پیش ‌بینی بورس فردا ۲۰ آذر ۱۴۰۱

گروه خودرویی که مدت‌هاست تمام توجهات بورس تهران را به خود جلب کرده است، امروز با کم‌توجهی سهامداران مواجه شد و نمادهای آن در سطوح پایین دامنه نوسان روزانه معامله شدند و این درحالی است که طی روز جاری، محصولات ایرانخودرو با قیمت‌های پایه جدید که بیش از ۵۰ درصد از قیمت‌های قبلی بالاتر بودند، معامله شدند. در سمت غیرخودرویی بازار اما همچنان ابهامات موجود در حوزه اقتصادی و سیاسی خرد و کلان کشور، اجازه حرکت خاصی را به بازار نمی‌دهد که اصلی‌ترین دلیل رکود این روزهای بازار سهام به شمار می‌رود. اما با وجود تمامی این موارد، یک رخداد مهم در ادامه روز می‌تواند محرک خوبی برای صعود دوباره بورس باشد.

خودرویی‌ها در انتهای جاده؟

انتشار خبرهای مثبت از عرضه خودروهای مختلف و پرتیراژ در بورس کالا، روند چراغ خاموش حذف قیمتگذاری دستوری در این صنعت، صدور موافقت با واگذاری سهام شرکت‌های تودلی و… همگی از دلایل اقبال سهامداران به این گروه طی چند هفته گذشته بوده است. در این میان اما باید توجه داشت که با طی چند وقت اخیر، قیمت سهام خودروسازان با افزایش قابل توجهی همراه بوده است.

فردای اقتصاد: بورس امروز از همان ابتدای کار با فشار بیشتر عرضه‌ها نسبت به روز چهارشنبه کار خود را آغاز کرد و حتی گروه خودرویی نیز که به دلیل تحولات اخیر با تقاضای خوبی همراه بود، نتوانست در مقابل فروشندگان ایستادگی کند و حتی در برهه‌هایی از زمان معاملات، تا صف فروش نیز عقب‌نشینی کردند. شاخص کل بورس در نهایت بازدهی منفی ۱.۳۶ درصدی را به ثبت رساند تا بار دیگر ابر کانال ۱.۴ میلیون واحدی از دست برود. در سمت دیگر شاخص هم‌وزن نیز که هفته گذشته را با واگرایی قابل توجهی نسبت به شاخص کل پشت سر گذاشته بود، تاب مقابله با عرضه‌ها را نداشت و امروز به میزان ۱.۰۲ درصد عقب‌نشینی کرد.

نرخ دلار بازار آزاد طی روزهای گذشته و با توجه به افزایش تنش‌های سیاست خارجی که منجر به هجوم دوباره تحریم‌ها به کشور توسط آمریکا، ‌ کانادا و انگلیس شد، ‌ مسیر صعودی جدیدی را آغاز کرد و اکنون در زمان نگارش این گزارش، حوالی سقف تاریخی خود یعنی ۳۶۸۸۰ تومان نوسان می‌کند. اینکه چرا بورس تهران اخیرا واکنش خاصی به افزایش‌های دلار ندارد، یکی از نکات مهم این روزها به شمار می‌رود. سید علی سید خسروشاهی، کارشناس بازار سرمایه، در برنامه شمارش معکوس امروز بورسان با اشاره به ابهامات بسیاری زیادی مانند بودجه، بازارهای جهانی، وضعیت سیاست خارجی و داخلی کشور، وضعیت انرژی صنایع و…، عنوان کرد که تنها کمک دلار به بورس تهران در این روزها، ممانعت از ریزش‌های بیشتر است در غیر اینصورت باید اکنون شاهد شاخص حوالی ۱.۲ میلیون واحدی می‌بودیم.

بنابراین برای بورس فردا نیز می‌توان یک روند کاهشی را تا محدوده ذکر شده متصور بود اما اگر اتفاق مهمی در بازار ارز رخ دهد، می‌توان پیش‌بینی‌ها را به طور کامل تغییر داد.


منبع: https://www.ghatreh.com/news/nn65955793/%D9%BE%DB%8C%D8%B4-%D8%A8%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D9%88%D8%B1%D8%B3-%D9%81%D8%B1%D8%AF%D8%A7-%D8%A2%D8%B0%D8%B1

پیش ‌بینی بورس فردا ۲۰ آذر ۱۴۰۱

همانطور که طی روزهای گذشته نیز اشاره شده بود، مرز مقاومتی ۱.۴۲ میلیون واحدی اجازه تداوم مسیر صعودی را به بورس تهران نداد و با از دست رفتن حمایت خط تنکنسن از اندیکاتور ایچی موکو، اکنون شاهد عقب‌نشینی کندل‌ها تا رسیدن به سقف ابر کومو و همچنین خط کیجنسن خواهیم بود که محدوده ۱.۳۵ میلیون واحدی می‌تواند از قدرت خوبی در این زمینه برخوردار باشد.

برای عرضه‌های صورت گرفته در گروه خودرویی طی معاملات امروز می‌توان به دو مورد اشاره کرد. پس از افزایش بیش از ۵۰ درصدی قیمتی که ایرانخودرو در قیمت پایه محصولات خود در بورس کالا لحاظ کرد، بسیاری از رسانه‌ها دلیل اصلی افزایش قیمت خودرو را به عرضه آن در بورس کالا نسبت دادند و حجمه بسیاری به سمت آن وارد شد. از این رو با توجه به سوابقی که در گذشته از این دست مسائل وجود دارد (همچون اتفاقی که برای عرضه طلا در بورس کالا در سال‌های گذشته رخ داد)، بدیهی به نظر می‌رسد که همچنان نگرانی از لغو پذیر محصولات خودروسازان در بورس کالا وجود داشته باشد. از سمتی برخی کارشناسان اعتقاد دارند که طبق همان استراتژی “با شایعه بخر با خبر بفروش”، روز چهارشنبه با انتشار خبر عرضه محصولات مختلف و پرتیراژ خودروسازان در بورس کالا و همچنین موافقت اصولی با واگذاری پارس خودرو از زیرمجموعه‌های شرکت سایپا، به نوعی سیگنال فروش سهام خودروسازان صادر شده است که می‌تواند فشار فروش را بر نمادهای آن در تابلوی معاملات افزایش دهد. از این رو به نظر می‌رسد تا دستیابی به یک آرامش نسبی، احتمال استراحت سهام خودروسازان در بازار دور از ذهن نیست.

فتح قله جدید برای دلار؟

در یک سمت اما بحث دیگری وجود دارد و آن نیز دلار نیمایی است. فاصله دلار نیما و فردوسی دائما درحال افزایش است و مدتی می‌شود که حوالی ۳۰ درصد نوسان می‌کند. این موضوع به جز افزایش چالش‌ها برای شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه و به خصوص شرکت‌های کامودیتی‌محوری که بازوی صادراتی کشور محسوب می‌شوند، هیچگونه مزیتی نخواهد داشت. بنابراین به نظر می‌رسد که بورس این روزها نگاه ویژه‌تری به دلار نیمایی دارد مگر اینکه در ادامه روز به یکباره شاهد جهش چشمگیری در نرخ دلار فردوسی باشیم.

امید شاخص بورس به میانه کانال ۱.۳ میلیونی

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری