جمعیت کشور آلمان در حد ایران و تعداد خودروها در آن کشور حدود دو برابر ایران است اما تعداد کشته های تصادفات جاده ای در این کشور 3600 نفر و تعداد مصدومان 25 هزار نفر است که از این تعداد 2500 نفر دچار معلولیت دائمی می شوند.
کل سرمایه گذاری در صنعت راه آهن جهان تا یک دهه پیش حدود 1300 میلیارد دلار بود اما برنامه سرمایه گذاری کشورهای جهان در زیرساخت های ریلی افزایش چشمگیری یافته بگونه ای که طی یک دهه آینده صدها میلیارد دلار در زیرساخت های ریلی جهان سرمایه گذاری خواهد شد.
ایران جهت اجرای پروژه های ریلی درون شهری و برون شهری به حدود 30 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد چنانچه این سرمایه گذاری انجام شود و کلیه خطوط مترو در شهرهای بزرگ اجرایی شوند و پروژه های ریلی برون شهری با اولویت پنج پروژه اصلی خط آهن عسلویه – شیراز، رشت انزلی، کرمانشاه- خسروی، شلمچه بصره و چابهار زاهدان اجرا شوند، همچنین سایر پروژه های مهم و اساسی از قبیل برقی کردن خط اهن تهران- مشهد و اصفهان- تهران؛ راه آهن جوین- بجنورد ترکمنستان و سایر خطوط ریلی اجرایی شوند میزان انتقال بار به شبکه ریلی از 40 میلیون تن تا 200 میلیون تن قابل افزایش خواهد بود.
سالانه 1.
در جدول زیر نشان داده می شود کشورهایی که شبکه ریلی گسترده ای دارند تعداد بسیار کمتری از مردم آنها در تصادفات جاده ای کشته شده اند.
در آمریکا هر یک میلیارد دلار سرمایهگذاری دولت فدرال در حملونقل عمومی موجب اشتغالزایی برای 47500 نفر میشود.
2 میلیارد نفر مسافر را جابجا می نماید.
شبکه ریلی گسترده هندوستان سالانه 6 میلیارد مسافر و یک میلیارد تن بار را در سرتا سر این کشور جابجا می کند.
یعنی به ازای هر یک میلیارد دلار سرمایه گذاری در زیرساخت های ریلی از کشته شدن سالانه 430 نفر و معلولیت دائمی 1700 نفر در سال جلوگیری بعمل خواهد آمد.
راه آهن نقش تعیین کننده در جابجایی بار و مسافر در اتحادیه اروپا دارد.
کشورهای چین و هند و امریکا و چند کشور اروپایی برنامه های کلانی جهت توسعه شبکه ریلی دارند چین به تنهایی بنا دارد 116 میلیارد دلار در زیرساخت های ریلی سرمایه گذاری نماید.
7 میلیارد سفر توسط خطوط ریلی انگلستان انجام می شود.
دلیل اصلی تعداد بسیار کمتر کشته ها و مصدومان در کشور آلمان شبکه ریلی گسترده و مدرن این کشور است که عمده بار و مسافر توسط این شبکه ریلی گسترده جابجا می شوند.
با اجرای همه پروژه های ریلی و انتقال بخش عمده جابجایی بار و مسافر توسط شبکه ریلی تعداد کشته ها از 18 هزار نفر در سال به حدود 5 هزار نفر کاهش خواهد یافت و تعداد معلولیت های دائم جسمی و ذهنی از 50 هزار نفر در سال به حدود 7 تا 8 هزار نفر در سال کاهش می یابد.
شبکه ریلی ایران سالانه 40 میلیون تن بار و 30 میلیون مسافر جابجا می کند.
به این ترتیب با 30 میلیارد دلار سرمایه گذاری در زیرساخت های ریلی کشور ضمن اینکه برای حدود 500 هزار نفراشتغال مستقیم ایجاد می گردد از کشته و معلول شدن بیش از 50 هزار نفر در سال جلوگیری خواهد شد.
همچنین میزان جابجایی مسافر با شبکه ریلی از 30 میلیون نفر در سال به 150 الی 200 میلیون سفر در سال قابل افزایش می باشد.
به عنوان نمونه شبکه ریلی مدرن و گسترده چین سالانه سه میلیارد تن بار و 1.
پیام نفت: به طور متوسط سالانه حدود 250 هزار نفر در جاده های ایران کشته و زخمی می شوند که از این تعداد 18 هزار نفر کشته و 50 هزار نفر دچار مصدومیت های ماندگار از قبیل قطع نخاع، قطع عضو، ضربه مغزی و سایر آسیب های ماندگار می شوند.
با این تحول درآمد شرکت راه آهن سالانه از یک میلیارد دلار فراتر خواهد رفت و از انتشار میلیون ها تن کربن در محیط زیست و مصرف میلیاردها دلار بنزین و گازوییل کاسته خواهد شد.
جابجایی بار ریلی اتحادیه اروپا در 2010 برابر 2300 میلیارد تن کیلومتر اعلام (53درصد بیش از 300 کیلومتر و سهم بالای 300 کیلومتر 25درصد) و پیش بینی شده در سال 2050 این جابجایی با 50 درصد رشد به 3500 میلیارد تن کیلومتر بالغ شود (با افزایش سهم ریلی در مسافت بالای 300 کیلومتر به 60 درصد) حدود 43 درصد جابجایی بار در آمریکا توسط راه آهن انجام می شود.
کشورهایی که از شبکه ریلی گسترده و توسعه یافته ای برخوردار می باشند کمترین آمار تعداد کشته ها در تصادفات جاده متعلق به این کشورها می باشد.
منبع ندای هموطن
کلید واژه ها: شبکه ریلی – تعداد – کشور – تعداد کشته ها – ماندگار – شبکه – ریلی – کشته – کشور آلمان – گسترده – کاهش تلفات جاده ای – هزار – شوند – جاده – ایران – مصدومان – تصادفات – تصادفات جاده ای – تعداد خودروها – تلفات جاده ای – کشورها – آلمان – کشته و زخمی – کاهش تلفات – ضربه مغزی – مدرن – توسط – دچار – حدود – آسیب
منبع: https://www.ghatreh.com/news/nn65106890/%D9%86%D9%82%D8%B4-%D8%B4%D8%A8%DA%A9%D9%87-%D8%B1%DB%8C%D9%84%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4-%D8%AA%D9%84%D9%81%D8%A7%D8%AA-%D8%AC%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D9%88-%D8%A2%D8%B3%DB%8C%D8%A8