وقتی خودروسازان تراست می خرند – اخبار خودرو

تاسیس یا کسب برندهای لوکس را می توان لحظه ای در تاریخ تمامی خودروسازان بزرگ دانست که تاثیر آن را در تاریخ جاودانه کرده است. به عنوان مثال، اوج هنر مرسدس بنز را به عنوان قدیمی ترین خودروساز در طراحی و تولید می باخ می بینیم. یا اینکه تویوتا با معرفی برند لکسوس توانست بازار آمریکا را در اختیار بگیرد.

به همین ترتیب، جیلی توانست با خرید سهام برندهای لوکس مانند ولوو، استون مارتین و لوتوس روح جدیدی به بدن خود ببخشد. مجموع این مثال ها این واقعیت را نشان می دهد که برندهای لوکس مزایایی را به برند اصلی اضافه می کنند. اما اینکه این مزایا چیست و چقدر طول می کشد تا اثرگذار شوند، موضوع موضوعی است که در نمونه کره ای آن یعنی Genesis به بررسی آن می پردازیم.

وفاداری به قیمت ضرر مالی

طبق بررسی های انجام شده، نرخ وفاداری خریداران گروه هیوندای به بیش از 60 درصد رسیده است و برند جنسیس در این امر نقش موثری داشته است.

داده ها نشان داد که نام تجاری جنسیس نقش مهمی برای گروه هیوندای در ایالات متحده دارد. زیرا این برند لوکس به رشد چشمگیر فروش و نرخ وفاداری گروه خودروهای کره ای کمک کرده است.

هیوندای و کیا در مجموع 1.39 میلیون خودرو در ایالات متحده در سال 2015 فروختند و در آن زمان نرخ وفاداری مشتریان آنها 55.2 درصد بود.

با این حال، در پایان سال 2015، جنسیس به یک برند مستقل تبدیل شد و به سرعت رشد کرد تا جایی که اکنون سه سدان و سه کراس اوور عرضه می کند. سال گذشته مجموع فروش گروه هیوندای در آمریکا به 1.45 میلیون دستگاه رسید که 56140 دستگاه از آن به جنسیس اختصاص یافت.

جنسیس علاوه بر تأثیر بر فروش گروه هیوندای، به افزایش نرخ وفاداری خریداران گروه به 62.3 درصد کمک کرد. کیفیت و جذابیت خودروها و همچنین گستردگی و تنوع طیف محصولات، از عوامل کلیدی در وفاداری خریداران است و اکنون که گروه هیوندای انتخاب های بیشتری دارد، شانس این گروه برای بازگشت خریداران بیشتر خواهد شد.

تام لیبی، تحلیلگر صنعت خودرو، می گوید: «گروه هیوندای نشان داده است که می تواند با ارائه هیوندای، کیا و اکنون جنسیس، خریداران جدید را جذب و حفظ کند. این انتخاب های بیشتری را برای خانواده ها فراهم می کند و آنها اکنون می توانند یک ماشین لوکس بخرند. اما ماندن در گروه هیوندای که قبل از جنسیس ممکن نبود.

اگرچه نرخ وفاداری خریداران هیوندای در آمریکا در نیمه اول سال جاری اندکی به 60.5 درصد کاهش یافت، اما این شرکت کره ای همچنان پس از جنرال موتورز در رتبه دوم قرار دارد. لیبی می‌گوید: «جنسیس اعتبار و رقابت‌پذیری خود را افزایش داده است و می‌توانید تکامل این برند را مشاهده کنید زیرا آنها ابتدا محصولات اصلی را فروختند، خریداران را جذب کردند و کیفیت را دائماً بهبود بخشیدند.» برند جنسیس باید به کیا و هیوندای کمک کند تا به جلو حرکت کنند و این وفاداری را تقویت کنند. و حضور در صنعت خودرو».

با کمک Maybach در این صنعت بدرخشید

زیرمجموعه لوکس مرسدس بنز که امروزه خودروهای این برند آلمانی را با امکانات لوکس عرضه می کند بیش از 110 سال قدمت دارد. امروزه نیز برندهای متنوع و متعددی در بازار جهانی برای علاقه مندان به خودروهای لوکس و گران قیمت وجود ندارد. این واقعیت دلایل متعددی دارد: از یک سو مشتریان خوش ذوق مدل های صدها هزار دلاری بسیار کمتر از محصولات معمولی هستند و از سوی دیگر پیچیدگی فرآیند تولید خودروهای لوکس تولید آنها را دشوار و گران می کند.

به طور کلی به راحتی می توان فهمید که تولید مدل های رده محصولات رولزرویس یا می باخ علاوه بر نیاز به سرمایه گذاری های کلان و فناوری پیشرفته، با ریسک های اقتصادی و مشکل جذب مشتری نیز مواجه است.

از نظر سودآوری کسب و کار، آمار فروش و محبوبیت جهانی، تفاوت محسوسی بین برندهای آلمانی و انگلیسی وجود دارد. تقریباً تمام خودروسازان بریتانیایی سهامداران عمده ای در خارج از بریتانیا دارند و این شرکت ها آنها را از ورشکستگی نجات داده اند. این در حالی است که برندهای آلمانی نه تنها به عنوان غول های جهانی شناخته می شوند، بلکه مالکان اصلی بسیاری از کارخانه های خودروسازی انگلیسی هستند.

در سوی دیگر ماجرا، معروف ترین برندهای لوکس جهان خارج از آلمان فعالیت می کنند و اصالتا بریتانیایی هستند، مانند رولز رویس و بنتلی.

امروزه مهمترین سهامداران رولزرویس و بنتلی به ترتیب BMW و Volkswagen آلمان هستند. اما هنوز برای یک برند معتبر آلمانی دیگر در بخش فوق لوکس جای خالی وجود دارد. شاید همین واقعیت مهم ترین دلیل فعالیت میباخ با مدیریت مرسدس بنز برای احیای برند قدیمی و کاملا آلمانی علاوه بر کسب سود اقتصادی باشد. شرکت خودروسازی مایباخ (Maybach به انگلیسی و Maybach در آلمانی) توسط ویلهلم مایباخ و پسرش در سال 1909 تأسیس شد.

ویلهلم در سال 1846 در آلمان به دنیا آمد. اما به فرانسه رفت و تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته طراحی صنعتی به پایان رساند. در اوایل قرن نوزدهم، فرانسه به عنوان بهترین مکان برای آموزش مهندسان در جهان شناخته می شد.

ویلهلم مایباخ علاوه بر طراحی صنعتی، ریاضیات و فیزیک را نیز مطالعه کرد. در نوزده سالگی به یک شرکت تولید موتور بخار پیوست و دستیار گوتلیب دایملر شد.

با همکاری دایملر و مایباخ، اولین موتور احتراق داخلی و بنزینی جهان در سال 1883 تولید شد. آنها با تشویق مایباخ و علاقه او به صنعت خودرو، در سال 1890 Daimler Motors Geiselschaff (DMG) را تأسیس کردند و اولین محصول خود را به عنوان بنزین روانه بازار کردند. خودروی موتوردار در سال 1892. با مرگ دایملر در سال 1900، ارتباط مایباخ با خودروهای دایملر از بین رفت و او در سال 1907 از این شرکت استعفا داد.

در سال 1900، مایباخ با Zeppelin، سازنده معروف کشتی های هوایی، وارد همکاری شد. موتور 150 اسب بخاری میباخ در کشتی هوایی LZ1 عملکرد بسیار قوی داشت. تا پایان جنگ جهانی اول در سال 1918، مایباخ 2000 مدل موتور برای زپلین ها و هواپیماهای آلمانی تولید کرد.

پس از جنگ، مایباخ به تولید موتورهای دیزلی برای لوکوموتیوها روی آورد. زیرا صنعت هوانوردی و خودروسازی آلمان از مهلکه خارج شده بود و البته شرکت های این حوزه توانایی ساخت موتورهای احتراق داخلی را داشتند. علاوه بر این، مایباخ به فعالیت های خود در صنایع هوایی، دریایی و نظامی ادامه داد.

همکاری این شرکت با دکتر هنری مریت انگلیسی منجر به تاسیس کارخانه گیربکس و فرمان برقی Maybach Merritt در انگلستان شد. این شرکت نقش مهمی در تولید اولین تانک های رزمناو جهان داشت که در خدمت ارتش سلطنتی بریتانیا بودند و بعدها در جنگ جهانی دوم علیه آلمان مورد استفاده قرار گرفتند.

در سال 1919 اولین خودروی مایباخ با نام W1 تولید شد و دو سال بعد در نمایشگاه برلین با نماد W3 به نمایش درآمد. در فاصله پایان جنگ جهانی اول تا آغاز جنگ جهانی دوم (1918 تا 1939) محبوبیت خودروهای می باخ افزایش یافت و مدل های مختلفی از این برند تولید شد.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/245997/%D9%88%D9%82%D8%AA%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%AF-%D9%85%DB%8C-%D8%AE%D8%B1%D9%86%D8%AF

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری