راه توسعه خودروهای برقی در کشور چیست؟

در چنین شرایطی که فناوری، دانش فنی و حتی نیروهای متخصص برای تولید خودروهای برقی در ایران در دسترس است، خودروسازان باید از فرصت تاریخی استفاده کرده و به سمت تولید خودروهای برقی حرکت کنند.

متأسفانه در زمینه تولید خودرو با سوخت فسیلی، فاصله ما با دنیا به حدی افزایش یافته که جبران این عقب ماندگی و پر کردن فاصله با پیشرفت صنعت خودروسازی جهان غیرممکن به نظر می رسد. بنابراین تولید خودروهای برقی فرصتی تاریخی برای خودروسازان ایرانی است تا فاصله خود را با صنعت خودروی جهانی کاهش دهند.

تنها نگرانی و پاشنه آشیل در مورد عرضه خودروهای برقی در ایران، عدم توجه دولت به قوانین و مقررات و عدم حمایت لازم از برق است. البته نه حمایت های مورد نظر خودروسازان و دانش فنی در تولید خودروهای برقی، بلکه مبانی قانونی و زیرساخت های لازم قوانین و معافیت هاست که به اجرای این طرح کمک زیادی می کند.

تخصیص تسهیلات ارزان قیمت، معافیت های مالیاتی و امکان استفاده از انرژی رایگان مشوق های قانونی است که می تواند پشتوانه بزرگی برای خریداران خودروهای برقی به ویژه حمل و نقل عمومی باشد و همراه با توسعه خودروهای برقی در کشور، کاهش دهد. شکاف قیمتی بین خودروهای بنزینی و الکتریکی مهمترین نقطه ضعف صنعت خودرو ایران تحقیق و توسعه است.

تحقیق و توسعه یکی از الزامات مهم صنعت خودرو در ایران و یکی از ارکان توسعه خودروهای برقی است، بنابراین تولید خودروهای برقی بدون توجه به بخش تحقیق و توسعه یک اشتباه است.

راندمان انرژی بالای خودروهای برقی در مقایسه با خودروهای با سوخت فسیلی نکته بسیار مهمی است که بسیاری از کشورها، حتی کشورهای با اقتصاد ضعیف را به سمت توسعه خودروهای برقی سوق داده است.

بسیاری از مردم فکر می کنند که خودروهای برقی برای کشورهای توسعه یافته است، اما امروزه موضوع تامین انرژی در جهان باعث شده است که بسیاری از کشورهایی که از نظر خودروسازی از ایران بسیار عقب هستند، از جمله اردن، افغانستان، بنگلادش، کنیا و هندوستان، وضعیت خوبی داشته باشند. مراحل توسعه خودروهای الکتریکی

تولید خودروهای برقی صنعت چندان پیچیده ای نیست و نیاز به فناوری بسیار بالایی ندارد، اما متاسفانه در ایران با استفاده از عبارتی مانند نبود زیرساخت و فرهنگ، مسیر تولید خودروهای برقی را سخت کرده ایم، در حالی که با با شروع حرکت و توسعه خودروهای برقی، این مشکلات نیز حل شده است.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/246649/%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B9%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D9%82%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری