آزرا از سال 1986 تا 2024 تغییر می کند

در سال 2018 واردات خودرو به کشور متوقف شد و از آن سال تاکنون خودرو جدیدی وارد بازار ایران نشده است. 5 سال زمان کافی است تا بازار خودرو در هر کشوری از بازار جهانی عقب بماند. زیرا طبق یک قانون نانوشته معمولا خودروها هر 3 تا 4 سال یکبار آپدیت می شوند. این به روز رسانی ممکن است یک تغییر نسل اساسی یا یک فیس لیفت برای بهبود بخش های مختلف خودرو باشد.

با توجه به این موضوع می توان گفت که محصولات موجود در بازار خودروی ایران در حال حاضر از نظر استانداردهای جهانی قدیمی محسوب می شوند. به عبارت دیگر تقریباً هیچ خودروی جدیدی مشابه خودروهای موجود در بازار جهانی در بازار داخلی وجود ندارد.

به همین منظور بر آن شدیم تا خودروهای وارداتی موجود در بازار کشورمان را با آخرین نسخه آنها در بازار جهانی مقایسه کنیم و بدانیم طی این پنج سال چه تغییراتی در آنها رخ داده است. امروز به سراغ تنها خودروی خارجی مدل 2019 موجود در بازار کشور رفتیم. هیوندای آزرا مدل 6 نسل 2019 به عنوان تنها خودروی خارجی در ایران عرضه شد.

سال گذشته هیوندای آخرین نسل آزرا را به عنوان محصول 2024 معرفی کرد و اکنون به مقایسه این سدان سایز متوسط ​​کره ای با آخرین نسل آن در بازار جهانی می پردازیم.

آزرا از سال 1986 تا 2024 تغییر می کند

آزرا از سال 1986 تا 2024 تغییر می کند

معرفی هیوندای آزرا

تولید آزرا برای اولین بار در سال 1986 آغاز شد. شرکت هیوندای موتور آزرا را به عنوان یک سدان سایز متوسط ​​طراحی و تولید کرد. سدانی که قرار بود مسئولیت سختی را در سگمنت سدان های سایز متوسط ​​برای بازار جهانی با رقبای قدرتمند بر عهده بگیرد. نسل اول آزرا با 3 نوع موتور بنزینی از 4 سیلندر 2 لیتری تا 6 سیلندر 3 لیتری عرضه شد.

گیربکس های قابل سفارش برای این خودروی دیفرانسیل جلو نیز شامل 4 سرعته اتوماتیک و 5 سرعته دستی است.

به لطف همکاری هیوندای با میتسوبیشی، آزرا بر اساس مدل میتسوبیشی دبونایر ساخته شده است. در سال 1992، هیوندای نسل دوم آزرا را تولید کرد. آزرا ۲ نیز مانند پدرش با کمک میتسوبیشی دبونایر شکل گرفت.

تنوع موتورهای این نسل نیز به 5 مدل افزایش یافت و حالا قدرتمندترین آزرا به موتور بزرگ 3.5 لیتری 6 سیلندر مجهز شده است. طبیعتا در لیست آرزوهای این سدان کره ای خبری از موتورهای محبوب دیگر آن زمان مانند موتور دیزلی وجود نداشت. هیوندای در تلاش برای یافتن پای خود، نسل سوم آزرا را در سال 1998 معرفی کرد، نسل سوم آن برای اولین بار از مرزهای کره جنوبی عبور کرد و علاوه بر مونتاژ در زادگاه خود، در ترکیه و تایوان نیز مونتاژ شد.

. اگرچه در این نسل تعداد و اندازه موتورها تغییری نکرد، اما موتورهای 4 سیلندر جای خود را به موتورهای 6 سیلندر دادند. در این نسل، مشتریان امکان سفارش گیربکس پنج سرعته اتوماتیک را داشتند. با آمدن سال 2005 نوبت به نسل چهارم آزرا رسید.

هیوندای در این نسل گیربکس های 4 سرعته اتوماتیک و 5 سرعته دستی را حذف کرد و گیربکس 6 سرعته اتوماتیک جدید را جایگزین آنها کرد تا برای اولین بار آزرا فقط با گیربکس اتوماتیک به فروش برسد. در قسمت موتور بنزینی این خودرو نیز تغییراتی ایجاد شد که تنوع آن به 6 موتور رسید و از 4 سیلندر 2.4 لیتری به 6 سیلندر 3.8 لیتری رسید.

هیوندای همچنین تصمیم گرفت برای اولین بار آزرا را با موتور 2.2 لیتری 4 سیلندر دیزلی تولید کند. البته این پایان اوایل نسل چهارم آزرا نبود و برای اولین بار این خودرو با موتور 6 سیلندر 2.7 لیتری سازگار با سوخت LPG قابل سفارش بود. نسل پنجم آزرا در سال 2011 وارد خط تولید هیوندای شد.

در این نسل، گیربکس 6 سرعته اتوماتیک از لیست مدل حذف شد و خط موتورهای بنزینی به 5 مدل کاهش یافت و با موتور 6 سیلندر 3.3 لیتری در حجیم ترین حالت به پایان رسید. موتور LPG نیز با نسخه هیبریدی که مجهز به موتور 4 سیلندر 2.4 لیتری بود جایگزین شد.

آزرا نسل به نسل مسیر پیشرفت را طی کرده است و با عرضه نسل ششم در سال 2016 شاهد فصل جدیدی برای سدان سایز متوسط ​​این خودروساز کره ای بودیم. گیربکس 8 سرعته اتوماتیک برای اولین بار در این نسل استفاده شد. مشتریان همچنین می توانند نسخه LPG را دوباره سفارش دهند، این بار با موتور 3 لیتری V6. با این محاسبه آزرا VI با 4 نوع سوخت سازگار است که در بین تمامی نسل ها پرکاربردترین است.

تنوع موتورهای بنزینی در این نسل نیز به 6 مدل افزایش یافت که در حجیم ترین حالت به موتور 6 سیلندر 3.5 لیتری مجهز شدند. همانطور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم هیوندای سال گذشته آخرین نسل آزرا یعنی نسل هفتم را به عنوان محصول 2024 رونمایی کرد که در ادامه با این خودرو بیشتر آشنا خواهیم شد.

عصبانی شدیم

خودرویی که ما با نام آزرا می شناسیم در سراسر دنیا با نام گرنجر شناخته می شود. البته نسل های قدیمی این خودرو در ایران با نام گرنجور به فروش می رسید و تا حدودی برای ما آشنا هستند. سابقه حضور گرنجر یا آزرای ما در بازار خودروی کشور به نسل چهارم برمی گردد.

در سال 2006 آزرا برای اولین بار با موتور 6 سیلندر 3.3 لیتری و گیربکس 5 سرعته اتوماتیک در ایران عرضه شد. در سال 2011 نسخه بهبود یافته همین نسل با موتور مشابه اما کارآمدتر و گیربکس 6 سرعته برای ایرانی ها قابل خریداری بود.

این آزرا تنها یک سال است که در ایران وجود دارد و عنوان قوی ترین آزرا در ایران را به خود اختصاص داده است. از سال 2012 نسل پنجم آزرا با موتور 6 سیلندر 3 سیلندر و گیربکس 6 سرعته اتوماتیک راهی خیابان های کشورمان شده است.

حضور آزرا در ایران تا سال 2014 و قبل از ممنوعیت خودروهای بزرگتر از 2500 سی سی ادامه داشت. اگرچه امکان عرضه مدل های ضعیف تر از همان نسل وجود داشت، اما نمایندگی هیوندای آنها را ارائه نکرد. تا سال 2018 شاهد عرضه نسل ششم آزرا با موتور 4 سیلندر 2.4 لیتری و گیربکس 6 سرعته اتوماتیک بودیم. اگرچه آخرین خودروی وارداتی به کشور مدل 2018 است، اما مدل 2019 آزرا در کشورمان نیز به فروش رسیده است.

عصبانیت آنها

آخرین نسل آزرا به تازگی وارد بازارهای جهانی شده است و جالب است بدانید که این خودرو از نسل ششم به صورت محدود در کره جنوبی و خاورمیانه به فروش می رسد.

نسل هفتم اولین آزرا است که می توان آن را علاوه بر دیفرانسیل جلو با سیستم چهار چرخ متحرک نیز سفارش داد. در این نسل هیوندای نسخه دیزلی را به کلی کنار گذاشت و حجم موتور نسخه LPG را به 3.5 لیتر رساند.

هیوندای همچنین برای اولین بار از توربوشارژر در نسخه هیبریدی گرنجر برای جبران کاهش حجم موتور خود به 1.6 لیتر (که کوچکترین موتور استفاده شده در این خودرو است) استفاده کرد. در قسمت موتور بنزینی دو نوع 2.5 لیتری 4 سیلندر و 3.5 لیتری 6 سیلندر وجود دارد.

آزرا از سال 1986 تا 2024 تغییر می کند

آزرا از سال 1986 تا 2024 تغییر می کند

این کجا و آن کجا؟

پس از تمام تغییرات طراحی، بهبود ایمنی، افزایش امکانات و فناوری بالاتر نسل هفتم گرنجر، به قسمت فنی آن می رسیم. حجم موتور 0.1 لیتر افزایش یافته و در نتیجه موتور 4 سیلندر 2.5 لیتری توانایی تولید 198 اسب بخار قدرت و 248 نیوتن متر گشتاور را دارد که هر دو پارامتر نسبت به نسل قبل 8 واحد افزایش را نشان می دهند.

گیربکس 6 سرعته اتوماتیک با گیربکس 8 سرعته اتوماتیک جایگزین شد. شتاب خودروها به صورت رسمی اعلام نشده و مصرف سوخت نیز تغییری نکرده است.

قیمت هیوندای آزرا 2019 کارکرده این روزها در ایران از 4 میلیارد و 250 میلیون تومان شروع می شود. این در حالی است که ارزش واقعی آن در خارج از کشور حدود 725 میلیون تومان است. همچنین با بودجه یک میلیارد و 510 میلیون تومانی می توانید مدل 2024 را برای صفر کیلومتر این خودرو در خارج از ایران خریداری کنید.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/246150/%D8%AA%D8%BA%DB%8C%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%A2%D8%B2%D8%B1%D8%A7-%D8%A7%D8%B2-%DB%B1%DB%B9%DB%B8%DB%B6-%D8%AA%D8%A7-%DB%B2%DB%B0%DB%B2%DB%B4

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری