شوک در قیمت کامیون های وارداتی به بازار

به نظر می رسد بازار خودروهای تجاری که در سال های اخیر با مشکلات عدیده ای مواجه بوده و اکنون واردات نمونه های کارکرده آغاز شده است، بدون سروصدا به کار خود ادامه می دهد و شرایط جدیدی را تجربه می کند. شرایط فقط برای دلالان و سرمایه گذاران این بخش مساعد است و منافع زیادی برای آنها به همراه دارد، اما مصرف کنندگان نهایی از شرایط بازار ناراضی هستند و مدعی هستند در صورت عدم نظارت کافی و مناسب بر بازار خودروهای تجاری، سود گزاف در خرید و فروش خودروهای تجاری به دست می آید. فروش خودرو بار سنگین و تقریبا سنگینی است که به جیب سرمایه گذاران و دلالان می رود. این امر منجر به کاهش دامنه متقاضیان واقعی این خودروها و دارندگان خودروهای فرسوده و کاهش چشمگیر حجم مشارکت در نوسازی ناوگان شده است.

همچنین باید در نظر داشت که این حادثه به همین جا ختم نمی‌شود و پیامدهای زیادی برای ناوگان و حمل‌ونقل عمومی کشور دارد که مستقیماً بر سطح دسترسی و قیمت کالاهای اساسی مورد نیاز مردم تأثیر می‌گذارد.

نرخ نهایی کشنده های وارداتی; بالاتر از قدرت خرید متقاضیان

در دو سال گذشته با تشنگی شدید بازار کامیون و تراکتور کشور به مدل‌های جدید، مدل‌های کارکرده وارد کشور شد، اما این بازار با کاهش تولید نمونه‌های داخلی و نبود آن‌ها همراه بود. از بین برندهای اروپایی، به زمینی مساعد برای مدل های چینی تبدیل شده است.

با شنیدن زمزمه های واردات مدل های اروپایی حتی در صورت استفاده، متقاضیان با سرمایه اندک برای تبدیل خودروهای قدیمی خود به مدل های جدید، به امید اینکه توان خرید برندهای اروپایی را داشته باشند، از خرید مجموعه های داخلی خودداری کرده اند. اما واردات مدل های کارکرده به دلیل موانع و بوروکراسی اداری زمان زیادی به طول انجامید و در زمان مورد انتظار وارد بازار نشد. البته زمان تنها مشکل این خودروها نبود و چیزی که ذائقه متقاضیان را کور کرد گرانی به دلیل تعرفه واردات و هزینه های غیرمنتظره بود و امید بسیاری را برای خرید نمونه های اروپایی کارکرده با قیمت هایی مشابه چینی یا چینی در هم شکست. آنهایی که حتی کمی بالاتر و بازار برای مدتی در کما بود. این در حالی است که با گذشت زمان و تاثیر تورم بسیاری از مالکان حتی برای مدل های قدیمی قدرت خرید خود را از دست دادند.

تماشا کردن؛ تماشا کردن حلقه مفقوده بازار خودروهای تجاری

در دوره ای که بازار تجاری در انتظار تخصیص خودروهای وارداتی بود و اکثر خریداران از خرید منصرف شدند، نبود نظارت کافی بر بازار این فرصت را برای دلالان و واردکنندگان سودجو ایجاد کرد تا کالاهای اروپایی را زودتر از حد انتظار قیمت گذاری کنند. قیمت ها نه تنها خودروهای وارداتی را برای بسیاری از دسترس خارج کرده، بلکه مدل های چینی و مونتاژی را مجبور به افزایش تولید برای رقابت با این خودروها کرده است.

در همین رابطه یکی از فعالان بازار خودروهای تجاری در گفت و گو با روزنامه دنیای خودرو گفت: واردکنندگان و افرادی که به دنبال کسب سود از خودروهای وارداتی هستند، در صورت عدم نظارت، این قیمت ها را برای این خودروهایی که افراد واقعی سوار می شدند اعلام کردند. ” خریداران بازار حذف شده.”

وی که خواست نامش فاش نشود، افزود: با این قیمت‌ها تنها چند شرکتی که موفق به دریافت مجوز واردات نشده‌اند و اکنون پول کافی برای خرید دارند، می‌توانند این خودروها را سفارش دهند، البته تعداد آنها زیاد نیست. “.

این تسهیلات با افزایش تقاضا برای محصولات وارداتی مخالف نیست

این فعال بازار خودروهای تجاری در خصوص تاثیر قیمت ها بر بازار خودروهای تجاری وارداتی گفت: افزایش قیمت خودروهای وارداتی با توجه به هزینه بالای واردات این خودروها علاوه بر سود معقول برای سرمایه گذاران صورت گرفت، اما این افزایش قیمت انجام نشد. به این عدد برسد.»

وی افزود: در حال حاضر قیمت برخی از مدل های وارداتی بیش از 8 میلیارد تومان است و حتی با بازار کار مناسب نیز نمی توان این هزینه را به صاحبان مدل های قدیمی پرداخت.

وی همچنین توضیح داد: «افزایش قیمت ها در نهایت منجر به کاهش تعداد خریداران و متقاضیان شد و فروشندگان را مجبور کرد به فکر تسهیلات برای این خودروها باشند تا عده ای به خرید این خودروها ترغیب شوند».

وی گفت: همچنین باید در نظر داشت که این تسهیلات با سود کلان ارائه می شود و قیمت نهایی برخی از مدل ها از 20 میلیارد تومان نیز فراتر می رود که باز هم پتانسیل خرید را برای متقاضیان کاهش می دهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین باید در نظر داشت که دولت باید تا آخرین مرحله یعنی فروش و رسیدن آن به دست متقاضی واقعی بر این طرح نظارت می کرد و به واردکنندگان اجازه نمی داد. افزایش بی‌رویه قیمت‌ها.»

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/247591/%D8%B4%D9%88%DA%A9-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%88%D9%86-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری