واکاوی اثر عرضه خودرو در بورس کالا بر قیمت بازار

پایان پیام/


منبع: https://www.ghatreh.com/news/nn65948578/%D9%88%D8%A7%DA%A9%D8%A7%D9%88%DB%8C-%D8%A7%D8%AB%D8%B1-%D8%B9%D8%B1%D8%B6%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D9%88%D8%B1%D8%B3-%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7-%D8%A8%D8%B1-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1

در این باره سپهر زنگنه کارشناس صنعت خودرو به خبرنگار فارس،‌گفت: عرضه خودرو در بورس کالا منافع مصرف‌کننده را تأمین نکرده است، بلکه سود حاصل از آن به جیب خودروسازان می‌رود.

میلاد بیگی کارشناس صنعت خودرو در رابطه با عوامل افزایش قیمت خودرو و اینکه آیا عرضه در بورس در قیمت‌ها مؤثر بوده است، گفت:‌ افزایش قیمت خودرو را نمی‌توان به عرضه آن در بورس نسبت داد. طی چند سال گذشته مهمترین فاکتورهایی که بر قیمت خودرو اثرگذار بود‌ه‌، قیمت ارز و نااطمینانی‌های موجود در بازار بوده که این مسائل نیز همچنان بسیار فعال‌اند.

وی اظهار داشت:‌ طی یک ماه گذشته هم افزایش قیمت ارز را شاهد بوده‌ایم و هم نااطمینانی‌های سیاسی افزایش یافته است و این مسائل از جمله فاکتورهایی است که تا پیش از عرضه خودرو در بورس کالا در بازار خودرو و قیمت آن تأثیر جدی داشته است، بنابراین اکنون نیز به عنوان عوامل اصلی همچنان اثرگذار هستند، لذا نمی‌توان افزایش اخیر قیمت خودرو را به عرضه آن در بورس کالا نسبت داد.

به گزارش گروه اقتصادی یکتا، با وجود اما و اگرهایی که در مورد عرضه خودرو در بورس کالا وجود داشت، پس از تصویب عرضه خودرو در بورس کالا توسط شورای عالی بورس، در نیمه نخست امسال، عرضه خودرو در بورس کالا آغاز شد.

وی با اشاره به افزایش قیمت ارز به عنوان یکی از عوامل اثرگذار بر افزایش قیمت خودرو بیان داشت: اخیرا نیز عرضه خودرو در بورس کالا به عوامل مؤثر بر افزایش قیمت خودرو در بازار اضافه شده است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو افزود: بارها گفته شده بود عرضه خودرو در بورس در صورتی منجر به نتایج مثبت و کنترل قیمت می‌شود که این عرضه به صورت مستمر باشد، در شرایط فعلی، عرضه خودرو در بورس بسیار محدود است، بنابراین قیمت عرضه در بورس از نظر خریداران همان قیمت کارخانه قلمداد می‌شود، با این تفاوت که قیمت عرضه در بورس بالاتر از قیمت کارخانه است و همین موضوع نیز در افزایش قیمت در بازار تأثیرگذار است.

وی با اشاره به عرضه محدود خودرو در بورس کالا اظهار داشت:‌ لازمه حذف قیمت‌گذاری دستوری، افزایش تولید است، زیرا تا زمانی که خودرو به صورت محدود عرضه شود، حتی اگر این عرضه در بورس صورت گیرد، باز هم نمی‌توان قیمت را کنترل کرد، زیرا خودرو با قیمتی در بورس عرضه می‌شود و خریدار هم ممکن است با قیمت‌ پایین‌تر از قیمت بازار آن را خریداری کند، اما در نهایت خریدار یا دلالان خودرو،  به علت نیاز بازار، خودروی خریداری شده از بورس کالا را با قیمت بالاتری در بازار عرضه می‌کنند و این مسأله نیز منجر به جهش قیمت در بازار می‌شود.

وزارت صمت نگران سه‌نرخی شدن قیمت خودرو به دنبال عرضه در بورس کالا بود و مسؤولان بورس کالای ایران نیز کاهش زیان خودروسازها و حذف دلالان را از جمله مزایای عرضه خودرو در بورس کالا عنوان می‌کردند.

* عرضه قطره‌چکانی خودرو در بورس کالا عامل افزایش قیمت

اکنون نیز با گذشت چند ماه از آغاز عرضه برخی از انواع خودروها در بورس کالا و افزایش قیمت خودرو طی هفته‌های اخیر برخی کارشناسان و دست‌اندرکاران معتقدند که عرضه خودرو در بورس کالا باعث افزایش قیمت خودرو در بازار شده است و برخی نیز معتقدند که عرضه خودرو در بورس کالا تأثیری بر افزایش قیمت نداشته و همان مؤلفه‌های قبلی از جمله افزایش قیمت ارز بر افزایش قیمت خودرو در بازار اثرگذار بوده است.

*  افزایش قیمت خودرو را نمی‌توان به عرضه آن در بورس نسبت داد

واکاوی اثر عرضه خودرو در بورس کالا بر قیمت بازار

سعید مؤتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو نیز درمورد افزایش قیمت خودرو با بیان اینکه عرضه قطره‌چکانی از عوامل افزایش قیمت است، گفت:‌ عرضه خودرو در بورس کالا به صورت محدود و با قیمتی بیشتر از قیمت کارخانه بر رشد قیمت خودرو در بازار اثرگذار شده است.

* عرضه خودرو در بورس به سود مصرف‌کننده نشد

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری