عدم علاقه به تامین ناوگان در راستای گسترش خطوط!

پایتخت نشینان از این نوع حمل و نقل استقبال می کنند

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه با اشاره به اینکه در سال های اخیر توسعه خطوط مترو و افزایش تعداد ایستگاه های بهره برداری در جهت مثبت و پیش رونده بوده است، گفت: یکی از چالش هایی که مترو تهران دارد. چهره ها چیزی است که در حال حاضر با آن مواجه هستیم، فرسایش ناوگان و تعداد کم قطارها است. در واقع به موضوع تجهیز ناوگان متناسب با توسعه خطوط توجهی نشده و روال مناسب برای ورود قطار جدید به چرخه این حمل و نقل ریلی سالهاست که متوقف شده است.

مسعود درشتی با بیان اینکه اکنون با افتتاح ایستگاه شهر حدید بارند تعداد ایستگاه ها به 156 و طول شبکه راه آهن به 296 کیلومتر رسیده است و هر ساله بر تعداد ایستگاه ها و طول شبکه افزوده می شود. وی افزود: خرید خودرو شرایط خاص خود را دارد و فرآیند آن زمان بر است. متاسفانه تاخیر 7 ساله در نهایی شدن قرارداد 630 واگن مترو باعث شد تا در بحث ناوگان با تاخیر مواجه شویم و این باعث شد با وجود توسعه ایستگاه ها نتوانیم آن طور که انتظار می رفت فاصله قطارها را کاهش دهیم.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به توسعه مترو استقبال پایتخت نشینان از این نوع حمل و نقل بسیار افزایش یافته و باعث ازدحام در این شهر زیرزمینی شده است، افزود: در حال حاضر روزانه 2.5 میلیون سفر با 171 قطار در این شهر انجام می شود. خط هفت گانه مترو تهران

مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و خانگی با اشاره به اینکه بدون افزایش ناوگان نمی توان فاصله قطارها در خطوط را کاهش داد، گفت: علاوه بر کمبود ناوگان، تعداد ناوگان فرسوده و نیازمند نیز وجود دارد. تعمیر نیز بالا است. طبیعتاً در 28 ماه گذشته شاهد رشد چشمگیری در زمینه تعمیر و نوسازی قطارهای مترو نسبت به سال های گذشته بوده ایم.

وی ادامه داد: در سال های 1394 تا 1399 تنها 297 کالسکه تعمیر شده است. اما در دو سال گذشته 251 دستگاه خودرو تعمیر شده است. همچنین از سال گذشته برای اولین بار در تاریخ بهره برداری، نسل اول قطارهای مترو (قطارهای کلان شهرها) همراه با کارهای نوسازی و نوسازی تعمیر شدند. امیدوارم با اجرای این اقدامات در سال های آینده بتوانیم خدمات بهتری به مسافران در شهر زیرزمینی ارائه کنیم.

اولویت تکمیل ایستگاه های ناقص

بحث های مربوط به مترو تهران همیشه در جلسات شورای شهر تهران ادامه دارد. سید جعفر تشری هاشمی، رئیس کمیته حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در جلسه شورای شهر تهران گفت: ایستگاه های ناتمام اولویت بندی و تکمیل شده است. حقیقت این است که تکمیل ایستگاه ها و خطوط در این مدت قابل توجه بود، اما در حال حاضر 350 متر در خط 6 منتهی به ایستگاه شهرری در خط یک با چهار ایستگاه باقی مانده است که بودجه فعلی برای این کار کافی نیست. .

بنابراین انتظار می رفت شهرداری تهران زودتر پیشنهاد خود را در این زمینه ارائه کند. چون این موضوع به مردم جنوب تهران کمک زیادی می کند. ساخت این چهار ایستگاه به حدود 4 هزار میلیارد تومان وام نیاز دارد که باید در اصلاحیه بودجه دیده شود.

یکی از اعضای شورای شهر تهران به این استفاده از مترو پرند نیز اشاره کرد و افزود: باید مشکلات این خط برطرف شود تا با مشکل مواجه نشویم. در حال حاضر 700 خودرو در انتظار تعمیر هستند. طبیعتا عقب ماندگی هایی در این زمینه وجود دارد که رفع آن نیازمند تلاش ویژه است.

همانطور که علی رضا نادعلی سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در این جلسه اظهار داشت: طبق سال های گذشته ایستگاه های جدید مترویی که تکمیل شد فاقد پله برقی، آسانسور و … بودند. ایستگاه های جدید نیز عمق زیادی دارند. بنابراین رفت و آمد سالمندان و معلولان با آن دشوار است. بنابراین باید گزارشی ارائه شود که آیا در هنگام بهره برداری از ایستگاه های جدید حداقل یکی از این تجهیزات در ایستگاه ها نصب و راه اندازی می شود یا خیر؟

حبیب کاشانی خزانه دار شورای اسلامی شهر تهران افزود: امیدواریم حداقل تا پایان دوره اتفاقی موثر در حوزه حمل و نقل بیفتد و فاصله قطارها در مترو کاهش یابد.

سید احمد علوی یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: موضوع اهتمام به تردد معلولان و سالمندان در مترو چندین بار از سوی گروه های مختلف در ستاد سیمان ها مطرح شده است، لذا ضروری است تا ارائه گزارش در این زمینه از شهرداری تهران.

مترو در بودجه سال آینده شهرداری است

مشام مظفر، رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران نیز در خصوص اولویت های شورا در تهیه بودجه 1403 افزود: توسعه خطوط مترو از نظر مسافت و تعداد ایستگاه ها باید دغدغه ما در سال آینده باشد.

یکی از اعضای کمیته برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به این سوال که آیا در بودجه سال آینده بخش عمده ای از بودجه به توسعه حمل و نقل عمومی اختصاص می یابد، گفت: به نظر می رسد همین اتفاق بیفتد. از آنجایی که شهرداری اخیرا با توجه به مشکلاتی که در حوزه حمل و نقل وجود داشت توانست قرارداد تامین ناوگان را منعقد کند، ناچاریم بخش زیادی از بودجه را برای انجام تعهدات اختصاص دهیم. از این رو در سال آینده توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت مانند امسال، سهم بزرگ بودجه را خواهد گرفت.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/247593/%D8%B9%D8%AF%D9%85-%D8%AA%D9%88%D8%AC%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D8%AA%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86-%D9%86%D8%A7%D9%88%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%AA%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A8-%D8%A8%D8%A7-%DA%AF%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D8%B4-%D8%AE%D8%B7%D9%88%D8%B7

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری