قیمت خودرو عشقی شد

بررسی قیمت بازاری خودرو در اواسط آذرماه سال جاری همچنان از رشد حکایت دارد. افزایش قیمت خودرو در شرایطی رقم می خورد که همچنان خبری از مشتری در بازار نیست و قیمت خودروها تنها روی کاغذ افزایش می یابد. به نظر می رسد در بازار بی مشتری فروشندگان به میل خود قیمت اعلام می کنند.

از بازار سمند سورن پلاس (جدید) نیز خبر می رسد این خودرو در هفته سوم آذرماه رشدی حدود 2.6 در در کارنامه خود ثبت کرده است. این خودرو این روزها با قیمت حول و حوش 385 میلیون تومان در بازار حضور دارد.

 قیمت دنا با گیربکس دستی 5 سرعته و موتور توربو شارژ طی بازه یاد شده یک درصد رشد کرد و به نزدیک های 550 میلیون تومان رسید. همین خودرو با گیربکس اتوماتیک نیز رشدی 1.6 درصدی را تجربه کرد و خریداران آن باید حساب خود را حدود 605 میلیون تومان شارژ کنند.

کوییک معمولی نیز با رشدی حدود 1.3 درصد با قیمتی حول و حوش 230 میلیون تومان در بازار معامله شد.

دست اندرکاران بازار خودرو در پاسخ به این سوال که چه زمانی شاهد ثبات در بازار خودرو خواهیم بود می گویند ثبات به بازار خودرو زمانی باز می گردد که نوسان در سایر بازارهای جای خود را به آرامش داده و جاده عرضه خودرو به بازار نیز عریض شود.

سکه بیشترین رشد قیمت در این هفته به نام شاهین ضرب شد و قیمت این خودرو طی یک هفته 25 میلیون تومان رشد کرد. شاهین با قیمت 410 میلیون تومان در بازار حضور دارد. میزان رشد قیمت این خودرو طی یک هفته حدود 6.5 درصد برآورد می شود.

حال سری به بازار بزنیم و ببینیم قیمت ها در بازه دهم آذرماه 1401 تا 17 آذرماه چه تغییراتی را به خود دیده اند؟

ساینا S با همان قیمت هفته گذشته در بازار حاضر بود. این خودرو این روزها با پرداخت 238 میلیون تومان قابل خریداری است.

پژو 207 با گیربکس دستی و فرمان برقی که در لیست ایران خودرو برای عرضه در بورس کالا حاضر است. با قیمت حول و حوش 463 میلیون تومان داد و ستد می شود. قیمت این خودرو نیز حدود 1.7 درصد به نسبت هفته گذشته رشد کرده است.

پژو 206 تیپ دو که همواره در میان خودروهای پرتقاضای بازار جای دارد نیز رشدی حدود 3 درصدی را طی یک هفته به خود دید تا قیمتش به حوالی 350 میلیون تومان برسد.

برخی پیش بینی ها حکایت از این دارد که در بازه زمانی کوتاه امکان ایجاد ثبات در بازار وجود ندارد در مقابل برخی دیگر می گویند قیمت خودرو نیز در همانند قیمت سکه این روزها وارد فاز حبابی شده و به احتمال زیاد بخشی از این حباب تخلیه می شود، طرفداران این نظریه معتقدند  حتی در صورت تخلیه نشدن حباب، نمودار  قیمت برخی از خودروها امکان صعود بیشتر را نخواهد داشت.

 


منبع: https://www.ghatreh.com/news/nn65937490/%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%B9%D8%B4%D9%82%DB%8C-%D8%B4%D8%AF

تیبا صندوقدار در بازه یک هفته ای رشدی حدود 2 میلیون تومان را به خود دیده و قیمت این خودرو به حوالی 221 میلیون تومان رسید. بنابراین این محصول پرطرفدار بازار، رشدی حدود یک درصد را طی یک هفته تجربه کرده است.

اکو ایران : قیمت خودروها به صورت کاغذی رشد می کند.

فعالان بازار خودرو معتقدند دلیل افزایش قیمت خودرو به رغم نبود مشتری در بازار را باید در تداوم نوسانات نرخ ارز و روند صعودی قیمت سکه جست و جو کرد. البته در این میان برخی فعالان بازار بر افت عرضه شرکت های خودروساز به عنوان آیتم اثرگذار روی رشد قیمت خودرو تاکید می کنند. آنها معتقدند چنانچه روند عرضه از سوی شرکت های خودروساز بهبود پیدا کند حتی در صورت رشد نرخ ارز باز هم قیمت خودرو تا این حد افزایش پیدا نمی کند.

رانا پلاس با سقف شیشه ای (پانوراما) نیز از سوی فروشندگان با قیمتی حدود 398 میلیون تومان عرضه شده بنابراین رشدی نزدیک به 2 درصدی را به خود دیده است.

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری