وعده افزایش عرضه خودرو عملی می ‌شود؟

بعد از واردات خودرو، ‌شاید مهم ترین عامل در افزایش عرضه خودرو به رشد تیراژ تولید خودروسازان داخلی باز می‌گردد؛ آنگونه که گفته شده قرار است تیراژ تولید دو خودروساز بزرگ کشور به حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه برسد. حالا با نگاهی به آمارهای تولید منتشر شده این خودروسازان یعنی ایران خودرو،‌ سایپا و همچنین پارس خودرو و زامیاد در سامانه کدال این موضوع را بررسی می کنیم که در ۵ ماه ابتدایی سال،‌ چه میزان از هدف تولید یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاهی محقق شده است.

بر اساس هدف گذاری یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاهی مورد نظر وزارت صمت،‌ مجموع تولید شرکت‌های خودروساز داخلی در ۵ ماهه نخست سال باید حدود ۵۸۵ هزار دستگاه می‌بود؛ به بیان دیگر، تنها ۷۰ درصد هدف گذاری تولید در ۵ ماهه نخست امسال محقق شده است.

در ۵ ماهه نخست سال در میان شرکت های خودروساز،‌ زامیاد با رشد بیش از ۳۰ درصدی تولید از این حیث رکورددار است. ایران خودرو در این مدت رشد بیش از ۲۴ درصدی تولید را ثبت کرده است. پارس خودرو هم با افزایش ۱۲.۸ درصدی تولید روبرو بوده است. ساپیا اما با افت ۲.۸ درصدی تولید روبرو همراه بوده است. به طور  کلی در ۵ ماهه نخست امسال، این ۴ شرکت تولید حدود ۴۰۶ هزار دستگاهی را ثبت کردند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش بیش از ۱۳ درصدی را نشان می‌دهد.

بر اساس آمارهای وزارت صمت، سال گذشته حدود ۹۵۰ هزار دستگاه انواع خودروی سواری و وانت تولید شده است. بر اساس هدف گذاری وزارت صمت قرار امسال حدود یک میلیون و ۵۰۰ تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید و عرضه شود.

 

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در سامانه کدال، مجموع تولید سال گذشته این خودروسازان حدود ۹۰۵ هزار دستگاه بوده است که نسبت به سال ۱۳۹۹ کاهش حدود ۴درصدی را نشان می‌دهد. ایران خودرو با کاهش بیش از ۶ درصدی،‌ بیش‌ترین افت تیراژ تولید را در سال گذشته ثبت کرد و زامیاد با رشد ۵.۸ درصدی،‌ بیش‌ترین افزایش تولید را میان چهار شرکت تجربه کرد.

 

نکته دیگر این است که در صورت ادامه روند کنونی، تولید امسال این خودروسازان به عددی کم‌تر از یک میلیون دستگاه خواهد رسید و رشد ۷.۶ درصدی را نسبت به سال گذشته رقم خواهد زد که تفاوت محسوسی نسبت به هدف گذاری وزارت صمت دارد.

 





منبع: https://www.ghatreh.com/news/nn64868636/%D9%88%D8%B9%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%B9%D8%B1%D8%B6%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%B9%D9%85%D9%84%DB%8C-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF%D8%9F



به گزارش جدید پرس:

با توجه به آیین نامه واردات خودرو و سقف قیمتی و منابع ارزی در نظر گرفته شده به نظر می رسد در بهترین حالت بتوان شاهد ورود حدود ۷۰ هزار دستگاه خودرو به کشور باشیم. به بیان دیگر با توجه به سقف قیمتی ۲۰هزار یورویی و همچنین سقف یک میلیارد یورویی منابع ارزی برای واردات خودرو، ‌اگر میانگین قیمت‌ خودروهای وارداتی را حدود ۱۵ هزار یورو در نظر بگیریم،‌ به عددی حول و حوش ۶۵ تا ۷۰ هزار دستگاه می رسیم. البته در این میان نقدهای جدی به آیین نامه واردات خودرو وارد است و حتی برخی از کارشناسان،‌ واردات خودرو با آیین نامه کنونی را عملی نمی دانند. با این وجود و با فرض اجرایی شدن این آیین‌نامه، بسیاری از کارشناسان معتقدند که با توجه به تاخیر پیش آمده به نظر نمی‌رسد که امسال برنامه واردات به صورت کامل محقق شود.

 فارق از این موضوع که آیا مشکل اصلی بازار خودرو،‌ کاهش عرضه است یا خیر، پرسشی که مطرح می شود این است که واردات و افزایش تولید خودروسازان می توان  افزایش ۵۰ درصدی تولید را محقق سازد. به عبارت دقیق‌تر بر اساس آمارهای تولید خودروسازان و همچنین روند واردات،‌ هدف افزایش تولید و عرضه خودرو در سال ۱۴۰۱ محقق می شود؟

02

آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد که میانگین تولید ماهانه خودروسازان در ۵ماه ابتدایی امسال حدود ۸۱ هزار دستگاه بوده است؛ بنابراین برای دستیابی به هدف گذاری تولید یک میلیون و ۴۰۰هزار دستگاهی، باید در هفت ماه بعدی سال میانگین تولید ماهانه این خودروسازان به بیش از ۱۴۲ هزار دستگاه افزایش پیدا کند و این به معنای افزایش ۷۵ درصدی میانگین تولید ماهانه در ۷ ماه باقی مانده نسبت به ۵ ماه ابتدایی امسال است. رقمی که باتوجه به روند تولید و مشکلات خودروسازان دور از انتظار به نظر می‌رسد.

01

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری