واردات خودرو بیشتر شبیه یک نمایش است

دادفر در ادامه گفت: تاکنون هیچ نظری از انجمن واردکنندگان خودرو به‌عنوان تشکل ذی‌ربط، خواسته نشد و در هیچ‌یک از جلسات عضوی از اعضا و هیات مدیره انجمن حضور نداشته‌اند.

وی معتقد است  بند ۳ قانون کسب‌وکار، دستگاه‌های اجرایی را مکلف کرده است که هنگام تدوین یا اصلاح مقررات، برنامه‌ها و رویه‌های اجرایی، نظر تشکل‌های اقتصادی ذی‌ربط را استعلام کنند و مورد توجه قرار دهندوی بند ۲ قانون بهبود مستمر کسب و کار، دولت را مکلف کرده است که در مراحل بررسی موضوعات مرتبط با محیط کسب‌وکار، برای اصلاح و تدوین مقررات و آیین‌نامه‌ها، نظر کتبی اتاق‌ها و آن دسته از تشکل‌های ذی‌ربط (اعم از کارفرمایی و کارگری) را درخواست و بررسی کند و هرگاه لازم دید، آن‌ها را به جلسات دعوت کنند.

این در حالیست که زیان خودروسازان طی سال‌های اخیر به‌سبب قیمت‌گذاری دستوری، قائل نشدن به بازار رقابتی، مدیریت دولتی، عدم چابکی آن‌ها، عدم خصوصی‌سازی و موضوعات ریشه‌ای بوده است. حقیقت این است که جرئت خصوصی‌سازی این دو بنگاه وجود ندارد، اما می‌خواهند تمام بار را به دوش واردات و مردم بیاندازند.

چه بساطی به‌راه افتاده است که برای هرکاری، یک سرِ بازی خودروسازان بزرگ هستند؟ به هر بهانه‌ای خودروسازان را به بازی می‌گیرند تا زیان‌هایشان را جبران کننددادفر در پاسخ به سوالی مبنی بر نقش موثر دو خودروساز بزرگ در امر واردات تصریح کرد: واهمه و هراس از شکست محض این دو خودروساز عیان است و نمایندگان مجلس نیز به این موضوع اذعان داشته و گلایه‌مند بودند.

برای هرکاری، یک سرِ بازی خودروسازان بزرگ هستند!

به گزارش نبض بازار، در حالی‌که وزارت صمت واردات خودرو را  ابزار کمکی برای افزایش تولید داخلی و کاهش التهاب بازار می‌داند بسیاری می‌گویند: در آیین‌نامه واردات خودرو و دستورالعمل آن، همچنان انحصار وجود دارد و مافیای صنعت خودرو می‌خواهد به بحث واردات خودرو نیز ورود کرده و به نوعی قصد حکفرمایی دارد.

گواه این موضوع، این است که در لیست شرکت‌ها و افرادی که مجاز به واردات شناخته‌اند، حتی یک شرکت از شرکت‌های واردکننده رسمیِ عضو انجمن واردکنندگان خودرو حضور ندارد.

اما واقعیت این است که آنچه می‌خواهند اجرا کنند، چون بر اساس ساختار‌های قانونی نیست، همین تعداد شرکت‌هایی را هم که جلو انداخته‌اند، قطعا به دردسر خواهند انداخت.

وی افزود: خودروسازان، تولید کننده هستند، پس چرا بایستی به واردات هم دست‌درازی کرده و مورد حمایت قرار گیرند؟ چه بساطی به‌راه افتاده است که برای هرکاری، یک سرِ بازی، خودروسازان بزرگ هستند؟ به هر بهانه‌ای خودروسازان را به بازی می‌گیرند تا زیان‌هایشان را جبران کنند.

دادفر خاطرنشان کرد: این دو از موارد اصلی ملاک صلاحیت برای واردات خودرو تعریف شده، اما چرا در زمانی که صحبت از شفافیت است، مستندات صلاحیت این‌ها منتشر نمی‌شود و در سامانه شفافیت قرار نمی‌گیرد؟ حقیقت ماجرا این است که واردات خودرو به‌جای آنکه کاری تجاری- بازرگانی باشد، بیشتر شبیه یک نمایش است.

دادفر در رابطه با وادات خودرو‌های اقتصادی نیز اظهار کرد: خودرو‌های اقتصادی به دست مردم نمی‌رسند؛ چراکه از پیش “چاله واردات” توسط برخی کنده شد!

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، ادامه داد: رویه در پیش گرفته شده به معنی عدم انتشار صحیح اطلاعات و عدم افشای فرآیندهاست. در حال حاضر اگر سازمان بازرسی کل کشور سوال کند که شرکت‌ها و افرادی که اسامی آن‌ها به‌عنوان مجاز به واردات اعلام شده است، بر چه اساس و شاخصه‌ای انتخاب و تایید شده‌اند، وزارت صمت چه پاسخی ارائه خواهد داد؟ اگر سوال شود که چرا از انجمن و تشکل تخصصی واردات خودرو، هیچ فردی حضور ندارد چه پاسخی خواهند داد؟

وی متذکر شد: مگر می‌شود قصد فروش یک کالا را داشته باشیم، اما صنف و اتحادیه آن کالا و خود فروشنده یا واردکننده کالا، مشارکت نداشته باشند و در عوض اتحادیه یا تشکل‌های دیگر و غیر مرتبط وارد عمل شوند؟ در مورد افرادی که برای واردات انتخاب و تایید صلاحیت شده‌اند، چرا بصورت رسمی اطلاعات منتشر نمی‌شود که بر چه اساس انتخاب شده‌اند؟

واردکننده‌های رسمیِ عضو انجمن حضور ندارند

ضمن اینکه دو خودروساز بزرگ نیز به موضوع ورود کرده و قصد دارند، واردات را نیز دست بگیرند.

آیین‌نامه و دستورالعمل تدوین شده، “غلط در غلط” است که در نهایت منجر به فساد خواهد شد. دلیل اصلی این غلط بودن نیز این است که قانون رعایت نشده است. این درحالیست که چنانچه قانون اجرا می‌شد، ممکن بود، موفقیت‌هایی حاصل شود.

در این رابطه مهدی دادفر- دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، می‌گوید: در موضوع واردات خودرو از فرآیند آیین‌نامه‌نویسی که از همان ابتدا هم دارای ایراد بود تا دستورالعمل ارائه شده، به قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار در ماده ۲ و ۳ هیچ توجهی نشده است. این عدم اجرای قانون بسیار حائز اهمیت بوده و حتی ممکن است منجر به فساد شود.

انتخاب‌های نادرست و ناعادلانه برای واردات، قابلیت وقوع واردات نخواهد داشت؛ اصلا و ابدا آیین‌نامه چیده شده، فرآیندی وارداتی نیست و منجر به تعدیل بازار و کاهش قیمت‌ها نخواهد شددادفر تصریح کرد: این آیین‌نامه منجر به تعدیل بازار و کاهش قیمت‌ها نخواهد شد؛ چراکه به‌هیچ عنوان کار صورت گرفته، کار اجرایی و تخصصی نبوده است.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: اینکه اعلام می‌کنند برخی واردکنندگان به‌سبب ورود به مسیر تولید، تمایل چندانی به واردات ندارند، درست نیست. شفاف اعلام کنند کدام واردکننده رسمی اعلام کرده است که تمایل به واردات ندارد؟!

چرا ملاک واردات خودرو اعلام نمی‌شود؟

واردات خودرو بیشتر شبیه یک نمایش است

این مقام صنعتی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه با رویه‌های در پیش گرفته شده و وعده امروز و فردا برای واردات که از خرداد ماه آغاز شده و به پایان سال کشانده شده است، آیا واردات واقعا انجام خواهد شد؟ گفت: با رویه‌های در پیش گرفته شده، واردات به‌معنای واقعی منتفی بنظر می‌رسد، اما وزارت صمت اصرار دارد که به هر شکل ممکن تعدادی خودرو تا پیش از پایان سال وارد کند.

وی تاکید کرد: اعتقاد ما این است که انتخاب‌ها ناعادلانه است و همین انتخاب‌های نادرست، ایجاد یک انحصار خاص دولتی را دامن خواهد زد. اینکه تنها یک عده‌ای خاص یک کار را انجام دهند، انحصار خاص ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: تاکید کرده بودیم که اگر واردات تحت این شرایط، به‌نفع مردم باشد و منجر به تعدیل بازار و کاهش قیمت‌ها شود، سکوت کرده و همکاری نیز خواهیم داشت؛ اما اکنون که موضوع واردات به یک معادله چند مجهولی تبدیل شده و شاخصه‌های آن نیز شفاف نیست، ما ساکت نخواهیم ماند و پیگیری خواهیم کرد.

در عین حال وزارت صمت اعلام کرده است: واردات خودرو امری حتمی است و با ورود حجم مناسبی از خودرو‌های وارداتی، بازار خودرو کشور به ثبات می‌رسد.
تمامی هماهنگی‌های لازم اعم از هماهنگی با بانک مرکزی برای تخصیص ارز و… انجام شده است.


منبع: https://www.ghatreh.com/news/nn65570242/%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%A8%DB%8C%D8%B4%D8%AA%D8%B1-%D8%B4%D8%A8%DB%8C%D9%87-%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

ما در جایگاه انجمن به این موضوع اعتراض داریم. کدامیک از این تایید شده‌ها، نماینده رسمی شرکت‌های خارجی در ایران هستند و چگونه خدمات پس از فروش را تضمین خواهند کرد؟

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری