30 درصد کامیون ها، نیمه کامیون ها و تراکتورهای کشور فرسوده هستند!

فرآیند تشکیل فدراسیون سازمان های حمل و نقل کالا برای شهرداری های کشور با ابلاغ اساسنامه توسط رئیس وقت فدراسیون شهرداری ها و دهیاری های کشور در اسفندماه ۱۳۹۷ آغاز شد و در سال ۱۴۰۰ هجری شمسی با تشکیل مجمع عمومی فدراسیون و با حضور کلیه اعضاء هیئت مدیره آن تعیین گردید.

از جمله وظایف و اهداف تعیین شده برای این اتحادیه می توان به نوسازی و توسعه ناوگان حمل و نقل بار در داخل شهرها، انجام عملیات مبتنی بر فناوری اطلاعات و ایجاد سامانه های هوشمند، تلاش برای تامین لوازم یدکی و ملزومات خودرو و برگزاری دوره های آموزشی و مهارتی اشاره کرد به بازنگری و نوسازی سیستم ها در حوزه حمل و نقل.

45 درصد فرسودگی کامیون های کوچک در کشور

مدیرعامل فدراسیون سازمان‌های حمل‌ونقل کالای شهرداری‌های کشور با تایید اینکه فعالان واقعی (رانندگان خصوصی) در حوزه حمل‌ونقل درون شهری فعال هستند، گفت: پیک‌هایی با خودرو، شرکت‌های توزیع کالا ، شرکت های حمل و نقل کالا در زمینه ساختمان و ساختمان، شرکت های حمل و نقل حیوانات، ارائه دهنده خدمات حمل و نقل کالا برای مشاغل، بازارچه ها، قالیشویی، لوازم خانگی، مبلمان و … اشخاص حقیقی و حقوقی شاغل در شرکت های حمل و نقل اثاثیه منزل و توزیع مواد غذایی. اپراتورهای اصلی در زمینه حمل و نقل کالا هستند.

آقای محمد حسین سیف السادات همچنین با اشاره به اپلیکیشن های فعال در حوزه کشتیرانی در کشور، خاطرنشان کرد: 40 اپلیکیشن فعال در زمینه حمل کالا در داخل شهرها وجود دارد و وظیفه اتحادیه است که ساماندهی و ساماندهی کند. تسهیل این اپلیکیشن ها در راستای دولت الکترونیک و ادامه داد: در این زمینه پاسخگویی و پاسخگویی به مطالبات مردم، پیگیری خدمات ناقص ارائه شده توسط اپلیکیشن های حمل و نقل در کشور و نظارت بر این مجموعه ها در دستور کار فدراسیون حمل و نقل بین شهری قرار دارد.

مدیرعامل فدراسیون سازمان های حمل ونقل کالا در شهرداری های کشور با اشاره به اینکه تا پایان سال 1402 هجری شمسی نیروی انتظامی بیش از 3 میلیون و 850 هزار دستگاه خودروی حمل کالا را شمارش کرده است، درباره وضعیت فعلی کیفیت خودروها گفت: بیش از 2 میلیون و 650 هزار دستگاه خودرو کوچک است. کامیون ها در کشور مشغول فعالیت هستند که 45 درصد از این کامیون ها بالای 15 سال سن دارند و این خودروها فرسوده هستند.

بیش از 507 هزار کامیون در کشور در حال تردد هستند که 30 درصد این کامیون ها فرسوده هستند.

به گفته سیف سادات، 690 هزار کامیون و تراکتور در حمل و نقل کالا در داخل و خارج شهرها فعال هستند که 49 درصد آنها فرسوده هستند.

وی با بیان اینکه در حوزه موتورسیکلت این وسیله نقلیه به یک فاجعه در سطح شهر تبدیل شده است، گفت: از 12 میلیون و 950 هزار دستگاه موتورسیکلت شناسایی شده در کشور تا پایان سال 1402 هجری قمری، 92 درصد از این موتورها فرسوده هستند. فرسوده و تنها 8 درصد فرسوده هستند. موتورسیکلت هایی که روی پشت بام شهرها سوار می شوند زیر سن فرسودگی هستند. علاوه بر این، بیش از 99 درصد از این موتورسیکلت ها با وجود اینکه موتورسیکلت ها بین 4 تا 6 برابر آلایندگی یک خودرو در شهرها و وضعیت قربانیان در داخل شهرها پس از آن، آلایندگی دارند، معاینه فنی ندارند. عابران پیاده در جاده های درونی شهر به موتورسیکلت متصل می شوند که همان طور که باید باشد. وی گفت: وضعیت ایمنی راکبان موتورسیکلت بسیار فاجعه بار است.

سیف السادات تایید کرد که حدود 2 میلیون موتورسیکلت در زمینه حمل و نقل کالا در داخل شهرها در قالب اپلیکیشن های مختلف فعالیت می کنند.

صدور بارنامه شهری در 33 شهر کشور
مدیرعامل فدراسیون سازمان‌های حمل‌ونقل کالا در شهرداری‌های کشور با اشاره به راه‌اندازی سامانه مدیریت مرکزی حمل‌ونقل درون شهرها و حومه‌های کشور توسط سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، تصریح کرد: از سه میلیون و 850 هزار کالا، خودروهای حمل و نقل در کشور، اطلاعات 632 هزار خودرو در این سامانه ثبت شده است. فعالیت خود را در دهه 1990 برای سازماندهی حمل و نقل درون شهرها آغاز کرد. اما تعداد خودروهایی که اطلاعات آنها در سامانه ثبت شده است بسیار کم است.

به گفته وی، خودروهای فعال در زمینه حمل کالا در داخل شهرها موظف به اخذ مجوز فعالیت و کار از شهرداری های محل فعالیت خود هستند و پس از ثبت مشخصات این خودروها در سامانه، باید برای اخذ شهرک مراجعه کنند. بارنامه

سیف السادات همچنین به تبصره 2 ماده 6 قانون درآمدها و هزینه های پایدار شهرداری ها و دهیاری های کشور مصوب 18 مرداد 1401 اشاره کرد و گفت: بر اساس این تفاهم نامه اشخاص حقیقی و حقوقی شاغل در محدوده – کشتیرانی شهری موظف به ثبت بارنامه و تعیین مبلغ 20000 ریال برای سازمان می باشد که 100 درصد از این مبلغ به حساب شهرداری های محل کار این رانندگان واریز می شود. این مبلغ صرف توسعه حمل و نقل عمومی و زیرساخت های شهری در کشور می شود.

به گفته وی، در حال حاضر از 1300 شهر کشور، 33 شهر بارنامه صادر می کنند که بیشتر شهرهای بزرگ و مراکز بخش را شامل می شود که با وجود جمعیت، بخش زیادی از جمعیت را در بر می گیرد. اما از نظر تقسیم کشورها عدد کمی است.

مدیرعامل فدراسیون سازمان های حمل و نقل کالای شهرداری های کشور افزود: گسترش این سامانه در کشور از اهداف فدراسیون است. چرا که منابع درآمدی خوب و پایداری را برای شهرهای کوچک ایجاد کرده ایم و به فکر احیای این ماده قانونی با ایجاد زیرساخت ها برای شهرهای کوچک هستیم تا سایر شهرداری های شهر نیز بتوانند این درآمد پایدار را کسب کنند.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/249920/%D9%81%D8%B1%D8%B3%D9%88%D8%AF%DA%AF%DB%8C%DB%B3%DB%B0-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%DA%A9%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%88%D9%86%D8%AA-%D9%87%D8%A7-%D9%88-%D9%86%DB%8C%D9%85%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%DA%A9%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%88%D9%86-%D9%87%D8%A7-%D9%88-%DA%A9%D8%B4%D9%86%D8%AF%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری