فیلتر روغن را فراموش نکنید

بسیاری از تعمیرگاه های خودرو هرگز به فیلتر روغن فکر نمی کنند، انگار که برای موتور مهم نیست. روش صحیح تعویض روغن موتور کارکرده با روغن مرغوب و انتخاب فیلتر ارزان قیمت است. حتی برخی برای صرفه جویی در هزینه سعی می کنند روغن و فیلتر را همزمان تعویض کنند. بنابراین، ممکن است تعجب آور باشد که اگر مجبور هستید بین خرید روغن بهتر یا فیلتر بهتر یکی را انتخاب کنید، بهتر است برای فیلتری با کیفیت بالاتر هزینه کنید. وظیفه اصلی روغن پوشش دادن قطعات فلزی است.

همانطور که روغن در سرتاسر موتور گردش می کند، قطعات کوچکی از زباله ها را جمع می کند که می توانند در شکاف های تنگ قرار بگیرند. این ذرات کوچک بین قطعات متحرک قرار می گیرند و باعث سایش می شوند. روغن و فیلتر باید با هم کار کنند تا از موتور در برابر ذرات معدنی میکروسکوپی و ساینده که محصولات جانبی احتراق، خاک و گرد و غبار هستند محافظت کنند. برای محافظت

اگر فیلتری بی کیفیت نصب کنید، می تواند به اندازه کارکردن موتور روی روغن کثیف مضر باشد. یک فیلتر ضعیف محافظت ارائه شده توسط روغن ممتاز را خنثی می کند و در نتیجه باعث سایش سریع موتور می شود. توانایی روغن در محافظت از قطعات متحرک موتور در برابر سایش کمتر از توانایی فیلتر در حذف آلاینده ها از این روغن نیست.

یک فیلتر خوب باید ظرفیت نگهداری کافی برای جذب تمام زباله ها را تا تعویض روغن و فیلتر بعدی داشته باشد. برای خودروهایی که در محیط های پر گرد و غبار کار می کنند، فیلترهایی با ظرفیت نگهداری آلودگی بالا مناسب هستند.

ظرفیت نگهداری خاک و راندمان جذب

درست است که حرکت روغن از طریق فیلتر تقریباً یکسان است، اما این بدان معنا نیست که همه فیلترها در جمع آوری و نگهداری زباله ها یکسان عمل می کنند. بازده فیلتر روغن بسته به نام سازنده و حتی برندهای ارائه شده توسط همان شرکت (به عبارت دیگر فیلترهای ارزان قیمت و فیلترهای با راندمان بالا) می تواند متفاوت باشد.

آنچه مسلم است این است که صرفاً به این دلیل که یک فیلتر به‌عنوان «لوکس»، «با عملکرد بالا»، «فوق العاده کارآمد» یا فقط «بسیار خوب» توصیف می‌شود، به این معنا نیست که شما یک محصول ممتاز دریافت می‌کنید.

کیفیت با توانایی فیلتر در حفظ کثیفی تعیین می شود. بدیهی است که فیلترهای مورد استفاده با روغن های مصنوعی دارای امتیاز 10000 کیلومتر برای مدت زمان طولانی تری استفاده می شوند. فراموش نکنید که در هنگام خرید فیلتر میزان گرد و غبار را نیز در نظر بگیرید زیرا هر چه گرد و غبار بیشتر باشد آلودگی بیشتری جمع می شود.

کارایی تیراندازی

یکی دیگر از معیارهای مهم کیفیت فیلتر روغن، نسبت بتا است. این استاندارد کارایی جذب ذرات فیلتر در اندازه های مختلف را توصیف می کند. شرایط آزمایش برای تعیین نسبت بتا مانند شرایط راندمان جذب است. این دو آزمایش به طور همزمان انجام می شود.

در حین آزمایش، روغن از مخزن آزمایش و فیلتر عبور کرده و به همان مخزن باز می گردد. از آنجایی که فیلتر ذرات با اندازه های مختلف را حذف می کند، غلظت ذرات در بالای فیلتر بیشتر از غلظت در پایین خواهد بود.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/247537/%D9%81%DB%8C%D9%84%D8%AA%D8%B1-%D8%B1%D9%88%D8%BA%D9%86-%D8%B1%D8%A7-%D9%81%D8%B1%D8%A7%D9%85%D9%88%D8%B4-%D9%86%DA%A9%D9%86%DB%8C%D8%AF

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری