رقابت برای تسلا؛ از آلمان تا آمریکا

دگرگونی محصولات موجود

ما در مورد پورشه صحبت می کنیم که شاسی بلند Macan آن بسیار محبوب است و در 9 ماه اول سال جاری حدود 68000 دستگاه فروخته است. این رقم نسبت به سال قبل 15 درصد رشد نشان می دهد. به طور طبیعی، فروش حدود 64000 دستگاه پورشه کاین نشان دهنده کاهش 3 درصدی است.

فروش مدل های 911 به حدود 39 هزار دستگاه رسید و پانامرا، 718 باکستر و کیمن به ترتیب وارد خانه های حدود 27 و 17 هزار نفر شدند. این شرکت لوکس آلمانی برنامه های دقیقی برای محل برگزاری دارد. خودرویی که در سال 2014 عرضه شد و در سال 2017 به پرفروش ترین محصول آن تبدیل شد و از زمان عرضه این خودرو تاکنون، پورشه بیش از 600 هزار دستگاه ماکان به فروش رسانده است. اولین محصول الکتریکی پورشه با نام تایکان شناخته می شود.

این خودرو از سال 2019 وارد بازار شده و بیش از 100 هزار نفر آن را خریداری کرده اند. پورشه همچنین از سال 2010 نسخه های هیبریدی کاین و پانامرا را تولید کرده و از سال 2014 آنها را با موتورهای هیبریدی عرضه کرده است.

ماکان از زمان عرضه تنها با موتورهای احتراق داخلی تولید شده است. اما آلمانی ها می گویند که نسخه تمام برقی این خودرو در مراحل پایانی تست و توسعه قرار دارد و سال آینده به بازار عرضه خواهد شد.

پورشه می گوید هدف این خودرو ارائه اسپورت ترین محصول در کلاس خود است و نسخه احتراق داخلی فعلی این را نشان می دهد. آلمانی‌ها می‌گویند قبل از عرضه این خودرو به بازار، بیش از 3 میلیون کیلومتر را با خودروی الکتریکی پیموده‌اند.

رقابت برای تسلا؛  از آلمان تا آمریکا

این تست ها کیفیت خودرو را حتی در سال اول تولید تضمین می کند. پیش بینی می شود خودروی برقی ماکان با یک بار شارژ حدود 480 کیلومتر را طی کند و قیمت آن حدود 80 هزار دلار خواهد بود.

برند مورد بحث اعلام کرده بود که نسخه احتراق داخلی ماکان در کنار مدل برقی عرضه خواهد شد. اما این برنامه ها تغییر کرده اند و به دلیل قوانین جدید امنیت سایبری اتحادیه اروپا، مدل احتراق داخلی از بهار 2024 به موزه خواهد رفت.

در واقع گفته می شود که موتور احتراق داخلی با قوانین جدید امنیت سایبری مطابقت ندارد. طبق قوانین جدید، خودروهای جدید تولید شده از اول جولای 2024 باید دارای نرم افزارهای مدرن امنیت سایبری بوده و خود را با قوانین جدید تطبیق دهند.

موتور احتراق داخلی قبل از قوانین جدید توسعه یافته بود و مدرن سازی آن برای دستیابی به این اهداف بسیار گران تمام می شد. طبیعتاً موتورهای احتراق داخلی در آلمان برای بازارهای خارج از اروپا تولید خواهند شد. به این ترتیب طرفداران ماکان در آمریکا همچنان می توانند پشت فرمان این خودرو بنشینند.

گزینه هایی که ریشه آمریکایی دارند

کادیلاک، برند لوکس جنرال موتورز، از یک SUV سه ردیفه جدید به نام Viztic رونمایی کرد. انتظار می رود در ماه های آینده جزئیات کامل این خودرو منتشر شود.

از سوی دیگر، برند لوکس Stellantis Alfa Romeo اولین محصول الکتریکی خود را با نام Milano روانه بازار خواهد کرد.

هر دو خودرو در مراحل اولیه توسعه هستند. Lucid Motors نام شرکتی است که به عنوان رقیب تسلا شناخته می شود. این شرکت با نام Attia فعالیت خود را در سال 2007 آغاز کرد و اکنون در کالیفرنیا واقع شده است.

لوسید موتورز با سرمایه گذاری چینی شروع به کار کرد. اما در سال 2018 توانست عربستان را با تزریق 1.3 میلیارد دلار سرمایه جذب کند.

این مبلغ سرمایه گذاری 65 درصد از کل سهام شرکت را تشکیل می دهد. تا سال 2025 یا 2026، لوسید موتورز قصد دارد یک کارخانه پیشرفته در عربستان سعودی افتتاح کند که احتمالاً مدرن ترین و هوشمندترین کارخانه خودروسازی در خاورمیانه خواهد بود.

بر اساس اخبار منتشر شده، صندوق سرمایه گذاری عربستان موسوم به PIF باقی مانده سهام این خودروساز جدید را خریداری کرده و مالک تمامی سهام آن می شود.

درآمد این شرکت در سال 2022 به 608 میلیون دلار معادل 30400 میلیارد تومان رسید. این در حالی است که زیان خودروسازان ایرانی در سال گذشته بیش از 10 هزار میلیارد تومان بوده است.

لوسید موتورز در حال حاضر مدل ایر را در خط تولید خود دارد. این خودرو دارای 5 نوع Pure، Touring، Grand Touring، Dream Edition و Sapphire می باشد. مدل Air Sapphire 1200 اسب بخار قدرت تولید می کند و در کمتر از دو ثانیه از صفر به 100 می رسد.

علاوه بر استفاده از امکاناتی مانند 12 رادار، لیدار، 14 دوربین و 32 سنسور، با یکی از ایمن ترین خودروهای جهان روبرو هستیم. فناوری لیدار قادر است عابران پیاده و اشیاء را در فاصله 250 متری شناسایی کند.

به نظر می رسد با پیشرفت فناوری باتری، خودروسازان معتبر فشار بیشتری بر تسلا وارد می کنند.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/247597/%D8%B1%D9%82%DB%8C%D8%A8-%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%B4%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%B3%D9%84%D8%A7-%D8%A7%D8%B2-%D8%A2%D9%84%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D8%A7-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری