بلندگوی برخی بیلبوردها باعث بروز حوادث رانندگی می شود

در حال حاضر، بیشتر تحقیقات روی رانندگان بر حواس‌پرتی‌های داخل خودرو متمرکز است، اما در برخی موارد، عوامل خارجی و محیطی نیز تمرکز رانندگان را مختل می‌کنند. این روزها بسیاری از جاده ها و خیابان ها گالری های تابلوهای تبلیغاتی هستند و البته تحقیقات کمی در مورد تاثیرات احتمالی این تبلیغات بر عملکرد راننده انجام شده است.

بیلبوردها ممکن است در پرت کردن حواس برخی رانندگان، از جمله رانندگان مسن تر و بی تجربه، موثرتر باشند. در واقع می توان گفت که این بیلبوردها الگوهای توجه بصری رانندگان را تغییر داده اند. در ادامه این موضوع را بررسی خواهیم کرد.

تعریف حواس پرتی هنگام رانندگی

حواس پرتی حین رانندگی هنوز به دلایل مختلف، از جمله متغیر بودن و وابستگی آن به شرایط رانندگی، به طور کامل و واضح تعریف نشده است. اما تعریف Beatty و همکاران (2005) از حواس پرتی در حین رانندگی استانداردترین توصیف ارائه شده تا به امروز است.

آنها حواس پرتی را اینگونه تعریف می کنند: حواس پرتی تاخیر راننده در تشخیص اطلاعاتی است که برای حفظ ایمن کنترل افقی و عمودی وسیله نقلیه مهم است.

این تأخیر ممکن است به دلیل فعالیت افراد یا اشیا در داخل یا خارج وسیله نقلیه باشد که توجه و حواس راننده را از وظیفه اصلی او که رانندگی است منحرف می کند. چندی پیش رئیس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ گفت: یکی از عوامل موثر بر عدم توجه رانندگان در تصادفات، وجود تابلوهای تبلیغاتی در سطح شهر است.

این علائم به عنوان یک منبع حواس پرتی شناخته می شوند، اما در مقایسه با سایر انواع حواس پرتی مانند ارسال پیامک یا صحبت با تلفن همراه در حین رانندگی کمتر مورد توجه قرار می گیرند. بیلبوردهای جاده ای را می توان نوعی آشفتگی محیطی در نظر گرفت زیرا به طور طبیعی الگوهای حرکتی چشم رانندگان را تحت تأثیر قرار می دهد و آن را مختل می کند و باعث ایجاد مشکل در تصمیم گیری راننده می شود.

سرهنگ مصطفی زینی وند ادامه داد: تمامی مراحل نصب بیلبوردها باید تابع ضوابط و مقررات شورای عالی ترافیک باشد. ملاک مهم محل نصب این تابلوها است، نصب تابلو در وسط جاده ها، تقاطع های غیرهمسطح، ورودی و خروجی ها ممنوع است و روشنایی تابلوها نباید چشمک زن باشد بلکه باید ثابت باشد. نورپردازی پشت این تابلوها نیز ممنوع است زیرا ممکن است جلب توجه کند.

به گفته رئیس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، ممنوعیت های تبلیغاتی حاوی چراغ های قرمز، سبز و زرد در مجاورت تقاطع ها باید به گونه ای باشد که مانع کار علائم راهنمایی و رانندگی و دوربین ها نشود. . طبیعتاً همه این موارد در آیین نامه دیده شده است.

طولانی نوشتن استاندارد نیست

چند روز پیش معاون آموزش و فرهنگ راهنمایی و رانندگی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران گفت: اشعاری که سازمان زیباسازی شهر تهران بر روی بیلبوردهای سطح شهر قرار داده برای رانندگان قابل خواندن نیست.

متأسفانه طولانی بودن این اشعار باعث تصادفات رانندگی می شود. این بیلبوردها باید به دقت بررسی شوند تا عواقبی نداشته باشند و استاندارد باشند. این نوشته طولانی استاندارد نیست و سازمان زیبایی نامه ای در رابطه با این روش ننوشته است.

رضا صیادی، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران گفت: دستورالعمل دقیقی درباره سطح بیلبوردهای شهری نداریم. یعنی نمی توانیم بگوییم این تعداد کاراکتر چه روی بیلبورد باشد چه نباشد معیار است! آنچه مشاهده می شود این است که بیلبورد پیام و محتوا را به مخاطب منتقل می کند، مختصر است و بین 8 تا 15 ثانیه طول می کشد تا مخاطب آن را ببیند.

به طور طبیعی، راننده ممکن است نتواند کلمات روی بیلبورد را بخواند، زیرا مخاطب بسیاری از این مطالب در درجه اول مسافران خودرو هستند، نه راننده. وی افزود: سعی کردیم شعرها زیاد طولانی نشود و خواندن 10 ثانیه طول بکشد و مردم واقعاً آنها را شنیدند.

در مورد تصادف باید گفت هر فایل گرافیکی در سطح شهر ممکن است باعث تصادف شود و چشم راننده را بدزدد. این یک قانون کلی است، اما امیدواریم حرف ها باعث حادثه نشود.

مهدی برهادی، رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران نیز بر استانداردسازی بیلبوردهای شهری تاکید کرد و اظهار داشت: سازمان زیباسازی شهر تهران تاکنون اقدامات بسیار خوبی انجام داده است که یکی از آنها اجرای شعر بر روی بیلبوردها است. در شهرستان اما طبیعی است که این اقدام با مخالفت و انتقاد است.

البته باید نقد شنید و نکات آن را در نظر گرفت و کار را اصلاح کرد. نظر پلیس راهنمایی و رانندگی در خصوص بیلبوردهایی که دارای اشعار شعر هستند باید لحاظ شود چرا که نوشتن اشعار بلند شاعران روی بیلبوردها باعث بروز حوادث می شود. بنابراین بهتر است اشعار کوتاهتر باشد و در مراحل بعدی کار به صورت تخصصی انجام شود. این اقدام خوب و ارزشمند است اما طبق نظر پلیس راهنمایی و رانندگی باید تعمیراتی انجام شود.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/246664/%D8%B7%D9%88%D9%84%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D9%88%D8%AF%D9%86-%D8%A7%D8%B4%D8%B9%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D8%AE%DB%8C-%D8%A8%DB%8C%D9%84%D8%A8%D9%88%D8%B1%D8%AF%D9%87%D8%A7-%D9%85%D9%88%D8%AC%D8%A8-%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D9%81%D8%A7%D8%AA-%D8%B1%D8%A7%D9%86%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری