قصه اصحاب کهف در بازار خودرو

با آنکه اظهارات وزیر صمت دقیق و واقع‌بینانه بود؛ اما رشیدی‌کوچی اعلام کرد که پاسخ قانع‌کننده‌ای از وزیر صمت دریافت نکرده است.


منبع: https://www.ghatreh.com/news/nn66003941/%D9%82%D8%B5%D9%87-%D8%A7%D8%B5%D8%AD%D8%A7%D8%A8-%DA%A9%D9%87%D9%81-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88

به ما فرصت اجرای برنامه دهید

او رو به وزیر صمت گفت: آنچه که عیان است این بوده که اقدامات شما نه‌تنها باعث کاهش قیمت نشده؛ بلکه موجب افزایش قیمت خودرو نیز بوده است. اگر ما با همین فرمان پیش برویم باید منتظر پژو ۲۰۶، ۸۰۰ الی ۹۰۰ میلیون‌تومانی باشیم، پارسال هم گفتم که باید منتظر پژو ۲۰۶، ۴۰۰ الی ۵۰۰ میلیون‌تومانی باشیم که خیلی‌ها خندیدند. ما وقتی از خودرو صحبت می‌کنیم از یک درد ناعلاج صحبت می‌کنیم، مردم امروز دسترسی به اینترنت دارند و مردم فهیمی هم هستند چرا خودروهای تولید داخل را به ۳ برابر قیمت آن به مردم می‌فروشیم. خودرو تیگو ۸ پرو با قیمت یک میلیارد و ۸۰۰ به فروش می‌رسد درحالی‌که در کشورهای همسایه با قیمت ۸۰۰ الی ۹۰۰ میلیون‌تومانی معامله می‌شود، تا وقتی انحصار خودرو در دست ۲ خودروساز باشد وضعیت همین خواهد بود. برخی می‌گویند مثل اصحاب کهف هستیم، وقتی از غار بیرون آمدیم قیمت‌ها چندین برابر شده بود. چرا مردم باید برای خودروهای خارجی نیز قیمت ۱۰ برابری پرداخت کنند که برخی از آنها حتی در خارج از کشور از رده هم خارج شدند. در کشور جنگ‌زده عراق خودروهای ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ بنز و بی‌ام و معامله می‌شود. چرا ما باید خودرو در بورس کالا معامله کنیم و وقتی سؤال می‌کنیم می‌گویند قصد داریم کشف قیمت کنیم درحالی‌که خودرو فیدیلیتی با ۴۰۰ میلیون تومان افزایش قیمت فروخته می‌شود. آقای فاطمی امین گفتند که قیمت خودرو در بازار آزاد تا پایان سال ۱۴۰۰ کاهشی خواهد بود، امروز پایان سال ۱۴۰۱ است نه‌تنها قیمت خودرو کاهش نیافته است؛ بلکه شاهد افزایش قیمت هستیم مردم دیگر نمی‌توانند ماشین بخرند. در ۲۲ اسفندماه سال ۱۴۰۰ به مردم اطمینان دادیم که از اواسط سال آینده در زمینه قرعه‌کشی خودرو کیفیت و قیمت آن اتفاقات خوبی رخ می‌دهد. آیا واقعاً امروز وعده شما محقق شده است؟ آیا امروز مردم می‌توانند به در کارخانه رفته، پول داده و ماشین بخرند؟ پس در اعلام قیمت خودرو به نرخ کارخانه استناد نکنید. با قیمت فضایی مردم نمی‌توانند خودرو بخرند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت از مجلس تقاضا کرد تا برای کاهش قیمت خودرو باید هر چه سریع‌تر طرح مالیات بر عایدی سرمایه تصویب شود، تا سوداگری‌ها در بازار خودرو کاهش یابد. برای خودروهای شرکت سایپا قرعه‌کشی نداریم و برای برخی از خودروهای ایران‌خودرو نیز این کار انجام شده و با روندی که در تولید و واردات وجود دارد این موضوع حل خواهد شد. او گفت: تاکنون چالش‌های سد راه صنعت خودرو برون‌زا بوده است، مهم‌ترین راهکار حل این مسئله افزایش عرضه و تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه است.

تعادل بازار خودرو منوط به تحقق واردات

«بازار خودرو را از آشفتگی‌های ارزی نجات می‌دهیم». این جمله را می‌توان آخرین وعده وزیر صمت به مجلس عنوان کرد. سید رضا فاطمی امین، وزیر صمت که امروز برای پاسخ‌گویی به پرسش جلال رشیدی کوچی نماینده مرودشت درباره علل افزایش نرخ خودرو به صحن علنی آمده بود به حضور مکررش در مجلس اشاره کرد و گفت که بحث شیرین خودرو باعث شده که مرتباً در مجلس حاضر شود تا توضیحاتی را به نمایندگان ارائه کند.

رشیدی کوچی؛ اما در واکنش به سخنان وزیر صمت گفت که بحث خودرو اصلاً شیرین نیست؛ بلکه خیلی تلخ و غم‌انگیز است؛ زیرا دغدغه مردم این‌ شده که نمی‌توانند یک خودروی ارزان‌قیمت داخلی هم بخرند. او از وزیر صمت پرسید که چرا خودروهای تولید داخل را ۳ برابر قیمت آن به مردم می‌فروشیم. چرا او با کلمات بازی می‌کند؛ ولی به وعده‌هایی که درباره حذف قرعه‌کشی خودرو داده عمل نمی‌کند و قیمت‌ها را هم کاهش نداده است.

فاطمی امین اما به ریشه‌یابی التهاب در بازار خودرو پرداخت و گفت که عرضه و تقاضای بازار خودرو متوازن نیست؛ زیرا این موضوع ناشی از آشفتگی نظام ارزی است. تلاطم ارزی بر روی فولاد و لوازم‌خانگی تأثیر نداشت زیرا توانستیم در فرصت محدودی عرضه ورق فولاد را به تقاضا برسانیم؛ بنابراین قیمت فولاد تحت‌تأثیر شوک‌های ارزی قرار نگرفت و این یعنی اقتصاد مقاومتی، زیرا تاب‌آوری را افزایش دادیم تا با شوک‌های بیرونی قیمت‌ها به هم نریزد و همان‌طور که توانستیم بازار فولاد و لوازم‌خانگی را از آشفتگی‌های ارزی رها کنیم، با کمک شما نمایندگان نیز خواهیم توانست بازار خودرو را از آشفتگی‌های ارزی نجات دهیم.

مثل اصحاب‌کهف شده‌ایم

مالیات بر عایدی سرمایه را تصویب کنید

درحالی‌که وزیر صمت اعلام می‌کرد که در آبان‌ماه امسال رکورد تولید خودروهای سبک‌وسنگین نسبت به ۵ سال گذشته شکسته شده و به ۱۲۲ هزار خودرو رسیده و تمرکز خودروسازان بر تولید متوازن خودرو است؛ اما رشیدی کوچی می‌گفت که امروز سمند ال‌ایکس ساده که معمولی‌ترین خودرو تولیدی بعد از پراید در ایران به شمار می‌آید، ۲۰ مرداد ۱۴۰۰، ۲۳۲ میلیون تومان بوده و امروز ۳۷۵ میلیون تومان است. وقتی من در دانشگاه صحبت می‌کنم جوان معترض عنوان می‌کند آقای نماینده مجلس اگر پس از دوران تحصیلم به سرکار بروم و ماهی ۲۰ میلیون تومان هم حقوق دریافت کنم که دریافت نخواهم کرد بعد از ۲ سال کارکردن تازه می‌توانم یک سمند ساده در کشور خریداری کنم.

به گفته وزیر صمت با واردات خودروها، عرضه را افزایش خواهیم داد؛ زیرا بین عرضه و تقاضا شکاف وجود دارد و بازار خودرو به بازار سوداگری تبدیل شده است و طی ۳ تا ۴ سال گذشته همواره قیمت خودرو در بازار آزاد با قیمت دلار بالا و پایین شده است و هر زمان که قیمت ارز افزایش‌یافته، قیمت خودرو نیز افزایش‌یافته و با کاهش قیمت ارز قیمت خودرو نیز کاهش‌یافته است، به دلیل اینکه بین عرضه و تقاضا شکاف وجود دارد و در واقع افرادی برای حفظ ارزش پولشان و پیشگیری از تورم انتزاعی نسبت به خرید سکه و خودرو اقدام می‌کنند و خودرو به نادرستی تبدیل به کالای سرمایه‌ای شده که نباید می‌شد.

فاطمی امین وزیر صمت تحقق واردات خودرو را گام مهمی برای ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضای خودرو عنوان کرد. به گفته فاطمی امین از ابتدای آبان‌ماه که آیین‌نامه واردات خودرو نهایی شد ۴۰۰ متقاضی تقاضای خود را اعلام کرده که ۲۷ مورد از آنها واجد شرایط اولیه بوده و چهار شرکت ثبت سفارش انجام داده و نخستین خودروهای وارداتی هفته آینده در گمرک است.

به گزارش وانانیوز، 

وزیر صمت به اثرگذاری چهار عامل اصلی در قیمت خودرو اشاره و عرضه و تقاضا را مهم‌ترین عامل عنوان کرد. او گفت که متأسفانه نرخ ارز اثرگذارترین مهم‌ترین عامل در عرضه و تقاضای خودروهای تولید داخل و وارداتی است و هر چه تعادل در این بازار ایجاد شود تلاطم بازار خودرو هم کمتر می‌شود.

او در کمال آرامش به رشد تیراژ تولید خودرو اشاره کرد. او گفت که عرضه خودروی سواری در ۸ماهه اول امسال نسبت به ۸ماهه سال قبل ۳۲ درصد افزایش‌یافته است. به گفته فاطمی امین ایران‌خودرو و سایپا که تا ماه‌های آغازین امسال هر هفته ۱۰ و ۸ هزار دستگاه خودرو تولید می‌کردند؛ اما اکنون هفته‌ای ۱۵ و ۱۱ هزار خودرو تولید می‌کنند.

به گفته رشیدی کوچی، پژو پارس ۲۰ مرداد ۱۴۰۰، ۲۶۰ میلیون تومان بوده که امروز ۴۰۰ میلیون تومان شده، پژو ۲۰۶ تیپ ۲، ۲۴۰ میلیون تومان بوده درحال‌حاضر ۳۹۵ میلیون تومان است. به‌جای اینکه مسائل را حل‌وفصل کنیم دائم وعده می‌دهیم و می‌گوییم چرا مردم ناراحت‌اند.

او خطاب به نمایندگان گفت: ما ۴ سال برای اصلاح این صنعت از شما زمان خواستیم و برنامه‌ای ۳ مرحله‌ای تهیه کردیم که نخستین برنامه، تولید بوده که محقق شده است و باید به ما فرصت داده شود تا برنامه مذکور را به‌مرور اجرایی و عملیاتی کنیم. در امسال ۳ خودرو را ازرده‌خارج کردیم و تا سال آینده نیز ۱۲ خودروی جدید وارد بازار خواهد شد و درگذشته به‌هیچ‌وجه چنین اتفاقی نیفتاده بود؛ یکی از چالش‌های عمده ما در صنعت خودرو تشکیلات شبه‌دولتی است و بخشی از آن با تغییر مدیران اصلاح خواهد شد و یکی از موضوعات دیگر واگذاری خودروسازان است که از سال گذشته به این موضوع ورود کردیم و دو هفته گذشته مجوز نخستین واگذاری شرکت خودروسازی صادر شد و برای نخستین‌بار در کشور خودروهای ناقص فراخوان شدند و بیش از ۱۰۰ پروژه کیفیت در حوزه خودرو در حال اجرا است و جایگزینی محصولات نیز اتفاق افتاد و سال آینده نیز اولویت‌هایی را نیز پیش‌بینی کردیم.

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری