30 هزار خودروی خارجی در آستانه عرضه به بازار است

با وجود اینکه بیش از 6 ماه پیش هیات وزیران سامانه واردات خودروهای فرسوده را تصویب کرد، اما هنوز خبری از این آیین نامه نیست. رئیس جمهور در اردیبهشت ماه سال گذشته طرحی را برای الحاق موادی به قانون تنظیم صنعت خودرو به مجلس ارسال کرد و پس از مدتی نمایندگان مجلس گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد این لایحه را تصویب کردند. الحاق موادی به قانون تنظیم مقررات صنعت خودرو.

3 تیرماه سال گذشته سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد: «لایحه‌ای مبنی بر الحاق موادی به قانون تنظیم صنعت خودرو در خصوص واردات خودروهای فرسوده بررسی و مغایرت با موازین شرعی تشخیص داده شد.» و قانون اساسی در جلسه شورای نگهبان.

سرانجام در هفتم تیرماه سال گذشته رئیس شورای اسلامی با تصویب قانونی موادی به قانون تنظیم مقررات صنعت خودرو در خصوص واردات خودروهای فرسوده برای اجرا الحاق کرد.

چند روز بعد در 2 مرداد 1402 هجری شمسی، رئیس جمهور قانون الحاق موادی به قانون تنظیم مقررات صنعت خودرو را به وزارت ایمنی و وزارت کشور ابلاغ کرد تا واردات خودروهای فرسوده را که بیش از آنها نباشد، اعمال کنند. 10 ساله. پنج سال.

در تبصره 2 ماده 11 این قانون آمده بود: آیین نامه اجرایی این ماده شامل مواردی از قبیل نحوه تامین ارز مورد نیاز و حمایت از تولید در حد استانداردهای فنی این خودروها (سن کمتر از 5 سال در زمان حال) است. ورود به گمرکات، نحوه احراز آنها و شرایط واردات توسط اشخاص حقیقی و حقوقی بنا به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، گمرک اسلامی. جمهوری ایران، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی استاندارد ایران ظرف یک ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

وزارت حراست این دوره را رصد کرد و این وزارتخانه مقررات پیشنهادی واردات خودروهای فرسوده را به هیات وزیران ارسال کرد. لاجی (معاونت صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت) در 31 شهریور 1402 هجری شمسی طی نامه ای خطاب به مهدی قاسمی علی آبادی (دبیر کمیته زیربنایی، صنعت و محیط زیست دفتر شورای دولت) , طرح اصلاح آیین نامه اجرایی تبصره (2) ماده (11) قانون الحاق ارسال و ارسال مطالب به قانون مقررات صنعت خودرو.

در نهایت آیین نامه اصلاح شده پیشنهادی وزارت امنیت به هیات وزیران ارسال شد. پس از گذشت چند هفته بدون خبری از سرنوشت مقررات واردات خودروهای فرسوده، عباس علی آبادی (وزیر ایمنی) آخرین روز مهرماه سال گذشته از تصویب آیین نامه واردات خودروهای فرسوده خارجی در دولت خبر داد. هیات وزیران تاکید کرد: دولت باید به زودی این آیین نامه را صادر کند تا مردم به خواسته خود برسند.

از آن زمان تا به امروز خبری از کنترل واردات خودروهای فرسوده نشده است.

از سوی دیگر، روز گذشته سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به این سوال که تاکنون چه تعداد خودرو وارد کشور شده، چه تعداد خودرو اسقاط شده و چه تعداد خودرو برای کاهش قیمت خودرو در کشور وارد می شود؟ بازار و اینکه چه اقداماتی برای تامین ارز لازم برای واردات خودرو انجام شده است، گفت: بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی از وزارت امنیت، تا پایان سال 1402 هجری قمری حدود 17300 خودرو وارد گمرکات دولتی شده و حدود 11236 دستگاه خودرو وارد گمرکات دولتی شده است. خودروها تا پایان سال یعنی حدود نصف ترخیص شدند. از این تعداد، شماره گذاری و به مشتریان تحویل داده شد و حدود 20 هزار خودرو دیگر نیز در حال انتقال به کشور و یا ورود به گمرکات کشور هستند و مراحل ورود آنها طی روزهای آینده انجام خواهد شد.

احسان خاندوزی همچنین اعلام کرد: امسال با توجه به سقف 1403 سفارشی که بین بانک مرکزی و وزارت امنیت به توافق می رسد، سهم ارزی خودروها تعیین و اعلام می شود.

افزایش قیمت 34 میلیون تومانی پژو 207 با دنده هیدرولیک

خودروهای داخلی در روز گذشته از 2 به 34 میلیون تومان افزایش قیمت داشتند. جایی که پژو 207 دنده هیدرولیک (85 دنده) (1403) 34 میلیون تومان افزایش 810 میلیون تومانی، پادرا پلاس (1402) 15 میلیون تومان افزایش 677 میلیون تومانی، Kwik GXR (سفید-مشکی) (14) ) 14 میلیون تومان است.با 444 میلیون تومان افزایش، دانا پلاس بدون رینگ (1403) با 13 میلیون تومان افزایش به 833 میلیون تومان و پژو 207 پانوراما (1403) ارتقا یافته با 11 میلیون تومان افزایش به 893 میلیون تومان رسید.

همچنین شاهد افزایش قیمت خودروهای چینی از 3 به 70 میلیون تومان بودیم. قیمت چانگان CS35 تیپ 3 (1402) با 70 میلیون تومان افزایش به یک میلیارد و 760 میلیون تومان، قیمت Fenix ​​Arrizo 6 Pro (1402) با افزایش 55 میلیون تومانی به یک میلیارد و 590 میلیون تومان رسید. و ام وی ام X55 پرو (1402) به 20 میلیون تومان یک میلیارد و 595 میلیون تومان و فیدلیتی پرایم 7 نفره (1403) با افزایش 10 میلیون تومانی به یک میلیارد و 960 میلیون تومان رسید.

در بین خودروهای ممتاز خارجی نیز شاهد افزایش 50 میلیون تومانی قیمت آنها بودیم. جایی که هیوندای النترا (2023) با 50 میلیون تومان افزایش 3 میلیارد و 50 میلیون تومان، تویوتا راو 4 فول دیفرانسیل 50 میلیون تومان، 8 میلیارد و 200 میلیون تومان و میتسوبیشی اوتلندر هیبریدی PHEV 50 میلیون تومان افزایش یافت. و 6 میلیارد افزایش یافت. ارزش تومان و نیسان ایکس تریل با 50 میلیون تومان افزایش به یک میلیارد و 450 میلیون تومان رسید. از سوی دیگر در گروه خودروهای لوکس خارجی شاهد تغییر قیمتی نبودیم و این خودروها دیروز با ثبات قیمت در بازارها به کار خود پایان دادند.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/248607/%D9%A3%D9%A0-%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A2%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%B9%D8%B1%D8%B6%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری