درس هایی از سرنوشت مونوریل تراموا تهران

عضو هیئت تحریریه روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

تاریخچه مونوریل این کشور داستانی پیچیده اما باز دارد. سال ها از ساخت این پروژه در تهران، قم و کرمانشاه می گذرد و خبری از اتمام پروژه مونوریل در هیچ یک از این شهرها نیست.

در این سال ها البته هزینه های زیادی هم خرج شد اما مونوریل در ایران مسافری ندید. پیشنهاد احداث منوریل صادقیه به فرودگاه در سال ۱۳۹۲ در جلسه شورای شهر تهران مطرح شد. برخی از اعضا علناً با این موضوع مخالفت کردند، اما یاران وقت شهردار بالاخره توانستند حرف خود را عملی کنند و مصوبه خط شش کیلومتری مونوریل از سادیکیا تا اکباتان را اجرایی کنند. در آن زمان 1500 میلیارد تومان از بودجه شهروندان تهرانی برای ساخت 240 کیلومتر مونوریل اختصاص یافت.

پس از گذشت سال ها از این طرح شکست خورده، اکنون مسئولان شهر تهران به دنبال ایجاد خط تراموا در این شهر هستند.

چند روز پیش خبر رسید که شهرداری تهران و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تفاهم نامه همکاری در تامین مالی، طراحی، ساخت و بهره برداری از خطوط تراموا تهران امضا کردند. به نظر می رسد با همکاری سازمان صنایع الکترونیک ایران و شهرداری تهران خط تراموا در تهران بین میدان آزادی و بزرگراه تهران پارس احداث می شود که طول این خط حدود 34 کیلومتر است و 28 قطار در آن تردد خواهند کرد. این خط

سودیه نجفی، عضو شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به این خبر گفت: این تفاهم نامه در شرایطی به امضا رسید که شهرداری هنوز مطالعاتی را برای اجرای این طرح و پیش نویس قانون پروژه در اختیار شورای شهر قرار نداده است. ” احداث خطوط تراموا در تهران. این موضوع باید ابتدا به شورای شهر گزارش می شد. به احتمال زیاد براساس مطالعات انجام شده اجرای این طرح در تهران صلاح نیست و شورای شهر این موضوع را رد می کند.

به گفته این عضو کمیته ریاست شورای اسلامی شهر تهران، در تبصره 4 بند یازدهم برنامه چهارم توسعه شهر تهران که توسط شهرداری تدوین و به شورای شهر ارائه و به تصویب رسید، آمده است. شورای شهر که بررسی و امکان سنجی اجرای LRT و تراموا ماهانه منوط به تصویب شورای اسلامی شهر تهران و شورای عالی هماهنگی و ترافیک شهرهای کشور است.

سودا نجفی همچنین تاکید کرد: بهتر است شهرداری به برنامه چهارم توسعه پایبند باشد و در این مسیر حرکت کند و اگر هدف از این تفاهم نامه اجرایی شدن شورای شهر است، قطعا بدون مطالعه در این زمینه، شهر شورا با این طرح موافقت نخواهد کرد.

با بیان مختصری از سرنوشت پدیده پیچیده مونوریل و ماجرای بودجه و سرمایه انسانی کلانی که صرف آن پروژه شد، بدون اینکه پروژه مورد نظر خروجی خاصی داشته باشد، امیدواریم مسئولین امر به بررسی های کارشناسی و بررسی های لازم توجه کنند. نظرات خنثی ارائه شده توسط کارشناسان مجرب، برای تصمیم گیری نهایی برای جلوگیری از واگذاری طرح های حمل و نقل شرکت های غول پیکر شهری به برنامه های تبلیغاتی متوسل می شوند که حاشیه های آن پر رنگتر از داستان اصلی و تاثیر آن بر زندگی شهروندان است.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/245991/%D8%AF%D8%B1%D8%B3-%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%D8%B1%D9%86%D9%88%D8%B4%D8%AA-%D9%85%D9%88%D9%86%D9%88%D8%B1%DB%8C%D9%84-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%85%D9%88%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری