دولت باید پایش را از صنعت خودرو بیرون بکشد
این استاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان بر اینکه دولت باید از دخالت در امور شرکتهای خودروسازی بپرهیزد، خاطرنشان کرد: «تا زمانی که مدیریت شرکتهای خودروسازی توسط دولت تعیین و در امور آنها دخالت میشود، وضعیت این صنعت به هیچ عنوان بهبود نخواهد یافت. در این زمینه باید شرکتها به صورت کامل خصوصی شده و دولت در آنها هیچ دخالتی انجام ندهد. وظایف حاکمیتی دولت در این باره تنها نظارت و راهبری است، اگر کاری غیر از این صورت گیرد، قدر مسلم وضعیت بازار و صنعت خودرو نه تنها بهتر نمیشود، بلکه روز به روز با وضع آشفتهتری همراه خواهد شد.»
بازار خودرو در سه ماه گذشته تحت تاثیر اتفاقاتی همچون مذاکرات برجامی، واردات خودرو، ناآرامیهای اخیر، قرعهکشیهای تخصیص خودرو و نرخ ارز روند صعودی در قیمتها به خود گرفت. با این حال نرخ ارز را میتوان مهمترین بازیگردان بازار در سه ماه گذشته دانست، بهخصوص در هفتههای اخیر که نرخ ارز نوسانات زیادی را تجربه کرد.
این موضوع باعث افزایش انتظارات تورمی در جامعه شده است. طبیعتا در این وضعیت با افزایش قیمت دلار در بازار آزاد، قیمت خودرو نیز با افزایش روبرو شده است.
وی افزود: «در حال حاضر دولت خود بزرگترین تولیدکننده نقدینگی در کشور محسوب میشود. تا زمانی که این وضعیت وجود داشته باشد، صحبت از مهار تورم شوخیای بیش نیست. زیرا دولت خود از این وضعیت آشفته اقتصادی نفع میبرد و میتواند با خلق نقدینگی کسری بودجه خود را جبران کند؛ بنابراین این وضعیت معلول سیاستهای کلان اقتصادی دولت است و تا وقتی که ادامه یابد افزایش قیمتها در تمامی بازارهای سرمایهای کشور از جمله خودرو ادامه خواهد یافت.»
برای مثال پژو ۲۰۶ تیپ دو که یکی از خودروهای شاخص بازار است در ابتدای شهریورماه ۳۰۲میلیون تومان خرید و فروش میشد، اما همین خودرو چند روز گذشته در بازار ۳۲۶میلیون تومان قیمتگذاری شد که حاکی از افزایش قیمت ۲۴میلیونتومانی این خودرو است.
این درحالیست که امینی با تاکید بر اینکه افزایش قیمت ارز در بازار بر روی رشد افسارگسیخته قیمت خودرو طی در چند وقت اخیر تاثیر گذاشته است، اضافه کرد: «با توجه به اینکه قیمت دلار به عنوان دماسنج اقتصاد ایران و همچنین عامل موثر بر روی بازارهای سرمایه در ایران عمل میکند، افزایش قیمت ارز موجب شده تا قیمت خودرو نیز رشد فزایندهای را در پیش بگیرد.»
علاوه بر این، مذاکرات احیای برجام نیز در این مدت افتوخیز زیادی را تجربه کرد و در نهایت به بنبست رسید، که این موضوع انتظارات تورمی را افزایش داد و همین موضوع باعث رشد بهای خودرو شد.
نرخ ارز در ابتدای شهریورماه سال جاری ۲۹هزار و ۲۴۰ تومان بود که این رقم در ابتدای مهرماه به ۳۰هزار و ۱۲۴ تومان رسید و در ابتدای آبانماه نیز نرخ ۳۲هزار و ۷۵۰ تومان را ثبت کرد. موج افزایشی نرخ ارز در سه هفته گذشته شدت گرفت. در سه ماه نرخ ارز در کشور بیش از ۵هزار تومان افزایش را تجربه کرده است؛ بنابراین دور از انتظار نیست که قیمت خودرو نیز در این مدت با افزایش همراه شده باشد.
از سوی دیگر ناآرامیهای دو ماهه اخیر و همچنین وعده و وعیدهایی که در مورد حذف قرعهکشی از سوی وزیر سمت داده شده، اما آنها نیز عملی نشدند همگی از جمله عوامل دیگری هستند که در وضعیت امروز بازار خودرو اثرگذار بودهاند.
وی بیان کرد: «زمانی که شما به قیمت کارخانه خودرو تحویل میگیرید، میتوانید همان زمان خودرو را حدود ۵۰ درصد بالاتر از قیمت کارخانه در بازار آزاد بفروشید. طبیعتاً تا زمانی که این وضعیت وجود داشته باشد، جذابیت بازار خودرو برای دلالی و کسب سودهای بادآورده را بر جا خواهد بود و وضعیت اصلاح نمیشود؛ بنابراین باید این سود آنی در بازار خودرو از بین برود، ولی تا زمانی که این موضوع وجود داشته باشد، کسانی که تقاضای واقعی در بازار دارند نمیتواند خودرو را به قیمت کارخانه دریافت کنند.»
وی افزود: «به بیان دیگر، در حال حاضر خودرو به عنوان یک کالای سرمایهای قلمداد میشود و برای همین است که تقاضا برای خرید خودرو زیاد است. اگر خودرو به یک کالای مصرفی تبدیل شود، آشفته بازار خودرو میتواند تا حدودی سروسامان بگیرد.»
از آن طرف هم شاهد بودهایم هر چقدر خودروسازان قیمت را بالا برده اند با درصد بیشتری در بازار افزایش قیمت رخ داده است.