هزار درصد وعده واردات خودرو محقق شد!

بیش از یک سال از آزادسازی واردات خودرو به کشور می گذرد اما تعداد خودروهای وارداتی به بازار ایران زیاد نبوده است. در عین حال وزارت حراست با واردات خودروهای فرسوده و فرسوده سعی در تنظیم بازار خودرو دارد. با این حال، واردات خودروهای خارجی غیر چینی، اعم از نو و کارکرده، نوعی جستجوی سهم در بازار انحصاری خودروهای کلکسیونر است. به گفته برخی فعالان و کارشناسان بازار خودرو، دولت با تسهیل واردات خودروهای خارجی به دنبال حذف انحصار بازار خودروهای داخلی است.

علی رضا قربانی نژاد فعال و کارشناس حوزه خودرو با اشاره به کندی روند واردات خودرو به «دنیای خودرو» گفت: واردات خودرو به کشور مسیر مثبتی ندارد و قطره قطره در حال انجام است. سیاست گذار به دنبال تنظیم بازار است.» از این جهت می خواهد فضای رقابتی برای رسیدن به این هدف ایجاد کند.

وی افزود: حجم محصولات خارجی وارد شده به گمرکات کشور در حالی اعلام شد که وزیر صامت سابق از عرضه 200 هزار خودروی وارداتی به کشور در مدت کوتاهی خبر داد. به عبارت دیگر 0.0014 درصد از حجم واردات وعده داده شده تاکنون اجرایی شده است. عددی که بتوان آن را برابر با صفر در نظر گرفت.

از سوی دیگر، پویا عباسیان، کارشناس تجارت بین الملل در پاسخ به این سوال که آیا واردات خودرو به نفع خودروسازان داخلی است یا خیر، گفت: آزادسازی واردات خودرو به نفع طرف های مرتبط با موضوع تولید و فروش است. ”

وی افزود: در شرایطی که خودروسازان قطعات محصولات خود را به دلار خریداری می کنند، باید محصولات خود را با قیمت ریالی به متقاضیان عرضه کنند.

عباسیان ادامه داد: فکر می کنم اکنون با آزادسازی واردات خودرو، بازار کاهش یافته است و با کاهش اختلاف قیمت کارخانه و بازار برای برخی خودروها، بسیاری از متقاضیان از خرید خودرو با سیستم یکپارچه منصرف شده اند. زمان حذف سامانه یکپارچه فروش خودرو که پیشنهاد شورای رقابت برای آن به وزارت امنیت ارائه شده است و همچنین اختیار تولید، فروش و قیمت گذاری خودرو که اکنون از خودروسازان سلب شده است فرا رسیده است. بر اساس قانون تجارت به هیئت مدیره شرکت های خودروسازی تحویل داده می شود.

علی رضا قربانی نژاد، فعال و کارشناس خودرو

از هر 122 خودرو ثبت نام شده، یک خودرو وارد کشور شده است

آمار گمرک حاکی از آن است که تعداد زیادی خودرو وارد انبارهای این سازمان شده و توسط صاحبان آن ترخیص شده است. پس از آزادسازی واردات خودرو چه تعداد خودرو به بازار عرضه شد؟

آمار اعلام شده گمرک فقط مربوط به دوره بهمن 1401 هجری قمری تا خرداد 1402 هجری قمری می باشد. اگر به خودروهای وارداتی که زودتر وارد گمرک شده اند نگاه کنیم به عدد 1048 خودرو می رسیم که از این تعداد 768 خودرو در حال ترخیص هستند.

با توجه به اینکه متقاضیان خرید خودروهای خارجی برای ثبت سفارش ملزم به مسدودسازی 500 میلیون تومان در حساب نمایندگی بودند، افراد کمتری تمایل به حضور در این بازار را نشان دادند. تعداد سفارشات خودروهای وارداتی ثبت شده توسط شرکت های واردکننده خودرو چقدر است؟

اگرچه نظرات مراجع تصمیم گیری متفاوت بود اما این امر منجر به کاهش واردات خودرو شد اما شاهد ثبت نام گسترده متقاضیان خرید خودروهای وارداتی بودیم.

اسفندماه سال گذشته همزمان با فاز اول سامانه یکپارچه، خرید خودروهای وارداتی نیز به ثبت رسید. در این مرحله اولویت با 34000 متقاضی برای تهیه خودروهای خارجی بود. در نتیجه از هر 122 متقاضی در صف، تنها یک وسیله نقلیه تا پایان خرداد 1402 هجری قمری وارد کشور شد.
او بود
هنوز هیچ یک از خریداران خودروهای وارداتی موفق به دریافت خودروی خود نشده اند. با گذشت 18 ماه از آزادسازی واردات خودرو و 11 ماه از تدوین مصوبه واردات، همچنان شاهد حرکت کند و پیوسته خودروهای جدید به بازار هستیم. البته باید توجه داشت که تمام حجم واردات به شرکت های واردکننده اختصاص نمی یابد.

پویا عباسیان کارشناس تجارت بین الملل

انحصار بازار خودرو تنها با واردات از بین نمی رود

آیا آزادسازی واردات خودرو به تنهایی می تواند منبع تقاضای متمرکز در بازار خودرو را آزاد کند؟

برای تنوع بیشتر در بازار خودرو، واردات باید در کنار نمونه های داخلی قرار گیرد. طبق سیاست های جدید واردات، خودروهای جدید می توانند با خودروهای مونتاژی رقابت کنند. از سوی دیگر خودروهای دست دوم وارداتی می توانند با محصولات خودروسازان داخلی رقابت کنند.

فضای اقتصادی در بازار خودرو به دلیل تحریم های بین المللی و اعمال قانون ممنوعیت واردات خودرو به سمت ایجاد انحصار برای خودروسازان داخلی اعم از دولتی و خصوصی گرایش پیدا کرده است. به نظر شما آزادسازی واردات خودرو این فضا را از بین می برد؟

این انحصار را نمی توان تنها با آزادسازی واردات خودرو از بین برد، بلکه باید به سمتی برویم که تعریف انحصار در بازار خودرو بی ربط شود. دولت طی یک سال گذشته برنامه ریزی کرده است تا خودروهای برقی نو، کارکرده و وارداتی را در نقاط مختلف بازار توزیع و از این مسیر رقابت ایجاد کند. بر اساس سیاست جدید وزارت امنیت، خودروهای وارداتی به کشور اعم از نو و کارکرده قرار است در نقاط مختلف بازار اصطکاک ایجاد کنند و در این بین خودروهای برقی نیز جایگاه و جایگاه جدیدی پیدا کرده اند. مکان جدید. بخش جدید در بازار این در حالی است که قبلا قانون خاصی برای توزیع خودروهای خارجی در بازار وجود نداشت و واردات خودرو به صورت عادی انجام می شد و اگر رقابت شکل می گرفت عادی و به اصطلاح اتوماتیک بود. به عبارت دیگر دلال ها بر اساس نیاز بازار و تقاضای موجود اقدام به واردات خودروهای خارجی می کردند و به این ترتیب یا رقابت ملموسی وجود داشت یا خیر.

طبق مقررات واردات خودرو، همه افراد مجاز به واردات خودرو به کشور هستند. این چه الزاماتی از نظر خدمات پس از فروش ایجاد خواهد کرد؟

موضع آیین نامه در این خصوص تسریع در واردات خودرو است و تنها به موضوع عرضه ارز پرداخته شده است. در این آیین نامه آمده است که مردم می توانند با ارز خود و یا ارز صادراتی محصولات خود و یا صادرات کالاهای دیگر، خودرو وارد کشور کنند.

این آیین نامه به شبهات ارزی نیز پاسخ داد و تصریح کرد که اگر دولت قادر به تامین ارز نباشد، می توان از این ارزها برای واردات استفاده کرد و مشکل را حل کرد.

نکته قابل توجه در میان فعالان حوزه واردات خودرو، امحای خودروهای فرسوده است که همواره بر عهده واردکنندگان خودرو به عنوان تنها متولی امر بوده است. این امر البته باعث اختلال در بازار خودرو و افزایش قیمت خودروهای دست دوم شد. به نظر شما چه اقداماتی برای تسریع خروج خودروهای فرسوده از چرخه مصرف موثر است؟

این امر مستلزم تلاش دولت است. بر اساس مقررات واردات خودرو، موضوع حذف خودروهای فرسوده از چرخه مصرف با بحث واردات خودرو پیوند خورده است. در همین راستا تاکید شد که واردات خودرو باید همراه با اسقاط خودروی دیگری در داخل آن باشد. این کار برای حفظ محیط زیست ضروری است. خودروهای ناایمنی که مقادیر زیادی سوخت مصرف می کنند به محیط زیست آسیب می رسانند و باید به تدریج کنار گذاشته شوند. اما دولت باید بیشتر این وظیفه را به خودروسازان واگذار کند.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/245992/%DB%8C%DA%A9-%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D9%85-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%D9%88%D8%B9%D8%AF%D9%87-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%B9%D9%85%D9%84%DB%8C-%D8%B4%D8%AF

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری