نیاز به تغییر نیروها توسط خودروسازان داخلی

خودروسازی در ایران نسبت به برخی از کشورهای نوظهور در این زمینه سابقه طولانی دارد. اما کیفیت خودروهای داخلی آنچنان که باید برای مصرف کنندگان داخلی قابل قبول نیست. اما با توجه به انحصار بازار خودرو در کشور، مصرف کننده مجبور است همان خودروهای داخلی را با قیمت بالاتری خریداری کند.

موضوع مهمی که در صنعت خودروسازی کشور مغفول مانده است، عدم استفاده از پیشرانه های مدرن، پربازده و کم مصرف است. موتورهای مورد استفاده در خودروسازی داخلی از یک سو دارای تکنولوژی چند دهه پیش و از سوی دیگر دارای برد بسیار محدودی هستند. در سایپا موتور پایه موتور پراید است با یک تغییر ساده که باعث شد موتور M15 روی خودروهای گروه X 200 نصب شود و با تجهیز این موتور به تکنولوژی توربوشارژر روی خودروی آل شاهین نصب می شود. در شرکت ایران خودرو از موتورهای محدودی در خودروهای تولیدی این شرکت استفاده می شود که از آن جمله می توان به موتورهای XU-Seven، TU-Five و EF-Seven اشاره کرد.

بدون شک دلیل اصلی نارضایتی مردم از خودروسازان و همچنین دلیل اصلی آلودگی هوا، استفاده از موتورهایی با تکنولوژی قدیمی، پرمصرف و بازده پایین است، بنابراین خودروسازان داخلی باید در این زمینه چاره ای بیندیشند. . و یک طرح جدید ارائه دهید.

در این زمینه راهکارهای متعددی وجود دارد که به اختصار به آنها اشاره می کنم:

– سرمایه گذاری مشترک دو شرکت بزرگ خودروسازی داخلی در تولید یک یا چند موتور با فناوری جدید (برگرفتن مدل از موتور خودروهای مدرن و کم مصرف متعلق به شرکت های بزرگ و معروف). در این زمینه نیز می توانید از همکاری با خودروسازان بخش خصوصی مانند بهمن موتور و کرمان موتور برای کاهش هزینه ها بهره مند شوید.

– خرید حقوق مالکیت، انتقال تکنولوژی و ایجاد خط تولید در داخل. یک یا چند موتور کم مصرف کم مصرف و پربازده در سایزهای مختلف باید به صورت مشترک توسط خودروسازان داخلی از خودروسازان معتبر و درجه یک دنیا خریداری شود. (به عنوان مثال، 1.5L، 2L، 2.4L برای استفاده در کلاس های مختلف سدان، هاچ بک، کراس اوور، پیکاپ و غیره)

– برنامه ریزی کوتاه مدت و رفع مشکلات رایج موتورهای خانگی مانند کاهش صدای موتور، کاهش حرارت، افزایش راندمان و ….

– استفاده از راه حل های ساده ای که اگرچه تاثیر آن ها بر راندمان موتور حداقل است، اما نیازی به تکنولوژی پیشرفته و هزینه بالایی ندارد، می تواند در بهبود موتورهای فعلی مفید باشد. مانند استفاده از فناوری VVT، استفاده از سر فولادی به جای منیفولد چدنی و…

– استفاده از فرمان برقی در محصولات از آنجایی که فرمان هیدرولیک بخشی از نیروی خودرو را می گیرد، استفاده از فرمان برقی باعث آزاد شدن بخشی از نیروی مورد استفاده در سیستم فرمان هیدرولیک خودرو می شود.

* امیرعلی عبدالزاده – کارشناس بازار خودرو

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/247690/%D8%B6%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%AA-%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AF-%D8%AA%D8%AD%D9%88%D9%84-%D8%AF%D8%B1-%D9%82%D9%88%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%AD%D8%B1%DA%A9%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%D9%88%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D9%84%DB%8C

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری