پنج خودرویی که با خبر واردات گران شدند| خودروهای میلیاردی عامل رشد قیمت محصولات داخلی!

گرانی ۲۰۰ میلیون تومانی لکسوس آر ایکس ۲۰۰

پنج خودرویی که با خبر واردات گران شدند| خودروهای میلیاردی عامل رشد قیمت محصولات داخلی!

براساس آنچه که تاکنون از منابع رسمی و غیر رسمی منتشر شده است، «کیا» نخستین برندی است که به کشور وارد می شود. فارغ از بحث زمان ورود خودروهای کیا به بازار کشور، محصولات موجود این برند در بازار کشور موتور گرانی را روشن کردند. سراتو در میان سایر محصولات کیا بیشترین نوسان قیمت را طی یک هفته گذشته تجربه کرده است. سراتو مدل ۲۰۱۸ با پیشرانه دو لیتری سیزدهم ماه جاری با قیمت ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در بازار معامله می شد. اما امروز قیمت این خودرو به بیشتر از ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است، رفتار هیجانی مشتریان در بازار نشان می دهد که محصولات این برند شیب صعودی را تا زمان رسیدن خودروهای وارداتی دنبال می کنند.

رنو کولیوس سیزدهم ماه جاری با قیمت ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در بازار معامله می شد. ولی شوک خبر واردات به بازار سبب رشد ۵۰ میلیون تومانی این محصول شد و بها کولیوس امروز ۳ میلیارد و ۴۵۰ میلیون است

تویوتا یکی از برندهای پرفروش ژاپنی در بازار کشور است که در سری جدید واردات خودرو محصولات این برند حذف شده است. هرچند که هنوز امکان تغییر برندهای وارداتی به کشور وجود دارد، در صورت واردات تویوتا در کلاس و سگمنتی به بازار کشور، محصولات چینی مونتاژی با افت شدید قیمت همراه خواهند شد. تویوتا راوفور مدل ۲۰۱۸ نهم ماه جاری با قیمت ۴ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان در بازار آزاد خرید و فروش می شد. اما امروز قیمت این خودرو از ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان فرا تر رفته است. شیب ملایم گرانی محصولات تویوتا نشان از آن دارد که در صورت ورود برندهای کره ای به بازار کشور، کاهش قیمت رخ نخواهد داد.

پنج خودرویی که با خبر واردات گران شدند| خودروهای میلیاردی عامل رشد قیمت محصولات داخلی!

سراتو مدل ۲۰۱۸ با پیشرانه دو لیتری سیزدهم ماه جاری با قیمت ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در بازار معامله می شد. اما امروز قیمت این خودرو به بیشتر از ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است

ب ام و سری ۷ مدل ۲۰۱۷ جزو یکی از سدان های فوق لوکس بازار کشور محسوب می شود، شاید در مقطعی این خودرو توسط مشتریان برای تردد استفاده می شد. اما، طی چهار سال گذشته جز یکی از انتخاب های اصلی برخی از سودجویان برای سرمایه گذاری شناخته می شد. معامله این خودرو از ابتدا سال جاری تاکنون نیز به شدت در بازار کشور کاهش یافته است، ب ام و ۷۳۰ مدل ۲۰۱۷ هشتم ماه جاری با بها ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در بازار قیمت داشت. اما امروز قیمت این خودرو بیشتر از ۱۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان شده است، برخی از کارشناسان معتقد هستند که خبر اعلامی واردات خودرو توسط وزارت صمت موتورگرانی محصولات میلیاردی را در رکود بازار فعال کرده است.

لکسوس آر ایکس ۲۰۰ مدل ۲۰۱۸ یکی از محصولات فوق لوکس بازار خودرو کشور است. این خودرو چهاردهم ماه جاری با قیمت ۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در بازار معامله می شد، ولی امروز قیمت این خودرو در بازار به بیشتر از ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان رسیده است

ب ام و ۷۳۰ مدل ۲۰۱۷ هشتم ماه جاری با بها ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در بازار قیمت داشت. اما امروز قیمت این خودرو بیشتر از ۱۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان شده است

آسمان هفتم ب ام و گران تر از همیشه

شاید اگر واردات خودرو براساس نیاز مشتریان و البته نظام توزیع عادلانه در کشور انجام شود، قیمت خودروهای چینی از میلیارد به میلیون تنزل پیدا می کند. در ادامه به بررسی قیمت برخی از خودروهای میلیاردی در بازار خواهیم پرداخت که عامل اصلی گرانی خودروهای داخلی و مونتاژی در بازار محسوب می شوند.

پنج خودرویی که با خبر واردات گران شدند| خودروهای میلیاردی عامل رشد قیمت محصولات داخلی!

رنو یکی از برندهای نسبتا پرفروش بازار کشور است، هرچند که مشتریان داخل کشور نسبت به برخی از محصولات این برند فرانسوی مانند کولیوس و کپچر کم اعتماد هستند، ولی گرانی در خودروهای رنو همیشه وجود داشته است. رنو کولیوس به عنوان یک خودرو کراس اوور دو دیفرانسیل ظریف در بازار شناخته می شود، این خودرو سیزدهم ماه جاری با قیمت ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در بازار معامله می شد. ولی شوک خبر واردات به بازار سبب رشد ۵۰ میلیون تومانی این محصول شد و بها کولیوس امروز ۳ میلیارد و ۴۵۰ میلیون است. هرچند رفتار مشتریان در بازار نشان می دهد که گرانی مجدد برای کولیوس در هفته جاری رخ نخواهد داد.

تویوتا راوفور مدل ۲۰۱۸ نهم ماه جاری با قیمت ۴ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان در بازار آزاد خرید و فروش می شد. اما امروز قیمت این خودرو از ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان فرا تر رفته است

بازار؛ گروه خودرو: بازار خودروهای اقتصادی داخل کشور متاثر از رشد قیمت محصولات میلیاردی هر لحظه با افزایش نرخ مواجه می شود، اوایل هفته گذشته وزارت صمت خبر رسیدن تعدادی خودرو به گمرکات کشور را اعلام کرد. همین خبر راند نخست گرانی را با برند «کیا» آغاز کرد، از اواسط هفته گذشته تا امروز نیز سایر برندها در بازار با رشد قیمت همراه شدند. خودرو در داخل کشور به عنوان یک کالای سرمایه ای شناخته می شود، افرادی که تمایل به حفظ ارزش ریالی سرمایه ای خود دارند به سمت خرید خودرو روی می آورند. زمانی که مشتریان توان خرید محصولات خارجی در بازار را نداشته باشند، «رانش» از این محصولات و «کشش» به خودروهای مونتاژ داخل افزایش می یابد. در نتیجه تقاضا کاذب منجربه افزایش قیمت محصول در کارخانه و بازار می شود، بسیاری از کارشناسان معتقد هستند برخی از شرکت های خصوصی مونتاژ کننده خودروهای چینی به دلیل ایجاد تقاضا کاذب برای محصولاتشان در بازار، اقدام به بازارسازی و درخواست افزایش قیمت خودرو در کارخانه را به وزارت صمت اعلام می کنند.

براساس آنچه که وزارت صمت اعلام کرده است، قرار نیست برندهای ژاپنی مشهور مانند تویوتا یا هوندا به کشور وارد شود. اما خبر واردات خودرو سودجویان را نسبت به افزایش قیمت خودروهای ژاپنی در بازار کشور تشویق کرده است. متاسفانه هیچ نهاد یا سازمانی حاضر به پذیرش مسئولیت افزایش یا کاهش قیمت خودرو در بازار نیست، سیاست های دستوری و البته اشتباه صنعتی و اقتصادی در بازار خودرو کشور شگفتی ایجاد کرده است و محصولات خارجی نیمه اقتصادی را تبدیل به خودروهای فوق لوکس کرده است. لکسوس آر ایکس ۲۰۰ مدل ۲۰۱۸ یکی از محصولات فوق لوکس بازار خودرو کشور است. این خودرو چهاردهم ماه جاری با قیمت ۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در بازار معامله می شد، ولی امروز قیمت این خودرو در بازار به بیشتر از ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان رسیده است. رشد قیمت ۲۰۰ میلیون تومانی در چهار روز نشان از آن دارد که این محصول تا زمان حرکت خودروهای وارداتی در خیابان های کشور، شیب گرانی صعودی را دنبال می کند.

گرانی ۵۰ میلیون تومانی کولیوس

پنج خودرویی که با خبر واردات گران شدند| خودروهای میلیاردی عامل رشد قیمت محصولات داخلی!

پنج خودرویی که با خبر واردات گران شدند| خودروهای میلیاردی عامل رشد قیمت محصولات داخلی!

سراتو سوار بر موج گرانی

گرانی خودروهای وارداتی تاثیر مستقیم در افزایش بها خودروهای تولید داخل و مونتاژی دارد، اگر وزارت صمت به عنوان سیاستگذار صنعتی در کشور اقدام به تعدیل قیمت محصولات خارجی به واسطه واردات خودرو نکند، محصولات چینی بزودی هم قیمت خودروهای وارداتی می شوند.


منبع: https://www.ghatreh.com/news/nn65951790/%D9%BE%D9%86%D8%AC-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%DB%8C%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D8%AE%D8%A8%D8%B1-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%B4%D8%AF%D9%86%D8%AF%26%23124%3B-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%B1%D8%AF%DB%8C

تویوتا راوفور چند؟

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری