قوانین واردات خودروهای دست دوم سخت‌تر می‌شود

به گزارش روزنامه دنیای خودرو، طرح اصلاحیه ارسالی منوچهر لقی به مهدی قاسمی علی آبادی آماده است: «به منظور تنظیم بازار خودرو (خودرو، وانت، مینی بوس، اتوبوس، کامیون، کامیون و تریلر) برای حمایت از تولید داخلی، کارگروهی متشکل از وزارتخانه‌های امنیت و اقتصاد و بانک مرکزی تشکیل شد.» سازمان برنامه و بودجه بر اساس ضرورت و بر اساس نیاز کشور، سقف سالانه تعداد و ارزش خودروهای فرسوده وارداتی را تعیین می‌کند. بازار خودرو این کارگروه موظف است در خصوص رده خودروهایی که بازار آنها از سوی شورای رقابت انحصاری تشخیص داده شده است و خودروهای عمومی داخل شهر و خارج شهرستان به ترتیب از هیأت رقابت و وزارتخانه های کشوری و راهداری استعلام کارشناسی کند.

در ادامه این اصلاحیه آمده است: ورود خودرو به کشور به صورت ثبت نامی منوط به رعایت مقررات ارزی بانک مرکزی است و دستوری که فقط قبل از ورود خودرو به کشور صادر می شود، ثبت نام می شود. معتبر برای ترخیص کالا از گمرک (یعنی امکان ترخیص خودرو بدون ثبت سفارش صادر شده پس از ورود آن).

استانداردهای فنی واردات خودرو در این اصلاحیه به شرح زیر است: «سن خودرو بر اساس علامت مربوط به سال مدل خودرو در شماره شناسایی خودرو (VIN) باید کمتر از پنج سال باشد. قدیمی در هنگام ورود به کشور همچنین با توجه به استانداردهای ایمنی خودرو باید با استانداردهای مورد تایید سازمان ملی استاندارد ایران مطابقت داشته باشد و دارای یکی از شرایط زیر باشد:

1. مشخصات خودرو باید در لیست خودروهایی باشد که تاییدیه نوع خود را دریافت کرده اند.

2. خودرو باید دارای تاییدیه نوع خودروی عمومی (WVTA) باشد که در پلاک شناسایی درج شده است.

3. خودرو باید دارای گواهی انطباق سازنده اروپایی Imark (COC) باشد.

4. خودرو باید دارای گواهی انطباق عمومی (GCC) از سازمان استاندارد خلیج عربی (GSO) باشد.

5. خودرو باید دارای تاییدیه چین (CCC) باشد.

این شرایط استانداردهای کشور مبدا هستند و از طریق بررسی مدارک و معاینه فیزیکی محاسبه می شوند.

در خصوص رعایت استانداردهای آلایندگی، رعایت استانداردهای مصوب سازمان حفاظت محیط زیست به شرح زیر خواهد بود: «خودروهای سبک (بنزینی، دوگانه سوز، هیبریدی و …)». خودروهای یورو 5 و بالاتر و دیزلی؛ Euro5 با فیلتر ذرات (نصب OEM)، EEV، Euro6 و بالاتر.

خودروهای مشمول این آیین نامه اعم از وارداتی توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی ملزم به اخذ تاییدیه تامین قطعات یدکی و ارائه خدمات پس از فروش از وزارت ایمنی هستند. کلیه مسئولیت های قانونی مربوط به اصالت و انطباق اجزای اصلی خودرو با مدارک هویتی و سوابق اعلامی تعمیرات و تصادفات خودروی وارداتی بر عهده وارد کننده می باشد.

بر اساس این آیین نامه واردات خودروهای با ظرفیت بیش از 2500 سی سی ممنوع است و وزارت ایمنی متعهد است با در نظر گرفتن مصرف سوخت و سهولت دسترسی عموم، لیست برندها و مشخصات فنی قابل قبول خودرو را اعلام کند. قطعات یدکی و خدمات پس از فروش. خدمات.

پلیس راهنمایی و رانندگی فرج پس از صدور مجوزهای گمرکی، زیست محیطی و استاندارد، وضعیت خودرو را از پایگاه خودروهای مسروقه استعلام و اسناد پرداخت بدهی دولت را با روش های مناسب بررسی و سپس شماره گذاری خودروهای تحت بررسی را از این فهرست آغاز می کند. که هر گونه فساد در هر زمان کشف شود، واردکننده مسئولیت دارد.

بنابراین گزارش، شرکت‌های واردکننده‌ای که تاییدیه خدمات پس از فروش مورد تایید این وزارتخانه را دریافت کرده‌اند، به شرط ارائه ضمانت خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی، می‌توانند نسبت به ثبت درخواست اقدام کنند. شرکت‌های حمل‌ونقل معتبر وزارت راه و شهرسازی و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور تنها به منظور تامین وسایل نقلیه مورد نیاز شبکه حمل‌ونقل کشور اعم از داخل یا خارج از شهر، می‌توانند به ارز اخذ شده درخواست خود را ثبت کنند. از خدمات، مانند خودروهایی که از طریق شرکت های حمل و نقل خریداری می شوند، پس از وارد شدن، تا ده سال نمی توانید پلاک را به خودرو شخصی تغییر دهید.

بر اساس این اصلاحیه، اشخاص حقیقی می توانند با اخذ کارت کار معتبر، ثبت درخواست و رعایت ضوابط این آیین نامه اقدام به واردات خودرو کنند.

مبنای تعیین ارزش خودرو و هزینه های واردات نیز اصلاح تبصره 6 در ماده 12 لایحه قانونی با الحاق موادی به قانون تنظیم مقررات صنعت خودرو است. بر این اساس سود بازرگانی واردات خودرو بر اساس دفتر کنترل صادرات و واردات مصوب هیات وزیران تعیین می شود. وسایل نقلیه عمومی و وسایل حمل و نقل دانشجویان ممتاز از پرداخت 50 درصد سود بازرگانی معاف هستند.

بر اساس این اصلاحیه، اگر خودروی وارداتی قبل از 5 سال فروخته شود، سازمان امور مالیاتی مجاز به اخذ مالیات های غیر سنتی است.

صدور ثبت درخواست منوط به ارائه گواهی انصراف با عنایت به ماده 10 قانون تنظیم مقررات صنعت خودرو (مصوب شماره 1401) و اصلاحات بعدی آن می باشد.

بر اساس ماده ۲۹ آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو، رسیدگی به شکایات مربوط به نحوه عرضه خودرو و قیمت آن بر عهده سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان است.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/246176/%D8%B6%D9%88%D8%A7%D8%A8%D8%B7-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%87-%D8%B3%D8%AE%D8%AA%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%AA%D8%B1-%D8%B4%D8%AF

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری