پالتو‌های چند میلیون تومانی بدون مشتری در ویترین‌های شهر

وضعیت گرانی پوشاک زمستان هم موجب نارضایتی مشتری است و هم فروشنده از کسادی بازار گلایه دارد، در این میان اندک امید مشتریان به فروش‌ها و حراج آخر فصل است تا شاید با شکستن برخی ارقام بتوانند توشه‌ای برای سال بعد ذخیره کنند.

تعداد پالتوهای با قیمت کمتر از یک میلیون تومان محدود است و اکثرا جنس مناسبی ندارند، یا به اصلاح “فِیک” هستند. گرانی پالتو و پوشاک زمستانی، زنانه، مردانه و بچگانه ندارد و این افزایش قیمت سرسام آور باعث شده بسیاری از مردم قید خرید لباس زمستانی را بزنند یا سراغ خرید لباس‌های دست دوم تاناکورا یا سایت دیوار بروند.

به واسطه نوسانات ارزی و پایین بودن ارزش پول ملی به دلیل تورم و تحریم‌ها در سال‌های اخیر قیمت پوشاک سیر صعودی با شیب تندی به خود گرفته است و این افزایش قیمت در لباس‌های زمستانی چشمگیرتر نیز شده است؛ با توجه به اینکه برای همه اقشار جامعه تامین لباس گرم در پاییز و زمستان از ملزومات است طبیعتا این افزایش قیمت‌های نجومی قابل پذیرش نیست.

گرانی و بازار کفش
برخی از مواد اولیه‌ای که برای تولید کفش استفاده می‌شود، وارداتی است و با افزایش قیمت دلار نرخ آن هم افزایش می‌یابد.

وقتی سری به بازار می‌زنیم با قیمت‌های سرسام‌آوری روبرو می‌شویم. قیمت یک پافر ساده در بازار کمتر از ۷۰۰ هزار تومان وجود ندارد. همراه پافر باید هودی گرم بر تن کرد که قیمت آن هم بالای ۶۰۰ هزار تومان است. یک شال‌ گردن و کلاه را ۴۷۰ تومان به بالا در نظر بگیرید. قیمت کفش و بوت که جای بحث زیاد دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

پالتوهای میلیونی بی‌مشتری در بازار

علت اصلی این ورشکستگی نیز نبود فروش است و علت اصلی کاهش چشمگیری که در بازار فروش رخ داده نیز افزایش بی‌رویه قیمت‌ها است.

گرانی لباس‌های زمستانی در این روزهای سرد سال و در آستانه زمستان تبدیل به چالش اصلی مردم شده است. زمستان می‌تواند به عنوان چالشی دشوار برای انتخاب میان گرم ماندن و یا شیک بودن در میان انواع لباس زمستانی باشد. لباس‌های زمستانی علاوه بر اینکه باید زیبا و شیک باشند، بدن را نیز در برابر سرمای طاقت فرسای زمستان باید گرم نگه دارند. همین امر باعث می‌شود پارچه و لباسهای زمستانی گران تر از لباس های تابستانی در می‌آید و افراد مجبور به هزینه‌های میلیونی برای خرید لباس می‌شوند.

بازار کیف و کفش یکی از بازارهایی است که معمولا محصولات آن به‌صورت فصلی تغییرشکل می‌یابند؛ وقتی بوت‌ها و کفش‌های گرم زمستانی جای خود را به کفش های تابستانی می‌دهد. با قیمت های فضایی هم روبرو می‌شویم که چشم خریداران را خیره می‌کند. قیمت یک بوت ساده بالای یک میلیون تومان است که اگر بخواهید یک برند خاص خریداری کنید باید خیلی بیشتر از این قیمت بپردازید. بازار کفش دیگر رکود را رد کرده و در حال‌حاضر ورشکسته شدن است.

به گزارش نبض بازار،گرانی پوشاک زمستان کار را به جایی رسانده که اغلب مردم دیگر توان خرید لباس زمستانی ندارند و برخی باید حقوق یک ماه خود را برای یک قطعه از ست زمستانی بپردازند.

 


منبع: https://www.ghatreh.com/news/nn65555526/%D9%BE%D8%A7%D9%84%D8%AA%D9%88-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%86%D9%86%D8%AF-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%AA%D9%88%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D8%AF%D9%88%D9%86-%D9%85%D8%B4%D8%AA%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%88%DB%8C%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D9%87%D8%A7%DB%8C

خرید لباس زمستانی هم دست‌نیافتنی شد

با وجود اینکه به واسطه قیمت بالای لباس‌های وارداتی که بعضا قیمت‌های میلیونی دارند اقبال مردم بیشتر به سمت تامین لباس‌های داخلی می‌رود اما به نظر می‌رسد جنس داخلی هم قیمتی مناسب جیب خریدار ندارد و خانواده یک کارگر و یا یک کارمند که با حقوق مصوب اداره کار حقوق می‌گیرند باید حقوق یک ماه خود را تنها صرف خرید برای یکی از اعضای خانواده خود کنند.

به دلیل محدود بودن فصل زمستان و شرایط اقلیمی کشور، با وجود افزایش قیمت اول‌ فصل اغلب فعالان این صنعت از بازار زمستان به عنوان یک بازار معیوب یاد می‌کنند. چرا که دمای هوا ‌زیاد کم نمی‌شود و در نهایت ناچار به حراج‌های نامتعارف برای فروش کالاهای خود می‌شوند. از طرف دیگر نوروز از ۲ ماه قبل از شروع، بازار فصل زمستان را تحت تاثیر قرار می دهد. به نظر می‌رسد یکی از دلایل گرانی سر به فلک کشیده لباس زمستانی کوتاه بودن فروش برای فروشندگان است که سعی می‌کنند در مدت کوتاه سود مورد نیاز خود را تامین کنند. همچنین افزایش اجاره بها، دستمزد و هزینه‌های سربار کارخانه‌ها نیز دلیل دیگر افزایش قیمت تمام شده پوشاک زمستانی است.

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری