یکی از اعضای هیئت تحریریه روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:
برخی در تنظیم بازار لاستیک و کنترل قیمت ها با مشکل مواجه می شوند! پس لطفا مراقب این افراد و پیشنهاداتشان باشید. گفتگوی ما با مسئولان وزارتخانه محرمانه است، به ویژه جناب وزیر محترم. مسئولانی که مصمم به ثبات بازار لاستیک هستند و قصد دارند با هر ترفندی این بازار آشفته را آرام کنند.
بازار لاستیک مدتی است که عملکرد خوبی نداشته و تنها با انتشار برخی اخبار به آرامش رسیده است. از احتمال آزادسازی قیمت ها که نقش عمده ای در رقابتی شدن بازار و کاهش التهاب آن دارد تا خبر توزیع 700 هزار حلقه لاستیک پرمصرف بومی در بازار، همه با هدف بازگرداندن آرامش به آن هستند. اگرچه لاستیک ها هنوز به طور کامل در بازار توزیع نشده اند، اما اخباری مبنی بر توزیع آن در عرض 24 ساعت باعث کاهش 30 درصدی قیمت لاستیک در بازار آزاد شد و مسئولان قول دادند که مشکل اصلی این بازار فضای روانی حاکم است. مصرف کنندگان را به خرید لاستیک ترغیب کرد حتی اگر آنها نیاز نداشتند. به دلیل ترس از فردا، لاستیک ها ممکن است کمیاب شوند!
اما برای تنظیم و نظارت بر بازار چند نکته وجود دارد که مسئولان دولتی باید بیشتر به آن توجه کنند. اول اینکه توزیع لاستیک فقط از طریق اتحادیه های صنفی دارای مجوز در شهرهای مختلف انجام شود و از توزیع لاستیک به اشکال مختلف خودداری شود.
توزیع در تعاونی های مصرف و در شرکت های توزیع اگرچه آمار توزیع را افزایش می دهد اما امکان نظارت بر نحوه توزیع را از نهادهای نظارتی سلب می کند. از سوی دیگر اتحادیه های صنفی برای بقای خود نیاز به گردش کالا و سرمایه دارند، بنابراین روش های توزیع خصوصی می تواند این قسمت از بازار را با چالش مواجه کند که البته نتیجه ای جز ایجاد التهاب در بازار نخواهد داشت.
در مقابل، بهتر است دولت به جای اقدامات تنبیهی، بر توزیع کالا از کارخانه ها نظارت کند تا مشخص شود که آیا وعده توزیع تعداد زیادی لاستیک به شرکت ها محقق شده است یا خیر.
همچنین با عرضه لاستیک های وارداتی به بازار، در صورت انجام بازرسی های بی برنامه از سوی دولت، مجدداً سیستم بازار دچار اختلال می شود. لازم به ذکر است که این لاستیک ها با ارز آزاد خریداری شده و وارد کشور شده است، بنابراین باید بدون هیچ قید و شرطی توسط تجار در بازار توزیع شود، زیرا این روش توزیع منجر به گردش عادلانه کالا بین شرکت ها و فروش لاستیک های وارداتی به صورت خالی می شود. می تواند کمبود لاستیک در واحدهای تجاری را پر کند.
با این حال، این احتمال وجود دارد که با ورود و ترخیص لاستیک های خارجی، برخی به دنبال ارائه راه حل های عجیب و غریب برای فروش باشند و عزم خود را برای سوء استفاده از بازار لاستیک نشان دهند!
بنابراین کافی است کار توزیع را به سیستم توزیع بسپاریم تا مشخص شود ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا از یک سو و یکسان سازی قیمت ها با حذف قیمت گذاری دستوری می تواند به سرعت چالش های بازار تایر را برطرف کند.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/247162/%D8%B3%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%AF%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%AA%D8%A7%DB%8C%D8%B1-%D9%88-%DA%86%D9%86%D8%AF-%D9%86%DA%A9%D8%AA%D9%87