یک خودروی ایرانی طی یک ماه ۷۰ میلیون گران شد

برخی دیگر نیز معتقدند که اگر یک میلیون خودرو نیز وارد کشور شود، بازار ایران علاوه بر تورم موجود در کشور، درگیر بحث تورم جهانی می‌شود و وارداتی‌ها را با افزایش قیمت همراه می‌کند./تجارت نیوز

 

حال باید منتظر ماند و مشاهده کرد که تا پایان امسال چه تعداد خودرو وارد کشور می‌شود و آیا تعداد واردشده به بازار ایران، تاثیری در قیمت‌ خودرو می‌گذارد یا خیر؟

قیمت خودرو

قیمت خودرو در بازار خارجی‌ها

حال پرسشی که مطرح می‌شود این است که خودروها طی یک ماه چقدر افزایش قیمت داشتند؟

آیا قیمت خودرو در این بازار نیز با افزایش همراه شد؟

یک ایرانی طی یک ماه ۷۰ میلیون گران شد

روند افزایش قیمت خودرو از همان روز سقف‌شکنی دلار آغاز شد. گرچه این روزها دلار با ثبات نسبی همراه شده است، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد خودرو همچنان در شیب تند افزایش قیمت قرار گرفته است. در این میان باید به این نکته توجه کرد که در ابتدای افزایش قیمت‌ خودرو، بازار در رکود مانده بود. اما رفته رفته این رکود کمتر شد و اکنون نیز فعالان بازار ادعا می‌کنند سطح معاملات به حدی رسیده که می‌توان گفت بازار با رکود هشت‌ماهه خود خداحافظی کرده است.

در این میان، باید به این نکته توجه کرد که بازار خودروهای خارجی نیز در ابتدای سقف‌شکنی دلار دچار تلاطم‌هایی شد. در ابتدا، قیمت خودرو در این بازار با نوسانات قابل توجهی همراه شد و برخلاف بازار خودروهای داخلی، مقداری سطح معاملات بالا رفت.

جدول زیر که نوسانات قیمتی خودروها از روز سقف‌شکنی دلار تا روز گذشته را نشان می‌دهد، رکورددار افزایش قیمت در بین خودروهای پرطرفدار و ارزان‌قیمت‌ بازار را شاهین G معرفی می‌کند. این خودرو از ۱۱ آبان ۱۴۰۱ تا ۱۹ آذر سال جاری، ۷۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشت. این یعنی شاهین G در این یک ماه حدودا ۱۹ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است.

فعالان بازار خودرو مدعی هستند که این روزها بازار خودروهای خارجی به دلیل جدی شدن بحث واردات و نزدیک شدن خودروهای وارداتی به پشت مرزهای ایران، این بازار در وضعیت رکود قرار گرفته است و خودرویی در این میان خرید و فروش نمی‌شود.

 


منبع: https://www.ghatreh.com/news/nn65977729/%DB%8C%DA%A9-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%B7%DB%8C-%DB%8C%DA%A9-%D9%85%D8%A7%D9%87-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%86-%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%B4%D8%AF

به گزارش گروه اقتصادی یکتا،قیمت خودرو یک ماهی‌ است که با افزایش قابل توجهی همراه شده است. ۱۱ آبان سال جاری بود که دلار سقف تاریخی خود را شکست و وارد کانال ۳۴ هزار تومان شد. البته دلار در این محدوده ثابت نماند و در روزهای بعد کانال‌های بالاتر را نیز فتح کرد. هم‌زمان با این سقف‌شکنی‌ها بازار خودرو با جهش قیمتی قابل توجهی همراه شد. کارشناسان معتقدند که بازار خودرو در حال حاضر در وضعیتی به سر می‌برد که به کوچک‌ترین محرک‌ها نیز واکنش نشان می‌دهد و قیمت خودرو را با نوساناتی همراه می‌کند.

کارشناسان در پاسخ به این پرسش مطرح می‌کنند که تعداد خودروهای وارداتی به اندازه‌ای نیست که در وضعیت بازار و قیمت‌ها تاثیر چندانی بگذارد و ممکن است بازار به همین روال خود ادامه دهد.

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری