آیا شبکه فروش تایرسازان در شرف نابودی است؟

به گزارش «دنیای خودرو»، بازار لاستیک همچنان آشفته است و قیمت برخی از سایزهای پرطرفدار مانند لاستیک پراید، سمند و پژو در بازار آزاد با آنچه دولت برای فروش تعیین کرده تفاوت قابل توجهی دارد. هر سال این اتفاق می افتد و دولت به جای یافتن راه حل اساسی و اساسی، همواره برنامه های جزئی را اجرا می کند. این بار مدیران وزارت ایمنی برای حل مشکل بازار به سراغ اجرای طرحی رفتند که می تواند به نابودی شبکه فروش تایرسازان 30 تا 50 ساله منجر شود.

هر روز یک سیستم جدید!

به نظر می رسد سازمان در ایران رونق خوبی به دست آورده است و هر بار برخی مدیران به جای رفع مشکلات سیستم های موجود چشم به راه ایجاد یک سیستم جدید هستند. چند سال پیش سامانه جامع تجارت ایجاد شد تا مسیر حرکت کالا از کارخانه تا مصرف کننده نهایی را برای دولت و نهادهای نظارتی مشخص کند.

سامانه ای که تمامی ارکان سامانه توزیع در آن عضویت دارند، اما به دلیل برخی مشکلات جزئی – آن هم در آخرین لینک سامانه توزیع – شرکای جدیدی مانند شفافیت و سامانه فروش بلیت را در کنار خود خواهد دید.

مشکل سیستم تجارت انبوه فقط در آخرین قسمت چرخه توزیع نهفته است، جایی که برخی از نمایندگان شرکت تایرسازی کالا را به بازار عرضه می کنند تا لاستیک ها را در بازار آزاد بفروشند. البته در این بخش، دولت می تواند با مدیریت آخرین لینک، مشخصات اعلام شده توسط خرده فروش را با بانک اطلاعاتی تطبیق داده و سیستم را دقیق تر کند، از فروش لاستیک های متعدد یک وسیله نقلیه طی چند ماه، عدم تطابق پلاک خودرو با کد ملی خریدار و حتی با تلفن همراه ارائه شده است. آرام آرام اما رفع نشدن این ضعف ساده منجر به روشن شدن بازار تایر شد و شبکه نمایندگی شرکت های تولیدی را که دهه ها برای ایجاد آن تلاش کرده بودند از بین برد.

12 هزار مشتری جدید و مجبور به فروش به آنها

بر اساس دستورالعمل وزارت ایمنی مبنی بر شفافیت فروش لاستیک در بازار، این بار تولیدکنندگان تایر موظفند به هر تایرفروشی در کشور که دارای پروانه کسب هستند، کالا را بفروشند.

بنابراین، تمام تایر فروشان، که تعداد آنها بیش از 12 هزار نفر است. می توانند سفارش خرید بدهند و سازنده لاستیک موظف است لاستیک درخواستی را ظرف 48 ساعت ارائه دهد.

به این معنی که اگر هر یک از این افراد سفارش خرید 300 رینگ لاستیک از 5 شرکت معروف قیطریر، ایران تایر، یزد تایر و آرتافل تایر را بدهند، باید ماهیانه 3 میلیون و 600 هزار حلقه لاستیک به آنها ارائه شود. رقمی که در مقایسه با آمار تولید 22 میلیون رینگ لاستیک رادیال در سال، این طرح را شکست خورده جلوه می دهد. البته نباید فراموش کرد که 40 درصد تولید تایرسازان به خودروسازان تحویل می شود و در عمل کمتر از 14 میلیون حلقه لاستیک برای توزیع در بازار باقی مانده است.

حال چه کسی ظرفیت عرضه 14 میلیون رینگ لاستیک در سال را به تایر فروشانی دارد که هر ماه یک چهارم تولید کارخانه را سفارش دهند؟ با این شیوه عجیب فروش، نه تنها در کمتر از یک ماه بازار دچار رکود بی سابقه ای می شود، بلکه کارخانه ها نیز به دلیل تقاضای بالا و البته تولیدی که ندارند، جریمه می شوند!

آیا شبکه آژانس از بین می رود؟!

مسئولان دولتی در شرایطی که هیچ اطلاعی از نقش بازار در روزهای رکود برای فروش محصولات کارخانه ای نداشتند، تصمیم گرفتند با همکاری ۲۱ پلتفرم فروش اینترنتی خصوصی، طرح شفافیت فروش لاستیک را اجرا کنند.

همه فعالان صنعت تایر به خوبی می دانند که در روزهای رکود بازار، اکثر این ۱۲ هزار واحد صنفی تمایلی به خرید کالا از کارخانه ها ندارند، سرمایه خود را در چرخه تولید کارخانه ها سرمایه گذاری نمی کنند و پس از دو هفته و یک ماه پس از واریز کالا، کالا را دریافت می کنند. .

در این صورت دولت یا باید همه خریداران لاستیک را در طرح شفاف سازی موظف به خرید کالا در طول سال کند یا شبکه فروش را که تولیدکنندگان تایر با دستان خود در صدد ایجاد آن هستند از بین نبرد.

بدون شک نمایندگان شرکت های تایرسازی در این طرح حاضر به اکتفا به عمده فروشی و دریافت 3 درصد سود نیستند و به جای سود 2 تا 3 درصد بابت مالیات، خواب سرمایه و هزینه های جاری پرداخت می کنند.

این قسمت از بازار برای جبران زیان، خرده فروشی را در دستور کار خود قرار می دهد و در صورت اجبار دولت، سرمایه خود را از بازار خارج می کند. در چنین شرایطی، سامانه شفافیت، بلیت فروشی و تجارت فراگیر مانند گذشته به فراموشی سپرده می شود و مجریان چنین طرح هایی، صنعت تایر را با شبکه فروش که دیگر اثری ندارد، تنها خواهند گذاشت.

روزنامه «دنیای خودرو» آماده انعکاس اظهارات مسئولان مبنی بر بلاتکلیفی اجرای این طرح است چرا که تا زمان انتشار این مطلب، پیگیری های مکرر خبرنگار «دنیای خودرو» با روابط عمومی وزارت امور خارجه ادامه دارد. نتیجه نداد بزرگان صنعت تایر و بازار معتقدند اجرای طرح شفاف سازی ممکن است چندین ماه بیشتر طول بکشد و زمان زیادی هم نخواهد برد، اما با کاهش قیمت ها، تایرسازان باید برای شبکه فروش گمشده خود چاره ای بیندیشند.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/246663/%D8%A2%DB%8C%D8%A7-%D8%B4%D8%A8%DA%A9%D9%87-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%AA%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%A2%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%86%D8%A7%D8%A8%D9%88%D8%AF%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری