سردرگمی در بازار خودرو همچنان ادامه دارد!

بازار خودرو دیروز یکی از سردترین و آرام ترین روزهای چند هفته اخیر را سپری کرد. در این روز شاهد تغییرات قیمتی قابل توجهی در بازار خودرو نبودیم. این تغییرات که در برخی مدل های بومی و چینی بسیار جزئی بود، آرامش نسبی بازار را با اندکی سیر صعودی در بین این گروه های خودرویی نشان داد.

یکی از عوامل مهمی که روند نزولی بازار خودرو را متوقف کرده است، کاهش سرعت واردات خودرو است. بر این اساس در یک سال و نیمی که از آغاز واردات خودرو می گذرد، بازار هنوز رنگ خودروهای وارداتی را به خود ندیده و همین روند در نهایت باعث شد تا بازار خودرو پس از مدت ها کاهش قیمت را کاهش دهد. این در حالی است که بازار خودرو بیش از هر زمان دیگری به خودروهای وارداتی صفر و کارکرده نیاز دارد. بر همین اساس می توان گفت بازار خودرو در شرایط فعلی از وعده های مسئولان مبنی بر واردات خودرو ناامید شد و متاسفانه افزایش قیمت ها را در دستور کار خود قرار داد.

دستورالعمل جدید سازمان ملی استاندارد و معرفی خودروهای فرسوده دارای مجوز از یک سو خشنود بسیاری از مردم بوده و از سوی دیگر این سوال پیش آمده است که چرا هنوز موفق به خروج از بازار نشده ایم. موقعیت کنونی.

بر اساس اعلام سازمان ملی استاندارد، خودروهای فرسوده بنز، بی ام و، سیت، اشکودا، آئودی، فولکس واگن، مینی، اوپل، ولوو، فیات، مازراتی، رنو، پژو، MAN، اسکانیا، ایویکو، تویوتا، نیسان، سوزوکی هوندا، لکسوس، میتسوبیشی، مزدا، کیا، هیوندای و سانگ یانگ در صورت داشتن یکی از شرایط اعلام شده می توانند وارد کشور شوند.

این شرایط شامل داشتن گواهی تایید نوع از یک سازمان استاندارد در پنج سال گذشته، علائم تجاری معتبر برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا، انگلستان، ژاپن یا کره جنوبی، داشتن تاییدیه عمومی WVTA درج شده در پلاک شناسایی، خودروهای مطابق با گواهی استاندارد Emark COC، خودروهای دارای تاییدیه شورای همکاری خلیج فارس برای کشورهای GSO، خودروهای دارای گواهی تایید چین (CCC) و خودروهای دارای گواهی تایید اوراسیا (EAC).

این شرایط در حالی اعلام شد که 5 محصول از یک برند کره ای چند ماه بعد موفق به اخذ مجوز استاندارد شدند. طبیعتا این موضوع را باید به فال نیک گرفت که با وجود همه شایعات و شایعات در نهایت می توان به ورود خودروهای صفر کیلومتر به کشور امیدوار بود. البته این سوال نیز مطرح می شود که وقتی ورود رسمی این خودروها حتی به مرحله درخواست سفارش هم نرسیده است، مقدمات مربوط به استاندارد آنها چگونه تعیین و راهکارها و دستورالعمل ها تهیه شده است؟

بی ام و X4 رکورد بیشترین افزایش قیمت در بازار آزاد را دارد

و در روز آخر بالاخره پس از چندین ماه کاهش مداوم قیمت در محدوده خودروهای خارجی، ناگهان شاهد توقف این روند کاهشی بودیم. این تصادف باعث تغییر قیمت خودروهای خارجی بین 200 تا 300 میلیون تومان شد. این در حالی است که بی ام و X4 2.8 دیروز با 300 میلیون تومان بیشترین افزایش قیمت را در بازار به دست آورد.

خودروهای داخلی روز گذشته شاهد افزایش قیمت از یک تا پنج میلیون تومان بودند. شاهین (1402) با 5 میلیون تومان افزایش به 588 میلیون تومان، پادرا پلاس (1402) با 5 میلیون تومان افزایش به 640 میلیون تومان و رانا پلاس پانوراما (1402) با 4 میلیون تومان افزایش به 536 میلیون تومان رسید.

همچنین در بین خودروهای چینی شاهد افزایش قیمت 5 و 10 میلیون تومانی و کاهش 5 و 10 میلیون تومانی قیمت بودیم. فینیکس تیگو 8 پرو مکس (1402) با 10 میلیون تومان افزایش به 2 میلیارد و 530 میلیون تومان و هایما اس 7 پلاس (1402) با افزایش 5 میلیون تومانی به یک میلیارد و 385 میلیون تومان رسید. در مقابل ارزش Fidelity Prime 7 نفره (1402) با 10 میلیون تومان کاهش به یک میلیارد و 565 میلیون تومان و ارزش Phoenix FX Premium (1402) با کاهش 5 میلیون تومانی به یک میلیارد و 785 میلیون تومان رسید.

در بین خودروهای ممتاز خارجی نیز شاهد افزایش 50 میلیون تومانی قیمت آنها بودیم. هیوندای آزرا با 5 میلیارد و 350 میلیون تومان افزایش 50 میلیون تومان، هیوندای سوناتا هیبریدی (GLS) 50 میلیون تومان افزایش 4 میلیارد و 50 میلیون تومانی، کیا اسپورتیج GT لاین 50 میلیون تومان، افزایش 4 میلیارد و 200 میلیون تومانی و کیا سراتو 2000 با 50 میلیون تومان افزایش 2 میلیارد و 550 میلیون تومانی و رنو تالیسمان 50 میلیون تومان افزایش 3 میلیارد و 300 میلیون تومانی.

همچنین شاهد افزایش قیمت خودروهای لوکس خارجی از 200 تا 300 میلیون تومان بودیم. ارزش BMW

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/245998/%D8%B3%D8%B1%D8%AF%D8%B1%DA%AF%D9%85%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D9%87%D9%85%DA%86%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری