قیمت اکثر خودروها دیروز افزایش یافت

در ده سال گذشته بارها مسئولیت قیمت گذاری خودرو بین ستاد تنظیم بازار و شورای رقابت رد و بدل شده و اخیرا این مسئولیت با نظارت شورای رقابت به سازمان حمایت واگذار شده است. شورای رقابت در شصت و سی و دومین جلسه خود که روز سه شنبه 21 دی ماه برگزار شد، دستورالعمل تنظیم بازار خودرو را بررسی کرد. بر اساس این اصلاحات از این پس شورای رقابت بر محاسبه نرخ و ابلاغ محاسبه به ماسبق نظارت خواهد داشت و وزارت ایمنی متعهد است نرخ های محاسبه شده توسط سازمان حمایتی را به صراحت اعلام کند و در صورت وجود مشکل در مسیر تعیین شده اجرا، شورای رقابت وارد عمل خواهد شد. بنابراین از این پس قیمت خودرو توسط سازمان حمایت محاسبه می شود.

پیش از این منوچهر لاجی، معاون وزیر صمت با اشاره به تغییرات سند راهبردی خودرو، گفت: در سند جدید، نقش تنظیم و نظارت بر عهده شورای رقابت است.

بر اساس گزارش مرکز پژوهش های شورای اسلامی، کارگروه نظارت بر بازار در فاصله زمانی 19 بهمن ماه 1391 تا 30 اسفند 1391 با تصویب هیات وزیران مسئولیت قیمت گذاری خودرو را بر عهده گرفت، اما به دلیل ورود شورای رقابت موضوع قیمت گذاری مدت کوتاهی پس از این تصمیم، این روش قیمت گذاری را اجرا نکرد.

متعاقباً از 20 مارس 2011 تا 25 اکتبر 2017، وی مسئول قیمت گذاری خودروها در هیئت رقابت بود که در پایان سال 1390 بر اساس تحلیل قیمت نهایی خودروها، نسبت به قیمت گذاری اقدام کرد.

متعاقباً از 25 مهر 1396 تا 22 اردیبهشت 1397، ستاد تنظیم بازار متولی قیمت گذاری خودرو شد و این بخشنامه تنها یک بار در هفته سوم بهمن ماه 1397 اجرا شد و پس از آن قیمت گذاری مجدد صورت نگرفت. یا افزایش قیمت تا می 2018 برای خودروسازان اعمال نشد.

از اواخر اردیبهشت 1399 هجری شمسی تا پایان مهر 1400 هجری شمسی بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، شورای رقابت مسئولیت قیمت گذاری خودروها را بر عهده داشت.

این دستورالعمل با قید اینکه قیمت خودرو به صورت فصلی و با شاخص تورم خودروساز تعدیل شود، اجرایی شد.

از پاییز 2019 نیز همین تصمیم اعمال شد و مقرر شد هر 6 ماه یکبار قیمت تعدیل شود. در این دوره تحلیل قیمت خودروسازان در سال 1392 مبنای به روز رسانی قیمت ها شد.

در این مدت برای ایجاد فرصت برابر برای خرید خودرو، سیاست قرعه کشی فروش خودرو نیز آغاز شد. با لغو شورای عالی هماهنگی اقتصادی از سوی رئیس جمهور، مسئولیت قیمت گذاری خودروها از 28 مهرماه 1401 به شورای رقابت واگذار شد و در نهایت در جلسه سه شنبه گذشته شورای رقابت، مسئولیت قیمت گذاری خودروها به این شورا واگذار شد. سازمان پشتیبان و نقش شورای رقابت در این مقوله نظارتی شد.

در واقع پس از محول شدن مسئولیت قیمت گذاری خودروها به شورای رقابت، این شورا در تاریخ 11 بهمن 1401 دستورالعمل تنظیم بازار خودرو را بر اساس این دستورالعمل که به مصوبه 543 شورای رقابت معروف است، تدوین کرد. برای تنظیم قیمت خودرو بر اساس استانداردهای قیمت گذاری مصوب هیات وزیران تعیین می شود.

قیمت ها توسط سازمان پشتیبانی محاسبه شده، نتایج محاسبات در کارگروه خودرو ارائه شده و به تایید هیات رقابت رسیده و توسط تامین کننده خودرو انجام شده است.

اما با اصلاح مصوبه مذکور، مبنای قیمت خودرو به استانداردهای قیمت گذاری مصوب هیات وزیران برای تعیین و تثبیت قیمت ها که توسط سازمان یارانه محاسبه و به وزارتخانه اعلام می شود، وابسته شد.

وزارت حراست نیز قیمت ها را به خودروسازان ابلاغ می کند و این قیمت ها برای عرضه کننده خودرو الزامی است و اخیرا قیمت گذاری خودروهای وارداتی به سازمان حمایت واگذار شده است.

– افزایش قیمت داینا پلاس اتوماتیک 45 میلیون تومان

خودروهای داخلی روز گذشته با افزایش قیمت از یک به 45 میلیون تومان مواجه شدند. قیمت داینا پلاس اتوماتیک (1402) با 45 میلیون تومان افزایش به 940 میلیون تومان، داینا پلاس بدون چرخ (1402) با 28 میلیون تومان افزایش به 748 میلیون تومان و تارا اتومات (ESP) (1402) با 25 میلیون تومان افزایش. به 875 میلیون تومان، شاهین اتوماتیک (1402) با 875 میلیون تومان افزایش با 23 میلیون تومان به 770 میلیون تومان و تارا 6 دنده V1 پلاس (1402) با 17 میلیون تومان افزایش قیمت به 770 میلیون تومان رسید. 792 میلیون تومان.

از سوی دیگر شاهد افزایش قیمت خودروهای چینی از 9 به 50 میلیون تومان بودیم. جایی که نیو فیس جک اس 5 (1402) با 50 میلیون تومان افزایش یک میلیارد و 470 میلیون تومان، هایما اس 5 جدید (1402) با قیمت 40 میلیون تومان با یک میلیارد و 325 میلیون تومان افزایش، KMC به فروش می رسد. J7 (1402) با 35 میلیون تومان افزایش یک میلیارد و 580 میلیون تومان، فینیکس تیگو 7 پرو اکسلنت (1402) با 30 میلیون تومان افزایش به یک میلیارد و 850 میلیون تومان، جک S3 (1402) با افزایش قیمت 25 میلیون تومان تا یک میلیارد و 90 میلیون تومان و فونیکس اف ایکس پریمیوم. (1402) به یک میلیارد و 900 میلیون تومان، 20 میلیون تومان افزایش یافت.

همچنین شاهد افزایش قیمت خودروهای خارجی پریمیوم در گروه 50 و 100 میلیون تومانی بودیم. قیمت تویوتا راو 4 فول دیفرانسیل با 100 میلیون تومان افزایش به 5 میلیارد و 900 میلیون تومان، کیا اسپورتیج جی تی لاین با 100 میلیون تومان افزایش به 5 میلیارد تومان و هیوندای سانتافه با افزایش قیمت مواجه شد. 50 میلیون تومان تا 4 میلیارد و 850 میلیون تومان. رنو تلیسمان با افزایش 50 میلیون تومانی به 3 میلیارد و 550 میلیون تومان رسید.

خودروهای لوکس خارجی نیز شاهد افزایش قیمت از 100 تا 200 میلیون تومان بودند. پورشه ماکان با افزایش 19 میلیارد تومانی 200 میلیون تومان، لکسوس NX300 هیبریدی با 150 میلیون تومان افزایش 8450 میلیون تومان و BMW 530i با 100 میلیون تومان افزایش 12 میلیارد و 100 میلیون تومان. .

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/247592/%D8%B1%D9%88%D8%B2-%DA%AF%D8%B0%D8%B4%D8%AA%D9%87-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D8%A8%DB%8C%D8%B4%D8%AA%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4%DB%8C-%D8%A8%D9%88%D8%AF

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری