباه است، واقعیت این است که اگر فضا را رقابتی نکنیم و از طرفی تولید کارخانه های خودروسازی افزایش نیابد و روند زیان دهی فعلی ادامه یابد، اقتصاد کشور در معرض تهدید قرار می گیرد. بر اساس تجربه چند سال گذشته، دستور قیمت گذاری توسط هیچ نهاد و سازمانی جز ایجاد التهاب در بازار، رکود بازار و بعضا افزایش قیمت خودرو، اثر دیگری نخواهد داشت. در حال حاضر خودروسازان بزرگ ما ظرفیت تولید حدود 600 تا 700 هزار خودروی اضافی را دارند، اما به جای تولید یک میلیون و 800 هزار دستگاه، تنها بین 1 میلیون و 200 تا 300 هزار دستگاه خودرو تولید می کنند و 500 هزار سفارش در بازار باقی می ماند.

التهاب صنعت خودرو به نوعی مانع خروج بازار از رکود می شود. به نظر شما چه تصمیماتی در سطح کلان می تواند بازار را به رونق قبلی بازگرداند؟

به نظر من بازار هوشمند، هوشمند و خود تنظیم است و اگر قیمت گذاری بر اساس بازار باشد، مصرف کننده کالای مورد نیاز خود را راحت تر خریداری می کند. در این صورت قیمت خودرو قطعا کاهش خواهد یافت. اما دخالت دولت اغلب منجر به رکود بازار و افزایش قیمت خودرو می شود که اخیرا شاهد آن بوده ایم.

اثرات توقف سفارش قیمت در بازار چیست؟

به نظر من آزادسازی قیمت خودرو تاثیر بسزایی در بازار دارد و به ثبات و آرامش بازار کمک می کند. اگر قیمت را آزاد کنیم و به بازار بسپاریم، پس از گذشت مدتی برای دستیابی به فروش بهتر، خودروسازان قیمت محصولات خود را کاهش داده و یا به صورت اقساطی با شرایط مناسب مصرف کننده و در فضای رقابتی، قیمت ها را به فروش می رسانند. بالا خواهد رفت، متعادل خواهد شد. متاسفانه بر اساس تجربه، دولت توان تنظیم بازار حتی برای کالاهای اساسی را ندارد. پس بهتر است دولت از قیمت گذاری خارج شود و بیشتر به معیشت مردم بپردازد. در این صورت خودروساز یا قیمت محصولات خود را کاهش می دهد و یا محصولات خود را با شرایطی مانند اجاره و اقساط عرضه می کند که منجر به فروش بیشتر می شود. در آینده، قیمت‌های کارخانه و بازار به هم می‌رسند و به تعادل می‌رسند، تقاضای کاذب از بین می‌رود و خود تنظیمی رخ می‌دهد.

چشم انداز واردات خودرو و تاثیر آن بر بازار را چگونه می بینید؟

واردات خودرو بستگی به ارز دارد. یعنی باید مشخص شود ارز اختصاص یافته به این معضل چگونه و طی چه فرآیندی تامین می شود. تا قبل از سال 2017 واردات خودرو آسان بود و قیمت گذاری در فضای رقابتی بازار انجام می شد. در آن زمان شرایط رقابتی روند واردات را تسریع کرد. تا الان تا فضا رقابتی نشود مشکلات بازار خودرو در بحث تنظیم بازار حل نمی شود. اگر تاثیر واردات بر بازار کاهش یا افزایش قیمت محصولات خودرویی باشد، باید اذعان داشت که در سطح کل، واردات در روند کنونی تاثیر چندانی بر بازار خودرو و قیمت آن ندارد. پس از آزادسازی واردات خودرو، قرار بود طی یک سال و نیم گذشته 100 هزار خودرو وارد کشور شود که این اتفاق نیفتاد. قرار است امسال حداقل 50 هزار خودرو وارد شود که هنوز محقق نشده است. یعنی اگر تقاضای انباشته را در نظر نگیریم، در بازار خودروهای خارجی تا 150 هزار دستگاه فاصله ایجاد می شود. طبیعتاً بخشی از این شکاف توسط مونتاژکنندگان خودرو پوشانده شد، اما در مجموع تاثیری که باید داشته باشند را نداشتند. ممنوعیت واردات حتی قیمت خودروهای داخلی را افزایش داد. زمانی که بازار مسدود شد، خریداران خودروهای خارجی به سراغ خودروهای نسبتاً خوب داخلی رفتند که این امر باعث افزایش چشمگیر قیمت خودروهای تولید داخل شد.

برخی از فعالان صنعت خودرو معتقدند واردات خودرو باعث نابودی این صنعت می شود. شما در مورد آن چه فکر میکنید؟

در این صورت دولت باید ابتدا از صنعت خودرو حمایت کند تا خودروسازان به حداکثر تولید برسند و در نهایت با عرضه بیشتر مشکلات بازار را حل کنند. دولت می تواند خودروسازان داخلی را به تولید خودروهای باکیفیت تر وادار کند و در صورت امکان ظرفیت خالی آنها را با خودروهای مونتاژی پر کند تا با ایجاد اشتغال، خدمات بهتر و محصولات متنوع تری به مردم ارائه کند.

بنابراین اگر بخواهیم بازار را تنظیم کنیم، اولین قدم باید افزایش توزیع خودروسازان باشد و در کنار آن واردات خودرو در یک روند مناسب آزاد شود. اصلاح روند اشتباهی که در بازار خودرو به وجود آمده آسان است. امکان لغو نظام قیمت گذاری به منظور افزایش تولید و واردات خودرو وجود دارد و در فضای رقابتی بازار و صنعت خودرو، قیمت ها را بازار تعیین می کند و می توان در این بخش به فعالیت اقتصادی سالم دست یافت.

دلایل حرکت لاک پشتی شرکت های واردکننده خودرو در واردات و عرضه محصولات خودروسازان خارجی چیست؟

مشکلات ما در این بخش ناشی از عدم سیاست گذاری مناسب است. این سیاست ها در حوزه واردات خودرو منجر به کندی و شکست وعده های متوالی مسئولان شد. در سایر کشورهای دارای صنعت خودرو در گام اول؛ صنعت خودرو به حداکثر تولید می رسد و سپس; آنها همچنین بر اساس سیاست های مشخص و از پیش تعیین شده روی واردات خودرو کار می کنند. به عنوان مثال معادل 10 درصد تولیدات داخلی وارداتی است که باعث ایجاد فضای رقابتی و امکان بهبود تولید می شود. بنابراین ترجیح این است که خودروهای جدید با نرخ مشخصی وارد شوند و با کنترل هایی مانند تعرفه فرآیندی کنترل شوند تا دولت نیز درآمد داشته باشد و کنش ها و واکنش های این بخش در واقع منجر به تنظیم بازار شود.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/246655/%D9%85%D8%AC%D9%85%D9%88%D8%B9-%D8%B2%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D8%A8%D8%AF%D9%87%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF-%D8%A8%D9%87-%DB%B3%DB%B6%DB%B3-%D9%87%D9%85%D8%AA-%D8%B1%D8%B3%DB%8C%D8%AF

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری