فروش شاهین 174 میلیون ارزان‌تر از بازار

براساس اطلاعیه سازمان بورس کالای ایران، قرار است شاهین با قیمت پایه ۳۰۴ میلیون تومان عرضه شود. آنطور که در پلتفرم‌های آنلاین قیمت خودرو آمده است، شاهین تولید ۱۴۰۱ صفر کیلومتر، حدود ۴۷۸ میلیون تومان قیمت دارد.

اگر تقاضا برای خرید این خودرو بالا باشد که پیش بینی می‌شود چنین باشد، قیمت پایه احتمالا تا نزدیک ۴۰۰ میلیون یا بیشتر نیز حرکت کند.

در واقع قیمت پایه شاهین در بورس حدود ۱۷۴ میلیون تومان از بازار آزاد ارزان‌تر است. این اختلاف بیش از ۵۷ درصدی با بازار احتمالا بسیاری را ترغیب به ثبت سفارش کند.

قدم پنجم: در صورت انجام معامله در قیمت درخواستی مشتری، باید مابقی وجه توسط او تکمیل شود.


منبع: https://www.ghatreh.com/news/nn66049811/%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%B4%D8%A7%D9%87%DB%8C%D9%86-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%A7%D8%B1%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D8%B1-%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%26%23124%3B-%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%AD%D9%84-%D8%AB%D8%A8%D8%AA

در ادامه انبوه عرضه‌ها در بورس، قرار است چهار روز دیگر ۲۰۰۰ دستگاه خودرو شاهین در بورس عرضه شود. یک هفته‌ای می‌شودد که خود در بورس کالا با تیراژ بالا عرضه می‌شود. چهارشنبه هفته گذشته ۲۰۰۰ دستگاه تارا عرضه شد. امروز متقاضیان پژو ۲۰۷ نیز ۲۰۰۰ دستگاه از این خودرو را از بورس کالا خریداری کردند.

بورسی‌ها در حالی به خرید شاهین تمایل نشان ندادند که روز ۹ مهر تاکنون حدود ۳۳ درصد رشد قیمت داشته است. به نظر می‌رسد این خودرو بین معامله گران بازار طرفدار زیادی نداشت و رکورد بازار خودرو در تابستان از شدت میل به خرید این خودرو کم کرد.

باید یادآور شد که اگر چه تاریخ عرضه شاهین چهارشنبه ۳۰ آذر ماه اعلام شده، اما به این معنا نیست که متقاضایان تا همان روز عرضه فرصت درخواست دارند. در واقع ۳۰ آذر معاملات براساس درخواست‌هایی که از قبل ثبت شده انجام می‌شود.

قدم سوم: دریافت کد بورس کالا و افتتاح حساب وکالتی

قدم دوم: انتخاب یک کارگزاری

حالا به نظر می‌رسد که ورق برگشته است و خودروها به طور میانگین بین ۲۶ تا ۳۰ درصد رشد قیمت را ثبت کرده‌اند. شاهین نیز توانسته رشد مطلوبی را از آن خود کند. با توجه به این گزاره‌ها به نظر می‌رسد معاملات روز چهارشنبه شاهین همانند شهریور ماه رقم نخورد و افراد بیشتری پای معامله بیایند.

قیمت پایه شاهین ۱۷۴ میلیون ارزان‌تر از بازار

قدم چهارم: ثبت درخواست خرید شاهین

بورسی‌ها تا ساعت ۱۷ روز سه‌شنبه ۲۹ آذر ماه فرصت ثبت درخواست از طریق کارگزاری خود را دارند. برای انجام این کار داشتن کد بورسی کافی نیست و متقاضیان حتما باید کد بورس کالا داشته باشند.

مراحل ثبت نام شاهین در بورس

در هفته آخر شهریور ماه امسال، برای نخستین مرتبه پای شاهین به بورس کالا باز شد اما خریدار آنچنانی نداشت. از ۱۰۰ دستگاه خودروی شاهینی که با قیمت پایه ۳۰۴ میلیون تومان برای تحویل ۲۳ مهر ۱۴۰۱ در بورس کالای ایران عرضه شد، فقط ۳۹ دستگاه مورد معامله قرار گرفت.

در حالی که خودرو شاهین در بازار آزاد به قیمت ۴۷۸ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود، قرار است در روز چهارشنبه هفته جاری معامله این خودرو با قیمت ۳۰۴ میلیون تومان در بورس آغاز شود.

کسانی که قصد خرید این خودرو را دارند، باید ۵۰ درصد قیمت پایه آن را در حساب واریز کنند که حدود ۱۵۲ میلیون تومان می‌شود. زمان تحویل این خودرو حدود ۳ ماهه است و خریداران می‌توانند خود را ۲۵ اسفند در اختیار داشته باشند.

قدم اول: ثبت نام و احراز هویت در سامانه سجام

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری