پس از تحریم ها، روسیه 45 استاندارد خودرو را حذف کرد

در این زمینه محمدرضا شجی فرد از اعضای هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت به بیان نظرات خود پرداخت.

وضعیت اجرای استانداردهای خودرویی در کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟ این استانداردهایی که صنعت خودرو در ایران باید داشته باشد چیست؟

استاندارد در دنیا بر اساس نیاز جامعه و منطقه طراحی می شود، مثلاً اگر در کشوری نورپردازی ضعیف باشد، استانداردی را تعریف می کنند که در آن چراغ ها باید روشن شود. 80 میلیون خودرو در سال 2022 تولید می شود که بیش از 60 درصد آنها 85 درصد استاندارد اروپا را ندارند، اما استانداردهای غیرضروری مانند عرض باد لاستیک را ضروری می کنیم، در صورتی که باید استانداردهای لازم بیشتری با توجه به شرایط کشور اعمال شود. .

این استانداردها در کشورهای دیگر با شرایط مشابه در ایران چگونه است؟

روسیه با اعمال تحریم های اروپایی، 45 استاندارد از 85 استاندارد را حذف کرد. خودروهای اقتصادی بیشترین تعداد مشتری را در جهان دارند. 80 درصد وسایل نقلیه ما زیر 6000 دلار قیمت دارند و هیچ مشتری بالاتر از این قیمت نیست. وقتی این 85 استاندارد را به طور کامل رعایت کنیم، یک میلیارد و نیم به قیمت خودرو اضافه می شود.

آیا تغییرات در خودروهای موجود مناسب است و آیا توانسته ایم محصولات جدیدی را وارد بازار کنیم؟

ما فقط نام یک ماشین با پلت فرم 40 ساله را تغییر می دهیم. وزن سبک، قیمت مناسب و کیفیت بالا سه مولفه یک خودروی باکیفیت در دنیاست، اما در اینجا نام خودروی قدیمی را تغییر می دهیم و می گوییم محصول جدیدی را به بازار عرضه کرده ایم. ما باید یک ماشین جدید طراحی و تولید کنیم نه اینکه فقط نام ماشین را عوض کنیم. عمر مفید خودرو 5 سال است و به 150 هزار کیلومتر و در نهایت 10 سال می رسد. تمام خودروهای تولید شده در داخل از سال 2010 به هیچ وجه کیفیت خوبی ندارند.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/245993/%D8%B1%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%87-%D9%BE%D8%B3-%D8%A7%D8%B2-%D8%AA%D8%AD%D8%B1%DB%8C%D9%85-%DB%B4%DB%B5-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%DB%8C%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%D8%AD%D8%B0%D9%81-%DA%A9%D8%B1%D8%AF

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری