مطالبه سهم ظروف چینی وارداتی از بازار ترکیبی چینی

بازار خودرو ایران منتظر واردات خودرو است. با این حال، ممکن است بازار در ماه های آینده با متغیرهای دیگری روبرو شود. صحبت هایی مبنی بر پایان دادن به قیمت گذاری دستوری در حالی مطرح شده است که بسیاری معتقدند با واردات خودرو، آزادسازی قیمت ها اجتناب ناپذیر خواهد بود. اگرچه خود بحث واردات نیز در هاله ای از ابهام قرار دارد، اما ممکن است این اتفاق بیفتد و قیمت محصولات داخلی نیز دستخوش تغییراتی شود. اما در صورت اعلام قیمت خودرو، چه تغییراتی در بازار رخ خواهد داد و وضعیت این دو خودروساز چگونه خواهد بود؟ آن وقت اگر بازار خودرو ایران تغییر کند، خودروسازان چینی چه واکنشی نشان خواهند داد؟ آیا خودروسازان چینی نیز علاقه مند به تولید محصولات CKD (مونتاژی) در کشور هستند و فقط محصولات CBU (وارداتی) را به بازار ایران عرضه می کنند؟

در این زمینه با امیرحسن کاکایی، فعال و کارشناس صنعت خودرو گفت وگو کردیم.

در صورت اعلام قیمت خودرو در بازار خودرو چه اتفاقی می افتد؟

اولین اتفاقی که می افتد این است که ایران خودرو و سایپا دچار مشکل فروش شده اند و دوباره به پول نقد نیاز دارند. در سال 1393 هم همین اتفاق افتاد، قیمت ها به تعادل رسید و این دو شرکت حدود 4 هزار میلیارد تومان از دولت وام گرفتند. یعنی ایران خودرو و سایپا به گونه ای محاصره شده اند که حتی در صورت آزادسازی قیمت ها باز هم این دو شرکت متضرر خواهند شد. این به دلیل وارداتی است که مسئولان مد نظر دارند.

چرا در صورت آزادسازی قیمت ها این سرنوشت را برای دو خودروساز بزرگ متصور هستید؟

زیرا دلیل ایستادن مردم در صف خرید خودرو به دلیل حاشیه سود آن است. آنها مدام می گویند ما سالانه 600 هزار خودرو کمبود داریم، در حالی که اکثر کسانی که قصد خرید خودرو دارند واقعاً به ماشین نیاز ندارند و این کار را برای سرمایه گذاری انجام می دهند. تا به حال همه می دانند که چون دولت ارز کافی ندارد، واردات پراکنده خواهد بود و پس از مدتی متوقف می شود.

در شش ماه دوم ما شرایط عجیبی در بازار حاکم خواهد شد. بسیاری از مردم فرآیند پیش خرید خودروهای کلکسیونی را که ساخته اند تکمیل نمی کنند.

چون مردم می دانند که سود خودرو کاهش یافته است. اصولا وضعیت بدی ایجاد کرده اند حتی اگر قیمت ها آزاد شود که البته باید آزادسازی شود، وضعیت ایران خودرو و سایپا بهتر نمی شود و حداقل تا شش ماه مشکل فروش خواهند داشت.

حتی بدون واردات خودرو هم این اتفاق می افتد. چون مردم پولی برای خرید ندارند و در حال حاضر فقط سرمایه داران خرید می کنند. این بدان معناست که کمتر از 1.2 میلیون نفر سرمایه گذاران اصلی هستند. این را می توان با مقایسه نسبت درآمد مردم با تورم فهمید.

در ده سال گذشته درآمد نسبت به تورم کاهش یافته است و دلیل آن این است که تقاضا به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. بررسی ها حاکی از آن است که این تعداد به 700 هزار تا 1 میلیون و 200 هزار نفر رسیده است. برخی مدعی هستند با تعویض خودروهای فرسوده این وضعیت برطرف می شود اما طبق برنامه واردات، خودروهای فرسوده از بازار خارج نمی شوند.

بنابراین عملاً بین 700 تا 1200 هزار نفر باقی می‌مانند و پول کافی ندارند و خودروسازان مجبورند به آنها خودرو را به صورت اقساط ارزان و بلندمدت بفروشند. حالا باید دید ایران خودرو و سایپا این مقدار پول را از کجا می آورند. در حال حاضر حجم فروش مدیران خودرو سایپا افزایش یافته است. زیرا بخش خصوصی به خوبی پیش می رود.

با توجه به آزادسازی واردات، آینده بازار خودرو را چگونه ارزیابی می کنید؟

دلیل ثبات قیمت خودرو برای مدتی به قیمت دلار برمی گردد. طی هفته های گذشته قیمت دلار افزایش و قیمت خودرو افزایش یافته است. این موضوع در مورد خودروهای بزرگی که قیمتشان زیر یک میلیارد تومان است صدق می کند نه مدل هایی مانند لکسوس. نکته اینجاست که با پایان واردات، خرید و فروش این خودروها کاهش چشمگیری خواهد داشت، همانطور که در این قسمت از بازار با رکود مواجه هستیم. در شش ماه آینده، وضعیت بازار بسیار پیچیده خواهد بود، اما بعید است قیمت کاهش یابد.

خودروهایی مانند ساینا با کاهش قیمت همراه نخواهند شد مگر اینکه نرخ ارز کاهش یابد که در این صورت تنها خرید و فروش کاهش می یابد. اما در صورت افزایش نرخ ارز، قیمت این خودروها نیز افزایش می یابد. البته انتظار من این است که اگر واردات زیاد باشد، قیمت ارز افزایش پیدا کند. زیرا واردات خودرو به تعداد مورد انتظار بین 500 میلیون تا 2 میلیارد دلار نیاز دارد.

این امر باعث افزایش تقاضا برای دلار و افزایش قیمت ارز می شود. اگر نرخ ارز افزایش یابد، قیمت خودرو دوباره افزایش می یابد. باید در نظر داشت که دو یا سه عامل محیطی بر این بازار تأثیر می گذارد که برخی از آنها قیمت و فروش است. ممکن است خرید و فروش وجود نداشته باشد، اما قیمت افزایش می یابد.

شرکت های بخش خصوصی از کاهش تولید خود نسبت به سال قبل خبر می دهند. ارزیابی شما در این زمینه چیست؟

بر اساس آخرین آمار در پایان ژوئیه گذشته، سهم بخش خصوصی در بازار به 20 درصد رسیده است، در حالی که قبلا 10 درصد بود. اما اگر آنها به اجرای این دستور یا بهتر است بگوییم اینگونه ادامه دهند، معامله به طور خودکار کاهش می یابد. به خصوص اگر خودروسازان چینی ببینند که صادرات خودرو به ایران به صورت CBU (خودروی کامل) به صرفه تر است، دیگر به دنبال تجارت CKD (مونتاژ خودرو) در ایران نخواهند بود.

آیا می توان گفت که شرکت های چینی نیز ممکن است سیاست خود را تغییر دهند؟

این قطعا درست است. این بازی تا امروز ادامه دارد. چون آیین نامه نرسید و همه چیز طبق انتظار بود. البته تا الان خیلی ها انتظار دارند که این آیین نامه اجرایی نشود.

وقتی به ایران خودرو و سایپا ارز نمی دهند برای واردات چگونه ارز تخصیص می دهند؟ در هفته های گذشته ارز پتروشیمی به بیش از 37 هزار تومان رسید و باید دید عواقب این تصمیمات در بازار چه خواهد بود و از هم اکنون نمی توان پیش بینی درستی داشت. ما باید جلو برویم و ببینیم قیمت های واقعی چقدر است. اما معتقدم با وضع قوانین جدید از جمله کاهش تعرفه واحدهای تجاری مرکزی و اصرار بر واردات، واردات به جای تجارت CKD به جای سرمایه گذاری در مونتاژ به زودی مقرون به صرفه خواهد شد. البته آنها مدعی هستند که قصد دارند تولید داخلی را افزایش دهند، اما هیچ شرکت چینی این کار را انجام نمی دهد، زیرا در درازمدت به سرمایه گذار اعتماد ندارند و باید مطمئن شوند که حداقل تا پنج سال آینده تغییری در سیاست ها ایجاد نشود. . این در حالی است که ورود این CKD ها به کشور و تعمیر زیرساخت ها حداقل دو سال طول می کشد و بازگشت سرمایه اولیه سه تا پنج سال طول می کشد. در چنین شرایطی، هیچ کس به سرمایه گذاری در توسعه تولید داخلی اعتماد ندارد. بنابراین اگر این آیین نامه اجرا شود، بر تولید کسب و کار بیماری مزمن کلیه تاثیر می گذارد.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/246155/%D8%B3%D9%87%D9%85-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%87%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%DA%86%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%88%D9%86%D8%AA%D8%A7%DA%98%DB%8C

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری