عرضه خودرو در محیط دلالی سودی ندارد

درصورتی‌که از ۵ سال قبل درب کارخانه می‌توانستیم، قیمت‌گذاری را آزادانه انجام دهیم تا موضوع به معضل تبدیل نشود. باید گفت بورس کالا محلی است برای کل فروشی نه برای خرده‌فروشی، به‌طور مثال منطقی نیست که کسی برای خرید یک پاکت سیمان به بورس کالا برود. دراین‌بین مدعی هستند که قصد کوتاه کردن دست دلال است، ولی فروش خودرو در پلتفرمی که اصولا محیط دلالی است، انجام می‌شود.

وی تشریح کرد: از طرفی ۵۰ میلیون تومان اختلاف قیمت خودرو میان بازار آزاد و بورس کالا به‌اندازه خواب پول است و بشتراز آن نیست. یعنی در واقع هر سرمایه‌گذار باید ۳ تا ۴ درصد ماهیانه سود بسازد، تا تورم را کنترل کند. یعنی ۵۰ میلیون تومان اختلاف قیمت سود نیست، صرفاً به‌اندازه‌ی آن ۵۰ میلیون تومان تورم در کشور وجود دارد. دراین‌بین و در زمان تحویل این خودرو هم قیمت مبنا افزایش‌یافته است، یعنی برای کسی که الان در بورس خرید می‌کند، احتمالاً یک بازدهی حدود ۱۰۰ میلیون تومان وجود دارد.

اقدامات دوپهلو

به گزارش بورس نیوز, وی در پایان صحبت با بورس‌نیوز این سوالات را مطرح کرد: یعنی بخشی از بورس که مرتبط به اوراق بهادار است، شفافیت ندارد و عرضه خودرو در بورس کالا در بخش شفاف آن انجام می‌شود؟ یعنی این موضوع می‌تواند مانع از فساد در بدنه صنعت خودرو شود؟ -قیمت خودرو برای مردم شفاف است- یعنی با عرضه آن در بورس کالا قیمت‌ها در بازار آزاد تعدیل می‌شود


منبع: https://www.ghatreh.com/news/nn65904470/%D8%B9%D8%B1%D8%B6%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%AD%DB%8C%D8%B7-%D8%AF%D9%84%D8%A7%D9%84%DB%8C-%D8%B3%D9%88%D8%AF%DB%8C-%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF

یکی از ایرادات در کشور، اختراع واژه‌ها و ایجاد راه‌کار برای آن‌هاست، مانند واژه شفافیت؛ این موضوع در خرید خودرو معنایی ندارد چراکه کمتر کسی پیدا می‌شود، بدون تحقیق درباره قیمت خودرو خرید کند. اگر برای تعیین قیمت درب کارخانه مباحث مالیاتی وجود دارد باید با ایجاد نظارت در بورس این مباحث مرتفع شود.

سودی حدود ۱۰۰ میلیونی نصیب خریداران می‌شود

با عرضه در بورس زیان خودروسازان کم می‌شود

زاوه با اشاره به بی‌اثر بودن عرضه خودرو در بورس کالا بر بازار خودرو تبیین کرد: این دست اقدامات تأثیری بر قیمت خودرو ندارد، چراکه بورس کالا صرفاً یک پلتفرم است و به‌طور مستقیم بر روند بازار خودرو تأثیری نخواهد داشت. آن موضوعی که در واقع تاثیرگذار بوده تداوم این عرضه‌هاست، چراکه میزان زیان شرکت‌ها کم می‌شود و می‌توانیم امیدوار باشیم که بدهی بانکی آن‌ها کمتر شود، همچنین ازاین‌جهت حداقل تورم جدیدی به کشور وارد نشود.

به گزارش صدای بورس,فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو عنوان کرد: صنعت خودرو در شرایط مساعدی نیست، روند این صنعت با آزمون‌وخطا پیش می‌رود. از سویی تنها دلیل برای عرضه خودرو در بورس کالا لجاجت بر روی این موضوع است، که تورم را با دستور کنترل کنند نه با تعقل؛ وگرنه این روش بهینه نیست، نزدیک به روش قیمت‌گذاری بازار خودرو است، ولی کارآمد نیست. ولی از جایی که هیچ‌وقت اشتباهی در تصمیم‌گیری‌ها رخ نمی‌دهد، با زور و ضرب خودرو وارد بورس کالا شد.

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری