BYD ترکیه را برای تولید انتخاب کرد

شرکت چینی BYD اعلام کرد که با سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری، یک کارخانه خودروسازی در ترکیه ایجاد می کند. مقامات ترکیه می گویند که این کشور به زودی از قرارداد اصلی خود با BYD برای ساخت یک کارخانه خودروسازی به ارزش یک میلیارد دلار رونمایی خواهد کرد. کارخانه جدید چینی در غرب ترکیه تاسیس می شود و حضور این غول خودروسازی را در اروپا گسترش می دهد.

این سرمایه گذاری عظیم در حالی صورت می گیرد که اتحادیه اروپا اخیرا تعرفه های جدیدی را بر واردات خودروهای چینی وضع کرده است. ایجاد یک کارخانه در ترکیه می تواند برای خودروسازان چینی بسیار سودمند باشد، زیرا ترکیه با اتحادیه اروپا قرارداد اتحادیه گمرکی دارد. خودروهای الکتریکی نیز از فروش خوبی در بازار محلی برخوردار هستند و 7.5 درصد از کل فروش خودروهای جدید در سال 2023 را تشکیل می دهند.

پیش بینی می شود این رقم در سال 2032 به 30.4 درصد برسد.

مایکل سو، مدیرعامل بی وای دی اروپا، اخیراً گفته است که این شرکت علاقه مند به تأسیس دومین کارخانه اروپایی است. کارخانه دوم از کارخانه در حال ساخت در مجارستان پشتیبانی می کند.

بلومبرگ نشان داد که افزایش سرمایه‌گذاری اروپا می‌تواند از اعمال تعرفه‌های گمرکی احتمالی بر شرکت‌های چینی جلوگیری کند، پس از بررسی اتحادیه اروپا از حمایت دولت از این شرکت‌ها.

قرارداد در ابعاد دولتی

انتظار می رود رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه طی چند روز آینده تکمیل این توافق را اعلام کند.

کارخانه BYD در استان مانیسا ایجاد می شود. طبیعتاً مقامات BYD از اظهار نظر در این مورد خودداری کردند، اگرچه راه اندازی یک کارخانه جدید می تواند دسترسی این برند به اتحادیه اروپا را بهبود بخشد زیرا ترکیه چندین قرارداد با این اتحادیه دارد.

همانطور که می دانید اروپایی ها برای خودروهای چینی تعرفه شناور وضع کردند و این رقم برای خودروهای BYD حدود 17 درصد است که البته به تعرفه 10 درصدی قبلی اضافه می شود.

علاوه بر دسترسی به بازار اروپا، BYD می تواند در بازار ترکیه نیز حضور داشته باشد. خودروهای برقی 7.5 درصد از کل فروش خودروهای صفر کیلومتر در ترکیه در سال گذشته را به خود اختصاص دادند.

جمعیت این کشور حدود 90 میلیون نفر است. جالب اینجاست که ترکیه از تصمیم قبلی خود مبنی بر وضع تعرفه گمرکی 40 درصدی بر خودروهای وارداتی چینی خارج شد و دلیل این امر را تشویق خودروسازان این کشور به سرمایه گذاری عنوان کرد.

این تصمیم پس از گفتگو میان اردوغان و شی جین پینگ رئیس جمهور چین گرفته شد. رهبران ترکیه و چین چند روز پیش در نشست کشورهای عضو در شانگهای که در آستانه قزاقستان برگزار شد، دیدار کردند و پس از آن ترکیه تصمیم قبلی خود مبنی بر وضع عوارض گمرکی بر خودروهای جن را تغییر داد.

BYD در سال‌های اخیر رشد فوق‌العاده‌ای داشته است و به پرفروش‌ترین تولیدکننده خودرو در چین تبدیل شده است. این برند همچنین به دنبال معرفی خودروهای برقی ارزان قیمت در بازارهای اروپایی است. از جمله این خودروها می توان به هاچ بک سیگال اشاره کرد که پیش بینی می شود با قیمتی کمتر از ۲۲ هزار دلار به فروش برسد.

تاریخچه تنش تعرفه ای

از سوی دیگر، حضور بی وای دی در ترکیه به احتمال زیاد به دلیل پرهیز از تعرفه های جدید است، زیرا ترکیه برای حمایت از صنعت خودروسازی خود، تعرفه 40 درصدی بر خودروهای وارداتی چینی اعمال کرده است و دولت چین به شدت از این موضوع ناراضی است. ترکیه تصمیم خود را برای وضع عوارض گمرکی جدید بر خودروهای برقی اعلام کرده است.

از سوی دیگر وزیر بازرگانی چین از ترکیه خواست تا فورا این تعرفه های تبعیض آمیز علیه محصولات چینی را حذف کند. چینی‌ها می‌گویند که تصمیم ترکیه برخلاف قوانین سازمان تجارت جهانی است و این سیاست‌های تغییر یافته نه تنها به منافع دو طرف و مصرف‌کنندگان ترکیه آسیب می‌زند، بلکه نگرانی شرکت‌های چینی را نسبت به فضای کسب‌وکار در ترکیه افزایش می‌دهد و اعتماد آنها را کاهش می‌دهد. سرمایه گذاری. در این کشور.

ترکیه فقط تعرفه های اضافی را برای خودروهای سواری ساخت چین وضع کرده است، بنابراین محصولات چینی در مقایسه با سایر اعضای سازمان تجارت جهانی انتخاب نامطلوبی خواهند بود.

وزیر بازرگانی چین گفت: چنین اقدامی تبعیض علیه خودروهای چینی است و اصل رفتار سازنده با کشور دیگر را به شدت نقض می کند. بنابراین، وزیر بازرگانی چین از ترکیه خواست تا فورا تعرفه های تبعیض آمیز فوق را حذف کند. وی همچنین افزود که اقدامات لازم را برای حفظ منافع و حقوق شرکت های چینی انجام خواهد داد.

لین جیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین چند روز پیش اعلام کرد که تصمیم ترکیه برای وضع عوارض گمرکی جدید بر خودروهای چینی با قوانین سازمان تجارت جهانی مطابقت ندارد و بر روابط دوجانبه بین دو کشور تأثیر منفی می گذارد. چین و ترکیه

خبرنگاران از لین جیان درباره افزایش تعرفه گمرکی برخی کشورها از جمله مکزیک و برزیل بر محصولات چینی پرسیدند. پایدار و پیچیده

در حالی که لین سوالات خبرنگاران در مورد تعرفه ها را به ادارات مربوطه ارجاع داد، گفت: همکاری اقتصادی و تجاری چین و این کشورها در راستای منافع و انتظارات اساسی طرفین است.

این اظهارات پس از آن بیان شد که ترکیه اعلام کرد برای حمایت از خودروسازان داخلی، طی چند روز آینده تعرفه 40 درصدی بر خودروهای وارداتی از چین اعمال خواهد کرد.

این تعرفه ها حداقل 7 هزار دلار برای هر خودرو خواهد بود. وزارت بازرگانی ترکیه با صدور بیانیه ای اعلام کرد: تصمیم در این زمینه به منظور بهبود کسری تجاری این کشور و تلاش برای سرمایه گذاری و تولید بیشتر اتخاذ شده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، در سال 2023، ترکیه برای حمایت از تولید داخلی خود، تعرفه خودروهای الکتریکی وارداتی از چین را نیز افزایش خواهد داد.

کارشناسان می گویند که تصمیم ترکیه علیه خودروهای چینی کمکی به صنعت داخلی و مصرف کنندگان ترکیه نخواهد کرد.

گوی دونگ‌سو، مدیر انجمن خودروهای مسافری چین، گفت یکی از دلایل اصلی تعرفه‌های اضافی بر خودروهای چینی کسری تجاری بزرگ ترکیه و رکود اقتصادی مداوم است. ترکیه به دنبال توسعه صنعت خودروهای الکتریکی است و رقابت با خودروسازان چینی را یک چالش مهم می داند.

تکامل محدود نخواهد بود

این خودروساز چینی اولین کارخانه تولید خودروهای الکتریکی خود را در جنوب شرقی آسیا چند روز پیش در تایلند افتتاح کرد. BYD همچنین یک کارخانه سابق فورد در برزیل را خریداری کرده و به دنبال ایجاد یک کارخانه جدید در مکزیک است.

اولین کارخانه چینی در اروپا نیز در مجارستان در حال ساخت است.

فروش بی وای دی در سه ماهه دوم سال جاری به رکورد بالایی رسید و به 982 هزار و 747 دستگاه رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 40 درصد رشد را نشان می دهد. اگرچه هنوز میزان فروش این خودروساز در اروپا مشخص نشده است، اما فعالیت های بازاریابی و تبلیغاتی قابل توجهی را انجام داده و به عنوان مثال جای فولکس واگن را به عنوان حامی اصلی یورو 2024 یوفا گرفته است.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/249893/%D8%A8%DB%8C-%D9%88%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%DB%8C-%D8%AA%D8%B1%DA%A9%DB%8C%D9%87-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8-%DA%A9%D8%B1%D8%AF

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری