اردیبهشت سال گذشته وزیر صامت از تصویب ضوابط واردات خودرو در هیات وزیران خبر داد. در ابتدا ممکن بود تصور شود که در نهایت انحصار بازار خودرو از بین می رود و قیمت ها نیز کاهش می یابد. از آن زمان تاکنون گزارش های پراکنده ای در مورد روند واردات منتشر شده و پیشرفت قابل توجهی در اجرای آن حاصل نشده است. این در حالی است که به نظر می رسد کاهش محسوس قیمت ها در بازار خودرو ناشی از رکودی است که از ابتدای سال تاکنون بر تمامی بازارها حاکم شده است. زیرا عملا تقاضایی در بازار وجود ندارد.
اما چرا واردات خودرو تا این حد تاخیر دارد؟ یکی از کارشناسان بازار خودرو دلیل این تاخیر را کمبود منابع ارزی و اولویت بندی نیاز بازار به کالاهای اساسی مانند شیرخشک، گندم و دارو می داند. بر این اساس خودرو از اولویت خارج شده و حداقل ارز محدودی برای واردات در نظر گرفته شده است.
در عین حال دولت در ابتدای سال وعده واردات 200 هزار دستگاه خودرو را تا خرداد ماه سال جاری به کشور داده بود. اما در عمل تا کنون حدود 1200 خودرو وارد کشور شده و هنوز به دست مشتریان نرسیده است و این تعداد فقط برای شماره گذاری است. به گفته این کارشناس، عمده ترین مانع و دلیلی که باعث کندی واردات خودرو می شود، عدم تخصیص ارز مورد نیاز است.
شاید در ابتدا، مقوله خودروهای وارداتی، خوش بینی غیرواقعی را در میان برخی از مصرف کنندگان ایجاد کرد. اما با گذشت زمان مشخص شد که یکی از بارهای بسیار سنگین واردات خودرو عدم تخصیص ارز مورد نیاز است.
از سوی دیگر، نتایج نظرسنجی نشان می دهد که اگرچه هنوز فاصله زیادی بین قیمت کارخانه و بازار خودرو وجود دارد، اما دیگر تمایل زیادی برای سرمایه گذاری در این حوزه وجود ندارد. این اتفاق به دلایل مختلفی رخ می دهد که از مهمترین آنها می توان به انتصاب متقاضیان در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، آزادسازی واردات خودرو به ویژه ورود خودروهای فرسوده و البته چشم انداز قیمت خودرو اشاره کرد. نتایج بررسیها نشان میدهد که با وجود شکاف بین قیمت کارخانه و بازار خودرو، تمایل شهروندان به سرمایهگذاری در این بخش (در مقایسه با برخی بازارهای دیگر) کاهش یافته است.
بر اساس نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) در مهرماه امسال، در بین 9 گزینه ای که شهروندان خواهان سرمایه گذاری در بازار هستند، خودروها رتبه پنجم را به خود اختصاص داده اند.
به عبارت دیگر تمایل شهروندان به سرمایه گذاری در بازار خودرو بر اساس نظرسنجی انجام شده در مهرماه سال جاری نسبت به سایر بازارها مانند بازار مسکن، ارز و طلا بسیار کم و حتی بسیار کمتر بوده است. بنابراین به نظر می رسد با توجه به اتفاقات رخ داده در بازار خودرو و بروز موضوعاتی از جمله آزادسازی واردات، راه اندازی سامانه یکپارچه سفارشی سازی خودرو، ثبات نسبی در بازار ارز و موارد دیگر، اشتیاق شهروندان برای سرمایه گذاری. در بازار خودرو ممکن است کاهش یافته باشد.
در این نظرسنجی از شهروندان پرسیده شد: “اگر وضعیت مالی شما به شما اجازه پس انداز می دهد، ترجیح می دهید پس انداز خود را چگونه مدیریت کنید؟” در این زمینه 9 گزینه شامل «سرمایه گذاری در زمین و مسکن»، «خرید طلا و سکه»، «ایجاد فرصت های شغلی و کارآفرینی»، «پس انداز در بانک»، «سرمایه گذاری در بازار خودرو» و «خرید دلار» است. و واحد پول.» “سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال و بازارهای جهانی”، “حضور در بازار سهام” و “شرایط دیگر” برای پاسخ به سوال مورد نظر در نظر گرفته شده است.
بر اساس نتایج اعلام شده، 33.3 درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی، گزینه اول یعنی سرمایه گذاری در زمین و مسکن و تقریبا 21 درصد خرید طلا و سکه را انتخاب کردند. ایجاد شغل، کارآفرینی و پسانداز بانکی گزینههای سوم و چهارم برای شرکتکنندگان در نظرسنجی بود که سهم هر یک به بیش از 15 درصد رسید. پس از اینها در رده پنجم سرمایه گذاری در بازار خودرو انتخاب شرکت کنندگان بود. این نیز در مقایسه با گزینه های قبلی فاصله قابل توجهی دارد. بر این اساس تنها 2.7 درصد از مردم اولویت خود را برای سرمایه گذاری بازار خودرو اعلام کردند.
قیمت بالای خودروهای لوکس خارجی
خودروهای داخلی روز گذشته با افزایش قیمت از 1 تا 20 میلیون تومان و کاهش قیمت از 1 تا 5 میلیون تومان مواجه شدند. وانت زاگرس (1402) با 20 میلیون تومان افزایش به یک میلیارد و 100 میلیارد تومان و قیمت پژو 207 پانوراما اتوماتیک (1402) ارتقا یافته با 5 میلیون تومان افزایش به 825 میلیون تومان رسید. از سوی دیگر رانا پلاس پانوراما (1402) با 5 میلیون تومان کاهش به 510 میلیون تومان، پژو 207 اتوماتیک (1402) با 4 میلیون کاهش به 780 میلیون تومان و دانا پلاس بدون رینگ (1402) با 3 میلیون تومان کاهش. . به 640 میلیون تومان.
همچنین در بین خودروهای چینی شاهد کاهش قیمت 5 تا 20 میلیون تومانی برای برخی مدل ها بودیم. در حالی که قیمت Fidelity Prime 5 نفره (1402) با 20 میلیون تومان کاهش به یک میلیارد و 530 میلیون تومان، تیگو 7 معمولی (1402) با 15 میلیون تومان کاهش به یک میلیارد و 430 میلیون تومان رسید. هایما S5 جدید (1402) با 10 میلیون کاهش به یک میلیارد و 210 میلیون تومان و ام وی ام Geared X22 Pro (1402) با 5 میلیون کاهش به 790 میلیون تومان رسید.
همچنین شاهد افزایش 50 میلیون تومانی قیمت خودروهای خارجی پریمیوم بودیم. میتسوبیشی اوتلندر هیبریدی PHEV با 50 میلیون تومان افزایش 5 میلیارد تومان، میتسوبیشی اوتلندر 50 میلیون تومان با افزایش 4.5 میلیارد تومانی و نیسان ایکس تریل 50 میلیون تومان با افزایش 4.95 میلیارد تومانی. .
در بین خودروهای لوکس خارجی نیز شاهد افزایش 200 میلیون تومانی قیمت آنها بودیم. ارزش پورشه ماکان با 200 میلیون تومان افزایش به 18 میلیارد و 400 میلیون تومان رسید.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/247008/%DA%A9%D9%85%D8%A8%D9%88%D8%AF-%D8%A7%D8%B1%D8%B2-%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%B9-%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88