پیش‌ بینی بورس فردا ۱۹ آذر ۱۴۰۱

فردای اقتصاد: بورس روز چهارشنبه درحالی کار خود را به پایان رساند که بار دیگر شاهد واگرایی شاخص کل و هم‌وزن بودیم و گروه خودرویی با قدرت بالایی توانست در کنار بازدهی مثبت، بخش عمده‌ای از ارزش معاملات را به خود اختصاص دهد. شاخص کل بورس روز چهارشنبه در حالی کاهش ۰.۴۷ درصدی را به ثبت رساند که شاخص هم‌وزن با کمک صنعت خودرو و برخی تک‌سهم‌های کوچک، موفق به ثبت یک بازدهی مثبت ۰.۲۱ درصدی شد. از نکات مثبت بورس روز چهارشنبه می‌توان به افزایش دوباره ارزش معاملات به بالای کانال ۴هزار میلیارد تومانی اشاره کرد که البته با خروج پول ۱۲۳ میلیارد تومانی همراه بود.

شروع عرضه خودروهای پرتیراژ در بورس کالا، افزایش قیمت‌های پایه خودروها نسبت به قیمت‌های گذشته که همسان نرخ کارخانه بودند، خبرهایی از نهایی شدن مراحل واگذاری بلوک سهام دولتی خودروسازان و… همگی دست به دست هم داده‌اند تا این گروه به ابتدای لیست بازدهی و ارزش معاملات این روزهای بورس انتقال یابد. این موضوع که مدت‌ها است یکی از بزرگترین خواسته‌های جدی فعالان اقتصادی و همچنین بازار سرمایه کشور بود، اکنون تا حدودی رنگ واقعیت به خود گرفته است که می‌تواند برای مدتی تقاضای خوبی را برای سهام حاضر در این گروه به ارمغان بیاورد.

کم‌توجهی بورس به دلار فردوسی

در گروه‌های بزرگ علاوه بر اثر قابل توجهی که نرخ کامودیتی‌ها و ابهامات کنونی آن‌ها دارد، یک عامل مهم دیگر به نام دلار وجود دارد که این روزها شرایط خاصی را دنبال می‌کند. در همین ابتدا باید توجه کرد که اصلی‌ترین نرخ تاثیرگذار بر سودآوری شرکت‌های صادراتی کشور، نرخ دلار نیما است که اکنون بار دیگر فاصله نزدیک به ۳۰ درصدی با نرخ بازار آزاد دارد. دلار نیما پس از آنکه دلار بازار آزاد در آبان ماه سقف قیمتی قبلی خود را شکست و به رکورد جدید ۳۶۸۰۰ تومانی رسید، نتوانسته است با همان قدرت رشد کند و با وجود عبور از نرخ ۲۸ هزار تومانی، هنوز فاصله معناداری با فردوسی دارد که مشکلات بسیاری را برای صادرکنندگان ایجاد می‌کند.

پیش‌ بینی بورس فردا ۱۹ آذر ۱۴۰۱


منبع: https://www.ghatreh.com/news/nn65946429/%D9%BE%DB%8C%D8%B4-%D8%A8%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D9%88%D8%B1%D8%B3-%D9%81%D8%B1%D8%AF%D8%A7-%D8%A2%D8%B0%D8%B1

مدتی می‌شود تحولات اخیری که در صنعت خودروسازی کشور در حال رخ دادن است، تمام توجهات را به آن سمت هدات می‌کند. طی معاملات روزهای گذشته می‌توان گفت که به جز گروه خودرویی و برخی تک‌سهم‌هایی که شرایط خاص خود را دنبال می‌کنند، روند جالب توجهی در دیگر گروه‌ها رخ نداده است و بورس تهران در کنار تلاطمی که در بازارهای موازی وجود دارد، در دوران رکودی خود به سر می‌برد اما اتفاقات خودروسازان شروعی خواهد بود بر رفع یکی از بزرگترین موانع بازار سرمایه به نام قیمت‌گذاری دستوری.

همانطور که در تصویر نمودار تکنیکالی شاخص کل بورس پیداست، در محدوده ۱.۴۲ میلیون واحدی مقاومتی وجود دارد که تاکنون اجازه افزایش را به نماگر اصلی بازار سهام نداده است. در بخش ایچی‌موکو اگر به وضعیت شاخص بورس نگاهی بیاندازیم، می‌توان گفت که بورس تهران در یک مرز حساس درحال نوسان است که فاصله گرفتن از این مرز در هر سمت می‌تواند به تشدید قدرت روند کمک کند. طی روزهای آینده اگر شاخص کل بتواند به بالای ۱.۴۲ میلیون واحد برود، انتظار تداوم صعودی با تقویت قدرت پیش‌بینی می‌شود اما اگر شاهد نفوذ کندل‌ها به زیر خط تنکنسن باشیم، می‌توان انتظار داشت که با توجه به دره ایجاد شده در ابر کومو، بازار تا محدوده ۱.۳۵ میلیون واحد نیز عقب‌نشینی کند و سپس به ادامه مسیر صعودی خود ادامه دهد.

مدتی است که به نظر می‌رسد بازار سهام از چند جنبه متفاوت سیگنال‌های مختلفی را دریافت می‌کند که نتیجه آن افزایش توجهات به گروه خودرویی و بی‌توجهی به صنایع بزرگ شده است. با بررسی برآیند این موضوعات می‌توان تا حدودی روند بورس این روزها را بدون توجه به تحولات صنعت خودرو، رکودی در نظر گرفت که ناشی از عوامل متعددی است که همچنان اجازه صعودهای قدرتمند را به آن نمی‌دهد هرچند که در کنار تمام این تفاسیر، شاهد بهبود وضعیت کلی بازار و فاصله گرفتن از ریزش‌های سنگین هستیم.

حرکت بورس در جاده مخصوص

بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که دولت پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، در حال جایگزینی آن با دلار نیماست و اجازه رشدی همپا با نرخ آزاد را به آن نمی‌دهد. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که نرخ فروش دلاری شرکت‌های صادرکننده با نرخ نیما تبدیل می‌شود و این درحالی است که هزینه‌ها با نرخ دلار بازار آزاد افزایش می‌یابد که به مرور منجر به کاهش سودآوری آن‌ها خواهد شد. البته این موضوع تنها به گروه‌های بزرگ بازار مربوط نمی‌شود و بسیاری از صنایع دیگر نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند و می‌توان گفت که دلیل کم‌توجهی بورس به رشد قیمت دلار در بازار آزاد همین موضوع باشد.

مقاومت سرسخت ۱.۴۲ میلیونی

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری