معاون کیفیت ایران خودرو با اشاره به اینکه طرح تحول کیفیت را باید سرآغاز تحولات اساسی کیفیت در گروه صنعتی ایران خودرو دانست، گفت: این طرح با رعایت الزامات و حقوق مشتریان و در راستای تحقق آنها. اهداف و رضایت واقعی در قالب یک برنامه سه ساله اتفاقات مهم و تاثیرگذاری در گروه صنعتی ایران خودرو رخ داد.
سهراب پرفروشان با اشاره به اجرای گام سوم طرح تحول کیفیت در سال 1403 هجری شمسی گفت: در سال جاری راهکارهای گام سوم طرح تحول کیفیت بر اساس سیاست ها و رویکردهای مشخص شده در حوزه کیفیت و کیفیت است. با استفاده از تمامی توانمندی های انسانی و تخصصی موجود در سطح گروه، استخراج شرکت صنعتی ایران خودرو با تمرکز بر تقاضای مشتریان در شاخص های کیفی محقق شده است.
اهداف کیفی ایران خودرو
پرفروشان با اشاره به شاخص های کیفی ایران خودرو گفت: بهبود و ارتقای تصویر ذهنی مشتریان و جامعه ایران خودرو، ارتقای دوام کیفیت محصول (حداقل مراجعه مشتریان به شبکه خدمات پس از فروش به دلیل نقص کیفی) و ایجاد مزیت رقابتی ویژه در خدمات پس از فروش: فروش و خدمات امدادی، عرضه و تولید محصولات جدید و موجود مطابق با استانداردها و الزامات قانونی و ارائه دانش فنی و مهارت های جدید کیفی ایران خودرو برای صنعت خودرو از طریق همکاری با دانش شرکت های مستقر و شرکت های تخصصی (خودروهای برقی، هیبریدی و غیره) استفاده از اقدامات پیشگیرانه برای بهبود کیفیت محصولات و خدمات با شناسایی ریسک ها و فرصت ها در دستور کار این خودروساز قرار دارد.
وی افزود: در این راستا در سال جاری 165 برنامه برای بهبود و ارتقای کیفیت محصولات و خدمات در قالب 35 برنامه ارتقای کیفیت محصولات و 130 برنامه برای ارتقای کیفیت زیرساخت ها شناسایی و اجرا شد.
برنامه های بهبود کیفیت در سال 1403 بر زنجیره تامین تمرکز دارد
به گفته معاون کیفیت ایران خودرو، پیش بینی می شود؛ ضمن تداوم بهبود نتایج شاخص های کیفیت و ارتقای کیفیت محصولات و خدمات ارائه شده توسط گروه صنعتی ایران خودرو، با در نظر گرفتن تمرکز برنامه های بهبود کیفیت 1403 بر زنجیره تامین، از جمله برنامه های ارتقای سطح کیفی 26 قطعه منتخب در شبکه تامین با تعمیق الزامات کیفی و استحکامات در عملیات تولیدکنندگان منتخب، فاز دوم ارتقاء و تثبیت سیستم های تولید و کیفیت در سازندگان گروه صنعتی ایران خودرو، ارتقاء و توسعه فرآیند کنترل کیفیت برای تامین کنندگان قطعات، ایجاد منبع برای قطعات منتخب با منبع تامین واحد تحت ریسک کیفیت و همچنین ایجاد یک بانک دانش همگرا و متمرکز در طراحی، تامین و بهبود قطعات با کیفیت و بهبود قابل توجه در کیفیت محصول.
هدف آن بهبود 40 درصد از شاخص های کلیدی کیفیت است
بر اساس هدفگذاری، شاخصهای کلیدی کیفیت عرضه، مانند کمیت قطعات یدکی در شبکه خدمات پس از فروش در سه ماهه اول مالکیت C100، قطعات در میلیون خطوط تولید، سهم ممیزیهای داخلی قطعات و اثربخشی سیستم حل مسئله در حوزه «تامین حداقل 40 درصد بهبود خواهد یافت».
وی در ادامه با بیان اینکه برنامه های کیفی به ثمر نشسته است، گفت: اولین گام طرح تحول گروه صنعتی ایران خودرو در سال 1401 با شناسایی و اجرای 279 برنامه ارتقای محصول و زیرساخت ها، بررسی نتایج شاخص های کیفی قبل و بعد از اجرا، اجرا شد. که عموماً توسط شخص ثالث اندازهگیری میشود، پیشرفت برنامههای توسعهیافته را ارزیابی کرد که نشاندهنده اثربخشی اجرای برنامه تا 91% و تأثیر آن بر شاخصهای کیفیت کلی تا 24% است.
بیش از 40 برنامه بهبود محصول را اجرا کرد
معاون کیفیت ایران خودرو با بیان اینکه خودروساز در سال 1402 گام دوم طرح تحول کیفیت را با هدف اصلی ایجاد هویت باکیفیت و نشان دادن ارتقای کیفیت محصولات و خدمات در جامعه برداشت، گفت: شناسایی و اجرای 190 برنامه در جهت ارتقاء و ارتقای کیفیت محصولات و خدمات اجرا شده: از میان این برنامه ها 150 برنامه با محوریت ارتقای کیفیت زیرساخت های کیفی گروه نیز با توجه به سهم کیفیت قطعات اجرا شد کیفیت محصول نهایی و لزوم بهبود عملکرد تولیدکنندگان و تضمین کیفیت زنجیره تامین گروه صنعتی ایران خودرو، بیش از 40 برنامه بهبود محصول با هدف بهبود و ایجاد یکپارچگی برنامه ریزی و اجرا شده است. در ساختار کیفی گروه
سطح کیفیت بهبود یافته برای 34 مورد انتخاب شده
پرفروشان با اشاره به اجرای برنامه ها و اقدامات ارتقای کیفی در سال 1402 هجری شمسی گفت: ارتقای سطح کیفی 34 قسمت منتخب شبکه با تعمیق الزامات کیفی و استحکامات در عملیات تولیدکنندگان منتخب، مرحله اول است. استقرار سیستم های تولید و کیفیت در گروه صنعتی ایران خودرو، ادغام فرآیندهای کیفی در حوزه عرضه گروه صنعتی ایران خودرو، اصلاح مشخصات، ویژگی های طراحی و طرح تست مواد و قطعات در معرض خطر همچنین کنترل ویژه فرآیند و محصول قطعات موثر بر شماره گذاری خودروها و الزامات قانونی COP از جمله این برنامه ها می باشد.
وی با اشاره به بهبود قابل توجه شاخص های کیفی کلی از جمله کیفیت اولیه محصول (CSI)، رتبه صفر خودرو توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI)، میزان مراجعه مشتریان به شبکه خدمات پس از فروش (R100)، و شکایات ابراز شده توسط مشتریان در خصوص سطح کیفیت (IQS) که شامل رضایت مشتری از خدمات پس از فروش، سلامت خودرو در زمان تحویل و خودروهای مورد انتظار برای شبکه خدمات پس از فروش از جمله دستاوردهای اجرای برنامه های بهبود و بهبود است. اقدامات کیفیت انجام شده در سال 1402.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/249693/%DB%B1%DB%B6%DB%B5-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D9%82%D8%A7-%D9%88-%D8%A8%D9%87%D8%A8%D9%88%D8%AF-%DA%A9%DB%8C%D9%81%DB%8C%D8%AA-%D9%85%D8%AD%D8%B5%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D9%88-%D8%AE%D8%AF%D9%85%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88