ورود متروبوس به ناوگان حمل و نقل شهری کشور

گره آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور به ویژه پایتخت نسبت به سال های اخیر کوتاهتر شده است و به نظر می رسد با وجود همه اخبار و اقدامات انجام شده برای رهایی از این معضل زیست محیطی، همه تلاش ها بی نتیجه مانده است. هر روز شاهد ورود آلودگی های بیشتری هستیم.هوای شهری. در حالی که خودروهای تجاری اغلب بیش از سایر بخش ها مورد سرزنش قرار می گیرند، برخی معتقدند که این خودروها، به ویژه مدل های قدیمی تر، حاوی درصد بالایی از آلاینده های زیست محیطی هستند. با این حال، در سال های اخیر هیچ اقدام مشخصی برای رهایی از آنها انجام نشده است.

روند حذف کالاهای فرسوده به تعویق افتاده است زیرا مقصد این خودروها برای مالک است، اما بخش اتوبوسرانی کشور که تحت کنترل شهرداری است، همچنان به آرامی در حال نوسازی است. به گفته مسئولان این سازمان ها، طی ده سال منتهی به سال 1401، اتوبوس جدیدی به ناوگان اتوبوسرانی بین شهری کشور اضافه نشد و اکنون نیز که اتوبوس های کشور به انحاء مختلف نوسازی می شوند، اولویت با نمونه های وارداتی و حتی کارکرده است. به نظر می رسد خودروسازان داخلی با وجود تمام تلاش ها سهم چندانی در این نوسازی و بودجه ندارند. توزیع

آغاز به کار یک دستگاه متروبوس و ورود سه دستگاه دیگر تا پایان سال

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی تهران ابتدای هفته جاری از ورود اولین اتوبوس مترو به ناوگان حمل و نقل عمومی خبر داد.

مهدی علیزاده در این خصوص گفت: اولین متروبوس همزمان با آغاز سال تحصیلی وارد خطوط شد و تا امروز 2047 اتوبوس در خط داریم.

وی با اشاره به ورود متروبوس به چرخه حمل و نقل پایتخت افزود: با گذشت 5 سال از ورود چهار اتوبوس 25 متری، هفته گذشته تست گرم یکی از این اتوبوس ها با موفقیت انجام شد و این اتوبوس وارد خاوران شد. -خط آزادی و تا آخر مهر وارد … سه متروبوس دیگر در جاده ها.»

ورود متروبوس به ناوگان حمل و نقل شهری کشور

تیرماه امسال رئیس شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران از پیوستن متروبوس ها به ناوگان حمل و نقل عمومی خبر داد. مهدی شمران در این خصوص گفته بود: «استفاده از متروبوس در همه نقاط جایز نیست و این اتوبوس‌ها باید در خیابان‌های مستقیم و بدون پیچ و خم استفاده شوند.»

وی با اشاره به برنامه ریزی های انجام شده در این بخش، گفت: قرار است اتوبوس های سه کابین وارد ناوگان کشور شوند اما تعداد و زمان ورود آنها هنوز مشخص نیست.

چمران در خصوص این اتوبوس‌ها اعلام کرد: «مجلس و دولت بر سر امکان استفاده از اتوبوس‌های کم‌کارآمد در داخل شهرها و حومه‌ها به توافق رسیدند».

وعده واردات متروبوس در حالی کمتر از سه ماه دیگر اجرایی شد که خودروسازان داخلی همچنان در حال فروش اتوبوس صفر کیلومتر به شهرداری های کشور هستند و برای فروش آن باید از هفت خوان عبور کنند.

لزوم حمایت از تولیدکنندگان داخلی

این در حالی است که قوانین استفاده از متروبوس در ناوگان عمومی کشور به تصویب مجلس و دولت رسیده است و به نظر می رسد در این مصوبات جایی برای استفاده از تولیدات داخلی وجود نداشته باشد.

اولین خودروهای متروبوس در ناوگان اتوبوسرانی پایتخت آغاز به کار کردند و در خردادماه 1392 اولین نمونه از این خودروها به نمایش درآمد.

اولین اتوبوس هیبریدی سه کابین کشور در بهار 1392 توسط آکیا خودرو در آذربایجان شرقی رونمایی شد.این محصول با تکنولوژی پیشرفته و استاندارد یورو 5 با بدنه تمام آلومینیومی ساخته شده است و از آنجایی که هیچ گونه جوش و پرچ در آن استفاده نمی شود. بدنه اتوبوس، کاهش وزن آن 35٪ افزایش یافته است.

این متروبوس 25 متر طول دارد و عمر مفید آن 30 سال اعلام شده است که یکی از ویژگی های آن جلوگیری از آلودگی هوا و اتلاف انرژی است.

بنابراین اگر مسئولان برنامه مدون و تفصیلی برای استفاده از متروبوس ها داشتند و تصمیمشان یک شبه نمی گرفت، حداقل 10 سال فرصت داشتند تا امروز که به جای استفاده از مدل های کارکرده وارداتی با نرخ ارز بالا، آنها این کار را می کردند. مشاهده استفاده از محصولات مشابه داخلی و توسعه خطوط تولید اتوبوسرانی در کشور. این رویه ای است که قبلاً در مورد استفاده از اتوبوس های معمولی نیز دیده شده است.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/246122/%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%AF-%D9%85%D8%AA%D8%B1%D9%88%D8%A8%D8%A7%D8%B3-%D9%87%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D9%86%D8%A7%D9%88%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AD%D9%85%D9%84-%D9%88%D9%86%D9%82%D9%84-%D8%B4%D9%87%D8%B1%DB%8C-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری