سعید مدنی، مدیرعامل سابق سایپا معتقد است: «عدم طراحی اقتصادی خودرو توسط خودروسازان داخلی و نبود بازار صادراتی مناسب عملاً منجر به شکست تولید خودروهای اقتصادی در کشور شده است.»
برخی از کارشناسان معتقدند برخی از وعده های داده شده در دوران فاطمی امین جنبه تبلیغاتی و رسانه ای داشت، آیا وعده تولید خودروهای اقتصادی در کشور قابل تحقق است؟
وعده خودروی اقتصادی دو سال پیش از سوی وزیر سابق صمت مطرح شد که نشان می دهد آقای فاطمی امین تجربه خوبی در این زمینه نداشته است چرا که خودروهای داخلی مانند پژو 405، سینا، شاهین و… نبود آپشن و قیمت در مقایسه با قیمت بین المللی، خودروهای اقتصادی محسوب می شود.
با توجه به اینکه خودروسازان ایرانی محصولات زیر 10000 دلار تولید و روانه بازار می کنند، چه محصولاتی شامل عرضه خودروهای اقتصادی می شود؟
خودروی اقتصادی در کشور به معنای تولید خودروی معمولی با قیمت نهایی پایین است تا مصرف کنندگان با درآمد متوسط بتوانند آن را خریداری کنند، اما خودروی اقتصادی در سطح جهانی یعنی خودرویی با چرخش و ظرفیت بسیار بالا با مهندسی دقیق و پیشرفته تولید شده در کشورهای مختلف تندر 90 یک خودروی اقتصادی در سطح جهانی محسوب می شود. با معرفی پروژه تندر 90 توسط رئیس گروه رنو نیسان و تولید آن با تیراژ بالا و مهندسی سنگین در کشورهای مختلف، قیمت کل این محصول در دنیا کاهش یافت.
راهکار پیشنهادی برای ایجاد فضای رقابتی در بازار خودرو و ارائه محصولات اقتصادی به متقاضیان چیست؟
متاسفانه با وجود تمرکز بر تولید خودروهای اقتصادی در کشور، هنوز پروژه ای در این زمینه شناسایی نشده و عدم طراحی خودروهای اقتصادی توسط خودروسازان داخلی و نبود بازار صادراتی مناسب عملاً در اجرای طرح ناکام مانده است. تولید خودروهای اقتصادی در کشور.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/248601/%D9%88%D8%B9%D8%AF%D9%87-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D8%A8%D8%AA%D8%AF%D8%A7-%D8%A7%D9%85%DA%A9%D8%A7%D9%86-%D9%BE%D8%B0%DB%8C%D8%B1-%D9%86%D8%A8%D9%88%D8%AF