عکس | این 5 ماشین اتوماتیک را با حدود 500 میلیون تومان در تهران بخرید!

ام وی ام ایکس 22

سیستم گیربکس یا جعبه دنده ام وی ام ایکس ۲۲ چهار سرعته اتومات است و در مقایسه با خودرویی نظیر ایکس ۵۰ که دارای جعبه دنده سی وی تی است، برتری محسوسی دارد؛ البته در قیاس با خودرویی مانند استپ وی عملکرد مناسبی ندارد و قافیه را می‌بازد.

در واقع پژو پارس فیس لیفتی از روی پژو ۴۰۵ بود که برای بازارهای در حال توسعه‌ای مانند ایران طراحی شده بود و بیشتر الهام گرفته از روی پژو ۴۰۶ بود. الحق که ظاهر پارس بسیار جذاب‌تر از ۴۰۵ بود و همین عامل باعث شد تا طرفداران زیادی برای این خودروی فیس لیفت پیدا شود. این خودرو حدود ۲۵ سال است که در حال تولید شدن است و همچنان در بازار ایران مونتاژ می‌شود و طرفداران بسیاری دارد.

داخل کابین این خودرو مجهز به یک مانیتور لمسی با دوربین و نویگیشن شده و این مانیتور بالای کنسول قرار گرفته است. از دیگر تغییرات این نسخه می‌توان به تغییر سیستم صوتی و تجهیز آن به هندزفری اشاره کرد. فرمان حالا مجهز به دکمه‌های کنترلی است و در زیر فرمان شاهد تعبیه اهرم تنظیم سیستم صوتی هستیم.

تارا اتومات

بنابراین دقت داشته باشید که اگر پژو ۲۰۷ پانوراما می‌خرید حتما توجه کنید که آیا چهار آپشن رینگ آلومینیومی، کروز کنترل، فرمان برقی و ترمز دیسکی عقب روی آن نصب شده باشد. در پایان سال گذشته نیز ایران خودرو با به‌روزرسانی سیستم مولتی مدیای این خودرو، قابلیت میرورلینک را به آن افزود.

این تغییرات ظاهری را می‌توان در چراغ‌های جلو و عقب متفاوت، جلوپنجره اسپرت با ابعاد بزرگتر و خطوط جانبی تازه روی درها خلاصه کرد. از جمله امکانات مشتری‌پسندی که ایران خودرو روی دنا پلاس قرار داده بود می‌توان به سانروف، مانیتور بزرگتر، دوربین عقب، ایربگ جانبی، کروز کنترل، دی لایت‌های جدید و چراغ خوشامدگویی اشاره کرد.

قابلیت MirroLink به شما این امکان را می‌دهد تا از برنامه‌های اندرویدی و آیفون در مولتی مدیای خودرو استفاده کنید. به بهانه حضور میرورلینک در 207 پانوراما، این شرکت دو ویژگی دی وی دی پلیر و نویگیشن آفلاین را حذف کرده است. در بهار سال جاری نیز خودروی پژو 207 با سقف قرمزرنگ روانه بازار داخلی شد و به 207 دو رنگ شهرت یافت. این خودروی جدید 207 ام سی است و رینگ مشکی و تریم قرمز آن جلب توجه می‌کند.

۶. ام وی ام ایکس ۲۲ اتومات اکسلنت با قیمت ۵۶۵ میلیون تومان

همین فناوری و پلتفرم جدید بود که باعث شد ایران خودرو به فکر تولید خودرویی جدید بیفتد و این‌گونه شد که تارا ایران خودرو سر از خط تولید این شرکت درآورد. تارا در واقع برادر ایرانی پژو ۳۰۱ محسوب می‌شود. یکی از مهم‌ترین مزایایی که این خودرو نسبت به برادران خود مانند دنا و به طور کلی خانواده پژو ۴۰۵ دارد، ایمنی بالاتر است و همین حس اطمینان بیشتری در دل مشتریان ایجاد می‌کند.

متاسفانه یا خوشبختانه دانگ فنگ H30 کراس از آن دسته خودروهایی است که نه می‌توان گفت زیباست و نه می‌توان نام زشت روی آن گذاشت. اگرچه این خودرو چراغ‌ها و کاپوت کشیده زیبایی دارد و دارای المان‌های اسپرت ظاهری و خطوط برجسته خوبی است، اما گاها این ظریف‌کاری‌ها تبدیل به ناهماهنگی و تضاد شده و باعث شده تا در برخی از قسمت‌ها نتیجه کار درست حسابی از آب درنیاید.

۳. دنا پلاس اتومات توربو با قیمت ۵۱۰ میلیون تومان

در زمستان ۱۳۹۵ خودروی چینی ام وی ام ایکس ۲۲ راهی بازار داخلی کشورمان شد و این خودرو شباهت‌های زیادی با هاچ بک 315 دارد؛ چرا که پلتفرم و اجزای فنی هر دو خودرو یکسان است. مهندسان و طراحان چینی این کراس اوور محبوب در بازار ایران با اعمال تغییراتی در MVM X22 سیستم فنربندی آن را خشک‌تر از هاچ بک 315 کرده‌اند.

شرکت پژو نیز در همین راستا به وعده‌های خود عمل نکرد و با بهانه کردن تحریم‌ها علیه ایران دم و دستگاه خود را از کشورمان جمع کرد و این‌گونه شد که پروژه مشترک ایران خودرو و پژو باری دیگر به تاریخ پیوست. البته حق بهره‌برداری از پلتفرم اف پی 1 همچنان برای ایران به قوت خود باقی است و ایران خودرو نیز با ایجاد تغییراتی روی آن موفق شده پلتفرم وطنی IKP1 را روانه بازار کند.

از طرف دیگر تیپ لاکچری ام وی ام ایکس 22 هیچ‌کدام از این ویژگی‌ها را ندارد. در تابستان 1397 بود که مدیران خودرو پنج آپشن شامل حسگر فشار باد تایر TPMS، کنترل پایداری ESP، کنترل کشش TCS، سیستم کمکی حرکت در سربالایی HAC و ترمز کمکی EBA را روی دو تیپ اسپرت اکسلنت و لاکچری قرار داد. البته گفتنی است که مدیران خودرو برای این که مشتریان دچار ابهام و سردرگمی نشوند نام تیپ اسپرت اکسلنت را به اکسلنت اسپرت تغییر داد.

مدل‌های موجود این خودرو در بازار از ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ است. این کراس اوور چینی محبوب مجهز به پیشرانه چهار سیلندر است که می‌تواند حداکثر قدرت ۱۰۵ اسب بخار را تولید کند. این خودرو در واقع مدل جوان‌پسند و اسپرت ایکس ۳۳ محسوب می‌شود و هدف از عرضه آن تسلط بر بازار کراس اوورهای سایز کوچک است.

از سال 1397 بود که ایران خودرو رینگ آلومینیومی را از تجهیزات استاندارد پارس LX و اتومات و ترمز دیسکی عقب را از تجهیزات استاندارد پارس ال ایکس حذف کرد. همچنین از بهار سال جاری این خودروساز تصمیم گرفت دو مدل از پارس را با نام‌های پارس سفارشی و پارس سفارشی ELX روانه بازار کند.

همان‌طور که گفتیم این خودرو از برادر خود یعنی هاچ بک 315 بزرگتر و ارتفاع آن بیشتر است و با برخی از المان‌های آفرودی موفق شده دل مشتریان را برباید و نظر آنها را جلب کند. MVM X22 با دو جعبه دنده 4 سرعته اتوماتیک و 5 سرعته دستی وارد بازار کشورمان شده و از اقبال خوبی برخوردار شده است.

در همین حال قیمت دلار نیز افزایش یافته و پیرو این افزایش قیمت واردات خودروی خارجی وارد هاله‌ای از ابهام شده است. در این شرایط که مردم قادر به خرید هیچ خودرویی نیستند، زیرا قیمت‌ها سر به فلک کشیده و واردات خودرو نیز دردی را از آنها دوا نکرده، به سراغ برخی از خودروهایی رفته‌ایم که در بازار داخلی همچنان دارای قیمت ۵۰۰ میلیون تومانی هستند. این بازه قیمتی می‌تواند شامل خودروهایی شود که با کیفیت و مناسب هستند.

۱. تارا اتوماتیک ۱۴۰۱ با قیمت ۵۵۰ میلیون تومان

در سال ۱۳۹۷ بود که رینگ آلومینیومی از مجموع امکانات و آپشن‌های این خودرو حذف شد. در فضای کابین این خودرو برای سرنشینان راحتی زیادی فراهم شده و تمامی سرنشینان چه در ردیف جلو و چه در ردیف عقب، فضای پا و سر مناسبی خواهند داشت. خوشبختانه صندلی‌های ردیف جلوی اچ ۳۰ کراس در ۶ جهت قابل تنظیم هستند و مجهز به رویه پارچه‌ای دو رنگ خواهند بود.

نمی‌دانیم دقیقا به چه دلیل، اما ایران خودرو در همان اواسط سال ۱۳۹۷ تصمیم گرفت برخی از آپشن‌های مذکور مانند ایربگ جانبی و سانروف را از روی دنا پلاس حذف کند. از مهم‌ترین حذفیات این خودرو در سال ۹۷ می‌توان به سانروف، ایربگ‌های جانبی، جاعینکی و سیستم پشتیبانی نویگیشن اشاره کرد.

پژو پارس

ام وی ام ایکس 22

به راحتی می‌توان تیپ‌های مختلف این کراس اوور چینی را تشخیص داد. برای مثال در تیپ اسپرت این خودرو علاوه بر این که سقف مشکی است، حالت رانندگی اسپرت نیز برای پیشرانه تعریف شده و می‌توان از آن بهره برد. از طرفی تیپ اکسلنت مجهز به گارد و رکاب اسپرت هستند. این تفاوت تیپ اسپرت و اکسلنت بود و حالا بد نیست با تیپ اسپرت اکسلنت آشنا شوید که ویژگی‌های دو تیپ مذکور را با یکدیگر دارد.

باید توجه داشت که تارا اتوماتیک دارای مشخصات فنی و امکانات رفاهی سطح بالایی نیست، ولی می‌تواند در حد مورد نیاز احتیاج‌های یک خانواده ایرانی را برطرف کند. این سدان جذاب و جدید دارای شتاب و کشش کافی است و فضای کابین مناسبی برای سرنشینان دارد. آپشن‌های این خودرو قابل قبول ارزیابی می‌شود و داشبورد و فضای کابین آن شباهت زیادی با پژو ۳۰۱ دارد. بنابراین این که گفته می‌شود تارا کاملا یک خودروی ملی است، عجیب به نظر می‌رسد.

در حال حاضر و در بازار کنونی دو مدل از پارس تولید می‌شود که یکی از آنها پارس سال نام دارد و دیگری پارس ال ایکس است. پارس سال مجهز به پیشرانه 1.8 لیتری XU7 است، در حالی که پارس ال ایکس از پیشرانه 1.6 لیتری TU5 بهره می‌برد. هر دوی این پیشرانه‌ها مشخصات فنی یکسانی را ارائه می‌دهند و حتی در سال‌های اخیر دچار افت کیفیت نیز شده‌اند، ولی همچنان پرطرفدار در بازار داخلی می‌تازند.

در نیمه دوم سال ۹۹ بود که ایران خودرو مدل دیگری از پژو ۲۰۷ اتوماتیک را با نام پانوراما روانه بازار کرد. این خودرو نیز هم نسخه دنده‌ای دارد و هم نسخه اتوماتیک. یکی از نکات جالب این خودروی جدید این است که ایران خودرو ترمزهای دیسکی را برای ۲۰۷ پانوراما به صورت سفارشی در دسترس قرار داده، در حالی که این آپشن روی پژو ۲۰۷ هاچ بک سقف فلزی به صورت استاندارد وجود دارد.

لازم به ذکر است که این خودرو در قسمت‌های فنی تفاوتی با دنا معمولی ندارد و هر دو از یک پیشرانه بهره می‌برند. کیفیت ساخت این خودرو نسبت به دنا معمولی بهتر است، ولی همچنان به تندر پلاس نمی‌رسد. دنا پلاس دنده‌ای توربو دومین نسخه از این خودرو است که تولید آن از اواسط سال ۹۶ آغاز شد، ولی در سال ۹۷ به دست خریداران آن رسید. از نظر مشخصات فنی تفاوت دنا پلاس توربو دنده‌ای با دنا پلاس معمولی همچون تفاوت سورن پلاس توربو با سورن پلاس معمولی است.

خودروی دنای معمولی در سال ۱۳۹۳ وارد بازار شد و دیری نپایید که ایران خودرو تصمیم گرفت فیس لیفت این خودروی اقتصادی و محبوب را در سال ۱۳۹۵ وارد بازار کند. این خودرو عملا در سال ۱۳۹۶ وارد بازار شد و تغییرات بیشتری را نسبت به نسخه معمولی پذیرفت.

سومین عضو خانواده دنا، دنا پلاس توربو اتوماتیک است. این خودرو مجهز به گیربکس ۶ سرعته اتومات است و وزن خالص آن ۷۰ کیلوگرم بیشتر از نسخه دنده‌ای آن شده است. یک نکته مهم درباره گیربکس این خودرو این است که حتی در حالت تیپ ترونیک نیز به راننده اجازه نمی‌دهد از دور موتور ۴۵۰۰ بالاتر برود.

۴. پژو پارس اتوماتیک با قیمت ۴۵۵ میلیون تومان

پژو 207 پانوراما

همان‌طور که به احتمال زیاد می‌دانید زمانی که برجام بین ایران و طرفین غربی و اروپایی منعقد شد، بسیاری از خودروسازان خارجی و ایرانی وارد پروژه‌های جدیدی شدند و تصمیم بر آن شد که برای مثال ایران خودرو با شرکت‌های فرانسوی مانند پژو مجددا سلسله همکاری‌های خود را آغاز کند.

4141


منبع: https://www.ghatreh.com/news/nn64997144/%D8%B9%DA%A9%D8%B3-%26%23124%3B-%D8%A7%DB%8C%D9%86-%D9%85%D8%A7%D8%B4%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%85%D8%A7%D8%AA%DB%8C%DA%A9-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D8%A7-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%AA%D9%88%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%21

تارا اتومات

دنا پلاس

در سال ۱۳۷۲ بود که ایران خودرو تصمیم گرفت خانواده خودروهای پژو ۴۰۵ خود را راهی بازار داخلی ایران کند. حدود هفت سال پس از این عرضه پرطرفدار، این شرکت تصمیم گرفت تا در سال ۱۳۷۹ مدل جدیدی را تحت عنوان پرشیا راهی بازار نماید. این مدل کمی بعد به پارس تغییر نام داد.

اچ ۳۰ کراس نسبت به خودروهای هاچ بک کشیده‌تر است و با قطعات پلاستیکی که در اطراف خود دارد می‌خواهد ادای شاسی بلندهای کامپکت واقعی را درآورد، ولی موفق نمی‌شود؛ زیرا ارتفاع این خودرو پایین‌تر از حد معمول شاسی بلندها است و سایز چرخ‌های آن نیز کوچک است.

البته صندلی‌های این خودرو تا جایی برای راننده و سرنشینان راحتی به ارمغان می‌آورند که خودرو را داخل محیط شهری برانید و اگر قصد سفرهای طولانی را داشته باشید ماجرا فرق خواهد کرد. بنابراین فکر رانندگی‌های طولانی‌مدت را از سرتان بیرون کنید، چرا که دچار کمردردهای شدیدی خواهید شد. شاید نام این خودرو گول زننده باشد، ولی باید بدانید که دانگ فنگ H30 Cross یک هاچ بک ساده به حساب می‌آید.

پژو 207 پانوراما

به لحاظ ظاهری نمی‌توان گفت این خودرو عملکرد مناسب و رضایت‌بخشی دارد، چرا که در واقع این‌گونه نیست و با رقبایی نظیر برلیانس C3 و ام وی ام ایکس 22 نمی‌تواند رقابت کند؛ اما مزایای خوبی نظیر طراحی داخلی و فضای کابین قابل قبول، شبکه خدمات پس از فروش گسترده ایران خودرو و قیمت ارزان‌تر از رقبا دارد. این خودروی کراس اوور بر خلاف خودروهای چینی موجود در بازار، دست دوم فروشی خوبی نیز دارد.

پژو پارس

گفتنی است که در پارس سفارشی هر دو آپشنی که پیش‌تر وجود داشت و حذف شده بود را مجددا شاهد هستیم. دو آپشن نام‌برده همان رینگ آلومینیومی و ترمز دیسکی عقب هستند. در این نسخه از پارس، شیشه‌های عقب نیز دودی شده‌اند و در پارس سفارشی ELX علاوه بر این آپشن‌ها شاهد حضور چندین ویژگی جدیدتر هستیم که عبارتند از: سنسور نور، سنسور باران، سنسور باد تایر، آینه تاشو برقی، صندلی برقی و مالتی مدیا (دوربین عقب با مانیتور لمسی).

طی روزهای اخیر و شاید هم هفته‌های پایانی ماه گذشته تب و تاب و التهابی که بازار خودرو دچار آن شده بود، کمرنگ‌تر شده و اوضاع آرام‌تر از قبل شده است. در همین حال قیمت برخی از خودروها از دو تا هفت میلیون تومان ارزان‌تر شده‌اند، اما این باعث نشده تا خریداران دست به خرید و فروش بزنند و بازار خودرو در حال حاضر در رکود به سر می‌برد و مشتریان قدرت خریدشان را از دست داده‌اند.

معرفی ۶ خودرو با ۵۰۰ میلیون تومان در بازار ایران

نکته اینجاست که همچون محیط بیرونی و طراحی خارجی تارا اتوماتیک، انتظار داریم که فضای کابین آن نیز تقلیدی از پژو ۳۰۱ نباشد و منحصربه‌فرد باشد، ولی این اتفاق متاسفانه نیفتاده است. البته تقلید ایران خودرو از روی پژو ۳۰۱ بدین معنا نیست که کار اشتباهی صورت گرفته، چرا که یک تقلید درست و اصولی بهتر از یک ابتکار ناشیانه و بدترکیب است.

لازم به ذکر است که هم پارس سفارشی و هم پارس سفارشی ای ال ایکس با پیشرانه XU7P و TU5 راهی بازار شده‌اند و تنها تفاوتی که بین این دو خودرو وجود دارد در آپشن‌هایی است که دارند. در واقع کروز کنترل تنها روی پارس TU5 سفارشی ELX تعبیه شده و در پارس سفارشی معمولی وجود ندارد. از دیگر امکانات این خودرو می‌توان به چراغ مه‌شکن جلو و عقب، چراغ نقشه‌خوان، آینه‌های جانبی برقی راهنمادار و شیشه‌های سولار و ضد اشعه UV اشاره کرد.

۵. پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما با قیمت ۵۶۵ میلیون تومان

دانگ فنگ اچ 30

دانگ فنگ اچ 30

مجددا ایران خودرو در سال ۹۷ همچون دو نمونه دیگر از خودروهای خود، رینگ آلومینیومی و کروز کنترل را از لیست تجهیزات استاندارد ۲۰۷ دنده‌ای حذف کرد. البته در پژو ۲۰۷ اتوماتیک تنها رینگ آلومینیومی حذف شد و کروز کنترل همچنان وجود دارد. از طرفی در سال ۹۹ فرمان برقی برای خریداران پژو ۲۰۷ هاچ بک قابل سفارش شد.

یکی از این همکاری‌ها به استفاده از پلتفرم FP1 مربوط می‌شود. قرار بر این بود که با استفاده از این پلتفرم در ایران خودرویی نظیر پژو 301 به تولید برسد، ولی متاسفانه با خروج یکطرفه آمریکا از برجام، دوباره شرکت‌های خارجی از ایران رخت بر بستند و تحریم‌های همه جانبه‌ای علیه کشورمان آغاز شد.

دنا پلاس

ایران خودرو از اواخر سال ۱۳۹۴ تصمیم گرفت ثبت نام و فروش پژو ۲۰۷ اتوماتیک خود را آغاز کند، ولی مدل خودرویی که برای اولین بار تحویل مشتریان داده شد، ۱۳۹۵ بود. این مدل از ۲۰۷ تنها از نظر ظاهری در فرم چراغ‌ها و اضافه شدن دی لایت، طراحی مجدد آینه‌های جانبی و اضافه شدن راهنمای ال ای دی با سری اول ۲۰۷ متفاوت است.

بنابراین همان‌طور که احتمالا می‌دانید ایران خودرو تنها کاری که روی سیستم توربو کرده، همان سامانه توربوشارژی است که شاهد آن هستیم به همراه اندکی تغییرات دیگر. ناگفته نماند که از نظر طراحی ظاهری دنا پلاس توربو چندین ویژگی جدید نیز پذیرفته که شامل رینگ بزرگتر با طراحی جدید، فرمان چرمی با دوخت قرمز، زیرپایی موکتی با طرح توربو و نوار قرمزرنگ و سردنده جدید می‌شود.

گفته می‌شود که کراس اوور اچ 30 کراس همچون استپ وی یک هاچ بک قدبلند است. گفتنی است که این خودرو روی پلتفرم یک خودروی قدیمی از محصولات سیتروئن سوار شده و مجموع قوای محرکه آن را یک پیشرانه ایرانیزه شده (پیشرانه پژو 206 تیپ 5) تأمین می‌کند. اوایلی که این خودرو راهی بازار داخلی شد با مشکلاتی نظیر خاموش شدن ناگهانی موتور روبه‌رو بود، ولی خوشبختانه به تدریج ایران خودرو این مشکلات را حل کرد و هم اکنون دانگ فنگ H30 کراس با تقاضای زیادی روبه‌رو است.

تم کلی و ارگونومی پژو ۳۰۱ حس خوبی به مشتریان القا می‌کند و حالا این حس در تارا اتوماتیک نیز وجود دارد. شرایط تارا از نظر طراحی بدنه نسبت به شاهین بهتر است. یک‌سری مولفه‌ها و امکانات نیز به مدرن‌تر شدن کابین این خودروی سدان کمک کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به فرمان دی‌کات، نمایشگر مرکزی و آپشن‌های تکمیلی‌تر روی نسخه اتوماتیک اشاره کرد.

2. دانگ فنگ H30 CROSS با قیمت 510 میلیون تومان

حدود 7 سال پیش و در اواخر زمستان سال 1394 ایران خودرو تصمیم گرفت پیش فروش خودروی جدید خود یعنی دانگ فنگ H30 Cross را آغاز کند و طولی نکشید که مشتریان از این خودروی کراس اوور حمایت کردند، ولی متاسفانه برنامه‌ریزی‌های نادرست این شرکت باعث شد تا این محصول با تأخیر زیاد به دست مشتریان برسد؛ اولین سری از این خودرو در پاییز 95 تحویل مشتریان داده شد.

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری