15 هزار ماشین آلات فرسوده در ناوگان معدنی و راهسازی وجود دارد

15 هزار ماشین آلات فرسوده در ناوگان معدنی و راهسازی وجود دارد

صنعت خودروهای ساختمانی و معدنی در ایران یکی از بخش‌های اصلی و استراتژیک صنایع کشور است که نقش مهمی در توسعه زیرساخت‌ها و پروژه‌های عمرانی دارد. این صنعت شامل تولید و تامین ماشین آلات و تجهیزات سنگین مورد نیاز پروژه های عمرانی، معدنی، راه سازی و سایر فعالیت های عمرانی می باشد. تحریم های بین المللی اثرات منفی بر صنعت خودروهای ساختمانی و معدنی ایران داشته است. این تحریم ها باعث کاهش واردات قطعات یدکی و تجهیزات و افزایش هزینه ها و مشکلات در تامین مالی پروژه های عمرانی شده است. در حالی که اکثر این خودروها دچار خوردگی هستند و بیش از 20 سال عمر دارند. اگرچه پیش بینی می شود با بازگشت هپکو به تولید، شاهد رشد تولید و نوسازی این خودروها در کشور باشیم، اما وضعیت این ماشین ها نشان می دهد که هنوز راه زیادی در این زمینه وجود دارد. بخش

تولید ماشین آلات ساختمانی با همکاری چینی ها

تولیدکنندگان داخلی کشور در سال های اخیر توانسته اند برخی از انواع ماشین آلات ساختمانی و معدنی را تولید کنند. شرکت های داخلی در تولید برخی از این ماشین ها پیشرفت هایی داشته اند، اما همچنان در رقابت با برندهای بین المللی با چالش هایی روبرو هستند. برخی از شرکت های ایرانی مانند هپکو ماشین آلات ساختمانی و معدنی تولید می کنند. برخی از خودروهای ساختمانی و معدنی نیز در ایران به صورت مونتاژ یا تحت لیسانس شرکت های خارجی تولید می شوند. همکاری با شرکت های چینی و برخی دیگر از کشورها به تولید این نوع ماشین ها در کشور کمک شایانی کرده است.
با توجه به کمبود کامل ظرفیت تولید برخی از انواع ماشین آلات پیچیده و پیشرفته، همچنان بخشی از نیاز کشور از طریق واردات تامین می شود. به خصوص در مورد ماشین آلات پیچیده و پیشرفته که تولید داخلی آنها محدود است. این ماشین آلات عمدتا از چین و تا حدودی از ژاپن، کره جنوبی و برخی کشورهای اروپایی وارد می شود.

بازگشت هپکو به صنعت و رشد تولید

هپکو که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان ماشین آلات سنگین در ایران بود، در دهه های گذشته نقش مهمی در تولید بیل مکانیکی، جرثقیل و سایر تجهیزات سنگین داشت اما در سال های گذشته به دلیل مشکلات مالی و اداری، تولید آن رد کرد.

بر اساس گزارش عملکرد ارسالی، هپکو پس از 15 سال مواجهه با مشکلات به سوددهی رسید و بر این اساس بزرگترین تولیدکننده این کشور توانست تا پایان سال گذشته 929 دستگاه را در مجموع تولید کند.

حسین قربانی، مدیرعامل هپکو در این خصوص گفت: در سال 1395 تعداد تولیدات این شرکت بزرگ به 8 دستگاه رسید که با حمایت وزارت ایمنی توانسته رشد 133 درصدی در سفارشات محصولات داشته باشد. وزارت راه، وزارت کشور و اعتماد شرکت‌های ساختمانی.»

چین؛ بزرگترین صادرکننده ماشین آلات ساختمانی

با وجود تلاش‌ها برای بومی‌سازی و تولید داخلی در کشور، همچنان بخش زیادی از تجهیزات و ماشین‌آلات سنگین مورد نیاز این صنعت وارداتی است. این اتکا به واردات در واقع با مشکلاتی مانند نوسانات نرخ ارز و تحریم های بین المللی مواجه شده است. دولت و بخش خصوصی در تلاش هستند تا با افزایش ظرفیت تولید داخلی و بومی سازی فناوری ها، وابستگی به واردات را کاهش دهند.

این اقدامات شامل افزایش ظرفیت تولید و همکاری با شرکت های بین المللی برای انتقال فناوری است. با توجه به کمبود کامل ظرفیت تولید برخی از انواع ماشین آلات پیچیده و پیشرفته، همچنان بخشی از نیاز کشور از طریق واردات تامین می شود. به خصوص در مورد ماشین آلات پیچیده و پیشرفته که تولید داخلی آنها محدود است.

این ماشین آلات عمدتا از چین و تا حدودی از ژاپن، کره جنوبی و برخی کشورهای اروپایی وارد می شود. چین در سال های اخیر به یکی از بزرگترین صادرکنندگان ماشین آلات ساختمانی به ایران تبدیل شده است.

وضعیت بحرانی و فرسودگی ناوگان عمرانی کشور

بسیاری از ماشین آلات ساختمانی و معدنی مورد استفاده در ایران قدیمی، فرسوده و نیازمند نوسازی و نوسازی هستند. با توجه به هزینه های بالای خرید ماشین آلات جدید و محدودیت واردات، این مشکل به یکی از چالش های بزرگ صنعت تبدیل شده است.

سال گذشته معاون وزیر اعلام سکوت کرد. در سه سال آینده ماشین آلات معدنی و راهسازی نوسازی می شود.

طبق آمار 15000 دستگاه فرسوده با قدمت بیش از 20 سال در حوزه معدن و ماشین آلات راهسازی داریم. با تلاش بخش خصوصی، 10 شرکت داخلی توانستند در سال 1401 نسبت به سال 1400 تولید را 100 درصد افزایش دهند و 3500 دستگاه راهسازی و معدنی در کشور تولید کنند.

به گفته وی، قرار بود تولیدکنندگان داخلی در سال گذشته به رشد 40 درصدی تولید دست یابند. فارغ از اینکه این اعداد در سال گذشته محقق شده است یا خیر، وضعیت خودروهای ساخت و ساز در سایت های مختلف و توقف پروژه به دلیل فرسودگی این خودروها نشان می دهد که وضعیت ناوگان ماشین آلات ساختمانی بحرانی است و باید کاری کرد. برای این ناوگان در اسرع وقت.

کامیون های سری Mack MD به روز شده اند

مک اخیراً به‌روزرسانی‌هایی را برای سری MD دیزل-الکتریکی خود برای بهبود ایمنی و ویژگی‌های راحتی راننده اعلام کرده است. این تغییرات شامل بهبودهایی در طراحی کابین و افزودن امکانات ایمنی جدید می شود.

سری MD Mac شامل دو نسخه مختلف از جمله MD6; مدل سری 6 با GVW 11791 کیلوگرم و MD7; وزن ناخالص نسخه 7 سری 14968 کیلوگرم است. هر دو نسخه را می توان با موتورهای برقی و دیزلی سفارش داد. طول کابین 4 اینچ افزایش یافته است.

این ویژگی فضای پشتیبانی راننده و فضای پای بیشتری را فراهم می کند. کابین به‌روزرسانی‌شده سری MD اکنون شامل منبت‌های آلومینیومی ساتن، نورپردازی پیشرفته LED، صندلی‌های جدید با تکیه‌گاه‌های تقویت‌شده برای پشتیبانی بهتر کمر، و کمدهای بالای سر برای فضای اضافی است.

فرمان نیز مجهز به دکمه های جدیدی است که عملکرد راحت تری را برای راننده فراهم می کند. این دکمه ها شامل کروز کنترل، تلفن و سیستم صوتی است. در بخش ایمنی، ویژگی‌های استاندارد جدیدی به سری MD اضافه شده است، از جمله سیستم ترمز ضد قفل با کنترل کشش، قطع صدا معکوس و هشدار ترمز دستی. مک همچنین تغییرات دیگری را در فاصله بین دو محور، اتصالات کابین به شاسی و سیم کشی بهبود بخشید و باعث سهولت در نصب بدنه های مختلف بر روی شاسی شد.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250393/%D8%AD%D8%B6%D9%88%D8%B1-%DB%B1%DB%B5%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D9%81%D8%B1%D8%B3%D9%88%D8%AF%D9%87-%D9%87%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D8%A7%D9%88%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%B9%D8%AF%D9%86%DB%8C-%D9%88-%D8%B1%D8%A7%D9%87%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری