دیروز کاهش قیمت ها در بازار خودرو بسیار محسوس بود

دیروز اکثر مدل های عرضه شده در بازار خودرو شاهد کاهش قیمت و برخی نیز شاهد ثبات قیمت بودند. در بازار خودروهای خارجی اکثر مدل ها شاهد ثبات قیمت بودند و تنها محصولات هیوندای در بازار با کاهش قیمت همراه بودند. قیمت خودروهای داخلی و چینی در روز گذشته شاهد نوسانات قابل توجهی بود و می توان گفت بازار خودرو در روزهای گذشته به دلیل نبود خودروهای وارداتی در آتش سوخت.

این در حالی است که تاخیر در تحویل برخی از محصولات خودروسازان داخلی، بازار را بیش از پیش نیازمند تزریق خودرو کرده است. با گذشت حدود چهار ماه از مرحله نهایی فروش خودرو در سامانه یکپارچه، اخبار مختلفی از دیرکرد برخی خودروسازان در انجام تعهدات خود در قبال مشتریان ادامه دارد. به نظر می رسد کاهش تولید خودرو که از خرداد ماه سال جاری رخ داده است باعث شده تا بدهی های معوق (مشکل دیرینه خودروسازان) به صنعت خودروسازی کشور بازگردد. بر اساس برخی اظهارنظرها در روزهای اخیر و همچنین بر اساس اخبار برخی خبرگزاری ها، عدم تحویل به موقع برخی خودروها موجب نارضایتی مشتریان شده است.

گفته می شود خودروسازان دلایلی مانند استاندارد 85، عدم ثبت نام توسط ناجا، توقف تولید، افزایش قیمت خودروها به دلیل اضافه شدن آپشن های جدید و دیگر دلایل تاخیر را عنوان می کنند.

این اتفاقات در حالی رخ می دهد که فروش خودرو در دور جدید همچنان در وضعیت نامشخصی قرار دارد. در حالی که مردم منتظر اجرای مرحله سوم فروش خودرو هستند، وزیر صمت اعلام کرد که مسئولیت سامانه بر عهده شورای رقابت است. اما این شورا می گوید این سیستم یک کار جمعی است و دور سوم فروش قطعا انجام می شود.

در این زمینه می توان به اظهارات عباس علی آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد که چندی پیش گفته بود: سامانه یکپارچه خودرو وابسته به حریم خصوصی نیست.

به گفته علی العبادی، «سامانه یکپارچه خودرو به هیچ وجه وابسته به وزارت ایمنی نیست و این سامانه وابسته به شورای رقابت است. من از ثبت نام جدید در سامانه یکپارچه و رقابت اطلاعی ندارم. شورا می داند.»

سال گذشته این خودرو از طریق قرعه کشی و توسط خودروسازان فروخته شد. این روش که از سال های پایانی دولت دوازدهم رواج پیدا کرد، همواره به عنوان یک اخلال در بازار خودرو مطرح شده است.

بر این اساس پس از اختلالاتی که در عرضه خودرو توسط خودروسازان به وجود آمد و پس از مصوبه 543 شورای رقابت، وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمان سیدرضا فاطمی امین این وزارتخانه، خودروی یکپارچه را اعلام کرد. سامانه فروش به عنوان ابزاری برای عرضه محصولات تمامی شرکت های خودروسازی (اعم از بخش دولتی و خصوصی) ایجاد شد.

هیوندای، تنها کاهش در بازار خارجی

بازار خودروهای خارجی روز گذشته شاهد روندی با ثبات بود. این در حالی است که در خودروهای خارجی تنها مدل های هیوندای کاهش قیمت و بقیه خودروها روندی ثابت را تجربه کردند.

خودروهای داخلی در روز گذشته با افت قیمتی از یک تا 9 میلیون تومان مواجه شدند. کارون (1402) با 9 میلیون تومان کاهش به 730 میلیون تومان، کارا تک کابین (1402) با 5 میلیون تومان کاهش به 521 میلیون تومان و پژو 207 سقف قرمز MC (1402) با 4 میلیون تومان کاهش به 711 رسید. میلیون تومان پژو پارس TU5 (1402) با 3 میلیون تومان کاهش قیمت 622 میلیون تومان شد.

همچنین در بین خودروهای چینی شاهد کاهش قیمت 5 تا 30 میلیون تومانی برای برخی مدل ها بودیم. دیگنیتی پرستیژ (1402) با 30 میلیون کاهش یک میلیارد و 875 میلیون تومان، KMC J7 (1402) با کاهش 10 میلیون تومانی، کاهش یک میلیارد و 410 میلیون تومانی و هایما جدید. S5 (1402) با 10 میلیون تومان کاهش یک میلیارد و 160 میلیون تومان و Fenix ​​Tiggo 8 Pro Max (1402) 5 میلیون تومان کاهش و 2 میلیارد و 570 میلیون تومان خرید و فروش شد. .

از سوی دیگر در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد کاهش قیمتی بین 100 تا 50 میلیون تومانی برای برخی مدل ها بودیم. ارزش هیوندای توسان با 100 میلیون تومان کاهش به 3 میلیارد و 700 میلیون تومان، هیوندای سوناتا هیبریدی (GLS) با 50 میلیون کاهش به 4 میلیارد و 100 میلیون تومان و هیوندای سانتافه 50 میلیون تومان کاهش یافت. میلیون تومان تا 4 میلیارد و 600 میلیون تومان. از سوی دیگر قیمت خودروهای لوکس خارجی در روز گذشته تغییری نکرد و روند قیمتی ثابتی را در بازار آزاد شاهد بود.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/246162/%D8%B1%D9%88%D8%B2-%DA%AF%D8%B0%D8%B4%D8%AA%D9%87-%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%84%D8%A7-%D9%85%D8%AD%D8%B3%D9%88%D8%B3-%D8%A8%D9%88%D8%AF

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری