مجلس مصمم به بازنگری قانون هوای پاک است

موضوع آلودگی هوا عملاً در دستور کار این مجلس قرار گرفته است. مجلس دو وظیفه مهم دارد که شامل قانونگذاری و نظارت بر حسن اجرای قانون است.

از ابتدای آغاز به کار مجلس نمایندگان با توجه به حمایت کارشناسان فراکسیون و با بررسی قانون هوای پاک با تاکید بر خلأها، نواقص و مشکلاتی که می تواند در اجرای آن ایجاد کند، ما نیز نظارت بر اجرای قانون را در دستور کار قرار داد.

در جریان نظارت، مهمترین مشکلی که با آن مواجه شدیم، نبود ردیف بودجه مشخص برای اجرای قانون هوای پاک بود. این به معنای بی توجهی به قانون و بهانه موجهی برای عدم اجرای قانون از سوی مدیرانی بود که حتی از وظایفی که در اصل یک شأن است کوتاهی کردند و نتیجه آن به نفع کاهش آلودگی بود.

بنابراین نظارت بر موضوع آلودگی هوا در این مجلس در دستور کار جدی فراکسیون محیط زیست قرار گرفت و به این ترتیب متخلفان در این حوزه پس از بررسی های کارشناسی به مراجع قضایی معرفی شدند و قوه قضاییه نیز برای این افراد احکام صادر کرد و این نظارت همچنان ادامه دارد. .

فراکسیون محیط زیست در مجلس تا پایان دوره یازدهم با جدیت موضوع آلودگی هوا و اجرای وظایف نهادهای مرتبط با این موضوع و سلامت شهروندان را پیگیری و با هرگونه تخلف از قانون هوای پاک برخورد جدی خواهد کرد. در این راستا تمامی نهادهای ذیربط گزارش عملکرد خود را به صورت ماهانه ارائه می کنند و پس از بررسی صحت گزارش ها موضوع به صورت مستمر پیگیری می شود.

از سوی دیگر در این مدت حزب محیط زیست با مشاهده ضعف های قانونی در زمینه آلودگی هوا و اعمال قانون هوای پاک اقدام به نظارت بر اجرا و اصلاح آن کرد.
در این راستا اولویت ها و اثربخشی محورهای مختلف در کاهش آلودگی هوا مشخص شد و برای اولین بار بودجه ای برای بخش بزرگی از محورهای قانون هوای پاک دیده شد که توجیهی برای این امر وجود ندارد. . عدم اجرای قوانین.

ماده ۲۳۴ آیین‌نامه داخلی مجلس نمایندگان برای اولین بار اعمال شد و اقدامات مندرج در این قانون لغو و حکم قطعی صادر شد.

البته به نظر من مهمترین اتفاق پیگیری و نظارت جدی مجلس در حوزه محیط زیست بوده و هست که شاید در مجالس گذشته کمتر جدی بوده است.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/246158/%D9%85%D8%AC%D9%84%D8%B3-%D9%85%D8%B5%D9%85%D9%85-%D8%A8%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D9%86%DA%AF%D8%B1%DB%8C-%D9%82%D8%A7%D9%86%D9%88%D9%86-%D9%87%D9%88%D8%A7%DB%8C-%D9%BE%D8%A7%DA%A9

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری