۸۰ درصد انرژی مورد نیاز خودروها در جهان همچنان انرژی فسیلی است.

پاتریک پویانه با اشاره به سقف 1.99 یورو برای هر لیتر بنزین، از نیکلاس زائوگرا، سردبیر وب سایت Actu Sud-est (لیون، مارسی، نیس، گرنوبل و سنت اتین) در مورد چالش های فروش با ضرر و مالیات پرسید. ، توسعه خودروهای برقی و سهم سوخت های فسیلی در بازار جهانی به این سوال پاسخ می دهد که در ادامه می خوانید.

دیروز، شما یک ایستگاه خدمات 100% برق را در لیون افتتاح کردید، پنجمین ایستگاه در فرانسه. هدف شما از توسعه چنین خدماتی در کشور چیست؟

آنها 100٪ ایستگاه های برق هستند و به آنها هاب می گویند. ما قصد داریم تا سال 2026 300 ایستگاه در مراکز مختلف شهری بسازیم. این البته علاوه بر کاری است که قبلاً در ایستگاه های شارژ (برای سفرهای طولانی مدت) در بزرگراه ها انجام داده ایم. در حال حاضر 120 دستگاه داریم اما هدف ما 150 مرکز است و البته همین تعداد را برای مسیرهای اصلی داخلی در نظر گرفته ایم تا فرانسوی ها ایستگاه های موثری در مسیرها پیدا کنند. این یک تغییر واقعی برای ما است. در واقع کاربران ابتدا خودروهای خود را در منزل یا محل کار و سپس در این ایستگاه ها شارژ می کنند. مخاطبان ما در حال حاضر بیشتر افراد حرفه ای هستند، به عنوان مثال رانندگان تاکسی که صاحب خودروهای برقی هستند. بنابراین مکان مورد مطالعه ما مرکز شهر است.

به هر حال این پمپ برق جایگزین پمپ بنزین می شود، تغییر کاربری پمپ ها برای شما سخت نیست؟

با این حال، فضا گران است، بنابراین ما باید انتخاب کنیم. ما در لیون نیروگاه های کل دیگری داریم، بنابراین باید به آنها عادت کنید. با این حال، این یک تغییر است. البته اگر ایستگاه های شارژ به راحتی در دسترس نباشد، متقاعد کردن فرانسوی ها برای روی آوردن به خودروهای برقی دشوار خواهد بود. این تصمیم توسط اروپا برای سال 2035، یعنی فروش انحصاری خودروهای برقی و پایان استفاده از انرژی حرارتی اتخاذ شد. ما سرمایه گذاری می کنیم حتی اگر روزانه 30-50 مشتری وجود داشته باشد. با این حال، ما بخشی از این تحول هستیم.

آیا از نظر اقتصادی برای مشتری جالب است که بداند توتال قیمت سوخت را 1.99 یورو تعیین می کند؟

بله، زیرا ارزان تر از ایستگاه های توتال با 1.99 یورو است. اما وقتی بنزین را بدون تخلیه کامل باتری پر کنید، حدود 10 یورو برای شما هزینه دارد. البته گازوئیل 17 یورو است. در بحث قیمت سوخت نیز مشوق ها مطرح می شود. اگر این یارانه را با یارانه 100 یورویی دولت برای هر خودرو ترکیب کنید، این امر باعث می شود مصرف کنندگان به سمت خودروهای برقی روی بیاورند.

سودآوری نیروگاه پیچیده به نظر می رسد …

بله، پیچیده است! اگرچه امروز مشتری کافی نداریم، اما با تولید این تجهیزات موافقت می کنیم. به همین دلیل است که دولت به ساخت ایستگاه های شارژ سریع کمک می کند. توتال انرژی رو به جلو است، اما اگر از این کار استقبال نشود، با وجود اینکه به حرکت ادامه می دهیم، نمی توانیم دوره گذار را پشت سر بگذاریم. حضور در بازار به معنای پیشرفت است. امسال در فرانسه خودروهای برقی بیشتری نسبت به خودروهای بنزینی خواهیم فروخت.

قیمت 1.99 یورو برای هر لیتر بنزین تا چه زمانی در جایگاه های توتال ثابت می ماند؟

ما این قیمت را برای سال 2023 اعلام کردیم و البته دولت درخواست تمدید آن را دارد. اما اگر بخواهد برای پالایش مالیات وضع کند، نمی‌دانم آن نرخ را تمدید می‌کنیم یا نه.
ما تصمیم گرفتیم از حقوق مشتریان (فرانسوی) خود محافظت کنیم، اما 2500 جایگاه همچنان تحت تأثیر قیمت سوخت 1.99 یورو کار می کنند. اما چگونه این کار را انجام دهیم؟ نه به این دلیل که از پالایش پول درآورده ایم.

ما این کار را انجام می دهیم زیرا دفتر مرکزی TotalEnergy در فرانسه است و در سطح شرکت تصمیم گرفتیم از خود محافظت کنیم زیرا ما در اینجا مرتبط هستیم. ناگفته نماند که ما در همه کشورها این کار را انجام نمی دهیم. این ممکن است کمی عجیب به نظر برسد، اما من فکر می کنم این تصمیم موثر است، بنابراین تا زمانی که ممکن است آن را حفظ خواهیم کرد. اما اگر دولت مالیات ما را افزایش دهد، در این مورد تجدید نظر خواهیم کرد. با این حال، من متقاعد شده‌ام که راه درست این است که تلاش‌های ما، به طور کلی، مستقیماً برای مصرف‌کننده سودآور باشد تا مالیات. معیارهای ما درست است زیرا دقیقاً همان چیزی است که من در نظرسنجی ها می بینم.

او درخواست توزیع کننده را برای فروش با ضرر، که توسط الیزابت بورن (نخست وزیر) درخواست شده بود، رد کرد. امانوئل ماکرون همچنین می‌خواهد سعی کند به قیمت تمام شده بفروشد. آیا جایگاه های توتال سوخت را با قیمت تمام شده و بدون حاشیه می فروشند؟

قیمت فروش ثابت 1.99 یورو است، اما می توانم به شما بگویم که من از تعداد مشخصی از فروش درآمدی ندارم. این یک معامله سرگرم کننده نیست. در اقتصاد، فرانسوی ها می دانند که ما (شرکت ها) قصد نداریم با ضرر بفروشیم و من هم این را می دانم. بنابراین، یک «حاشیه صفر» یا «حاشیه بعلاوه» ایجاد کنید. اقتصاد زمانی کار می کند که شرکت ها حاشیه سود مناسبی داشته باشند، در غیر این صورت پایدار نیست. من قصد ندارم موضوع TIPP (مالیات غیر مستقیم داخلی بر محصولات انرژی) را باز کنم، اما فکر می کنم در مورد قیمت بنزین باید موارد زیادی را در نظر گرفت.

در واقع برخی احزاب سیاسی می خواهند مالیات یا مالیات بر ارزش افزوده بنزین را کاهش دهند. در مورد این چی فکر می کنی؟

نمی‌دانم این پاسخ است یا نه، اما تحت شرایط، من متقاعد شده‌ام که گزینه TIPP شناور که در آن مالیات‌ها را بر اساس نرخ تعیین می‌کنیم، گزینه مناسبی است. طبیعتا فرانسوی ها هم برای 2 یورو با صدای بلند شروع به فریاد زدن کردند. به همین دلیل، توتال انرژی قیمت 1.99 یورو را انتخاب کرد. از طرفی می دانم که بودجه دولت محدودیت هایی دارد اما در مورد انتخاب های جامع و موثر است. با این حال، من مطمئن نیستم که ما به مالیات بیشتری که توسط مصرف کنندگان برای تأمین بودجه پرداخت می شود، علاوه بر مالیات های بالاتر بر مشاغل، نیاز داشته باشیم.

اگرچه شما در حال افتتاح نیروگاه هستید، برخی از دانشمندان آب و هوا مانند جان گوزل معتقدند که توتال انرژی بیش از حد روی سوخت های فسیلی سرمایه گذاری می کند و به اصطلاح بازی اشتباهی را انجام می دهد. چه فکری در این باره دارید؟

در توتال انرژی، من انرژی مورد نیاز شما را تامین می‌کنم، و برخی از شما ممکن است با خودرویی با سوخت فسیلی آمده باشید. نباید فراموش کنیم که ۸۰ درصد انرژی مورد نیاز هنوز فسیلی است. بنابراین باید در این انرژی صرفه جویی کنیم و اگر در این زمینه سرمایه گذاری نکنیم قیمت ها بیشتر می شود زیرا تقاضای جهانی در حال افزایش است. و جمعیت به سادگی در حال افزایش است. کشورهای نوظهور نیز به آن نیاز دارند، بنابراین انرژی بیشتری مصرف می کنند. بنابراین وقتی ما آن را تولید می کنیم، نه تنها برای فرانسوی ها، بلکه برای سایر نقاط جهان نیز مرتبط خواهد بود.

استراتژی دوم ما ایجاد یک کسب و کار انرژی های تجدیدپذیر در داخل توتال انرژی است. سالانه چندین میلیارد یورو در این زمینه سرمایه گذاری می شود. با سرمایه گذاری 5 میلیاردی در سال جاری، در پنج سال آینده جزو 5 شرکت برتر دنیا خواهیم بود. ما وظیفه خود را انجام می دهیم. ما باید امروز به مشتریان خود انرژی بدهیم و برای فردا آماده باشیم. این فرصتی برای ما است تا به آنچه آنها از شرکتی مانند توتال در منطقه انتظار دارند پاسخ دهیم. با این حال، بسیاری از شرکت ها به پلت فرم ما متکی هستند.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/247596/%D9%87%D9%86%D9%88%D8%B2-%DB%B8%DB%B0%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF-%D8%A7%D9%86%D8%B1%DA%98%DB%8C-%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AF%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%B2-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86-%D9%81%D8%B3%DB%8C%D9%84%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری