استفاده از لاستیک های فرسوده در صنعت ساختمان

تجمع مقادیر زیادی زباله مانند لاستیک و شیشه مستعمل که در طبیعت تجزیه نمی شوند، نگرانی های زیست محیطی جدی در سراسر جهان ایجاد کرده است.

با توجه به رشد سریع جمعیت و توسعه حمل و نقل، تولید لاستیک وسایل نقلیه افزایش چشمگیری داشته و در نتیجه تعداد لاستیک های زباله نیز افزایش یافته است. دفن لاستیک های زائد به دلیل وجود ترکیبات سمی می تواند تهدیدات محیطی مختلفی ایجاد کند.

سوزاندن آن نیز گازهای سمی آزاد می کند. بنابراین بازیافت این مواد از هر نظر مفید است، بنابراین باید در برنامه های مدیریتی گنجانده شود. یکی از راه های بازیافت لاستیک زباله، استفاده از آن در تولید بتن است.

بتن پرمصرف ترین ماده در ساختمان سازی است و مقدار زیادی از منابع طبیعی را مصرف می کند، بنابراین ضایعات لاستیک را می توان به عنوان جایگزینی برای سنگدانه های طبیعی یا سیمان استفاده کرد.

استفاده از لاستیک های زباله به عنوان جایگزینی برای سنگدانه های طبیعی، علاوه بر کمک به پاکسازی محیط، می تواند بهره برداری از منابع طبیعی مانند استخراج شن و ماسه و همچنین خطرات زیست محیطی ناشی از برداشت آنها را کاهش دهد.

در سال های اخیر تحقیقاتی در مورد تأثیر استفاده از ضایعات لاستیک به عنوان بخشی از سنگدانه های طبیعی بر رفتار و خواص مکانیکی بتن انجام شده است.

در این راستا محققان دانشگاه کارسار و دانشگاه آزاد اسلامی واحد الرودان مطالعه ای انجام دادند که در آن رفتار حرارتی بتن تهیه شده از لاستیک بازیافتی و پودر شیشه به عنوان بخشی از سنگدانه های ریز و سیمان مورد بررسی قرار گرفت.

آنها از دو اندازه مختلف ذرات لاستیک، 0.15 تا 1 و 3 تا 5 میلی متر و همچنین نسبت های مختلف پودر شیشه، قبل و بعد از اعمال حرارت استفاده کردند تا تأثیر اندازه ذرات لاستیک بر راندمان و خواص مکانیکی را تعیین کنند.

نتایج تحقیقات انجام شده در این تحقیق نشان داد که اختلاط 5 درصد لاستیک و 10 درصد پودر شیشه در بتن و همچنین اندازه ذرات لاستیک 3 تا 5 میلی متر بهترین نتیجه را از نظر مقاومت فشاری و کششی دارد. .

مسعود ضیایی محقق دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه کارسار و همکارانش در این زمینه می گویند پس از اعمال دمای 600 درجه سانتیگراد کاهش وزن مشاهده شد و در مورد بتن حاوی لاستیک و پودر شیشه نیز مشاهده شد. کاهش وزن کمتر به دلیل جایگزینی پودر شیشه به جای سیمان که نکته جالب این است که هر چه این جایگزینی بیشتر باشد افت آن کمتر می شود.

همچنین وجود لاستیک در قطعات 3-5 میلی متری باعث کاهش وزن کمتر بتن شده است. آنها به افزایش مقدار جایگزینی و اندازه ذرات لاستیک و همچنین افزایش مقدار جایگزینی پودر شیشه ادامه می دهند.به طور کلی نسبت استحکام کششی به مقاومت فشاری افزایش یافته است و این نشان می دهد که وجود لاستیک و پودر شیشه باعث می شود بتن عملکرد خوبی دارد در تنش بهتر از فشار.

این نتایج در کنار سایر تحقیقات مشابه نشان می‌دهد که می‌توان از قطعات لاستیک خرد شده و پودر شیشه در تهیه بتن ساختمانی استفاده کرد و در عین حال کیفیت بتن را افزایش داد و از آلودگی بیشتر محیط با پسماندهای فوق‌الذکر جلوگیری کرد. مواد. این نتایج فنی در ماهنامه علمی پژوهشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با عنوان ماهنامه مهندسی عمران امیرکبیر منتشر شده است.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/247580/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D8%AA%D8%A7%DB%8C%D8%B1-%D9%81%D8%B1%D8%B3%D9%88%D8%AF%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%86

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری