عرضه خودروهای دپو شده در پارکینگ، افزایش تولید نیست

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات وزیر صمت برای پس گرفتن امضا متقاضیان استیضاح اظهار کرد: وزیر آقای رئیسی در طول ۱۰ روز گذشته به روش‌هایی متوسل شده که خود آنها به دولت‌های گذشته نقد داشتند. روش‌هایی که به هیچ عنوان در شأن دولت انقلابی آقای رئیسی نبوده و ایشان باید در پیشگاه خداوند، مردم و وجدان خود پاسخگو باشند.

انحصار مجدد با معرفی شرکت‌های مجاز واردات خودرو/ خودروهای قدیمی خارجی با کیفیت تر از خودروهای صفر کیلومتر داخلی هستند
بدری با بیان اینکه تنظیم گری بازار خودرو با دو شیوه افزایش تولید و شکست انحصار امکان پذیر است، تاکید کرد: وزارت صمت حدود ۷ ماه درگیر تدوین آیین نامه واردات خودرو بوده و بعد از گذشت این مدت شرکت‌هایی را مجاز به واردات دانسته که یا تولید کننده بوده و یا از افراد خاص هستند. یعنی مجددا واردات خودرو در انحصار قرار می‌گیرد. ضمن اینکه خودروهایی که برای واردات معرفی شدند نیز کیفیت مناسبی ندارند. در حال حاضر کیفیت خودروهای خارجی تولید سال‌های ۲۰۱۲ الی ۲۰۱۴ به مراتب بهتر از خودروهای صفر کیلومتر تولید داخلی هستند. بنده معتقدم هیچ کار عملیاتی انجام نشده چرا که وزیر در گیر روزمرگی و حاشیه ای خودروسازان بوده و انتظارت را برآورده نکرده است.

وزیر صمت به وعده‌ها خود عمل نکرده است
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وعده های وزیر صمت هنگام اخذ رای اعتماد از مجلس اظهار کرد: ارزیابی ما این است که وزیر صمت به برنامه ها و وعده های خود به خوبی عمل نکرده و وضعیت قیمت کالاها در کف جامعه متفاوت از آمار و ارقامی بوده که وزیر صمت در جلسات اعلام می‌کند.

ناتوانی وزیر در کنترل قیمت مصالح ساختمانی/ کاهش قیمت فولاد ناشی از افت نرخ جهانی است
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در خصوص عملکرد وزارت صمت در حوزه ساماندهی بازار مصالح ساختمانی به ویژه سیمان و فولاد، اظهار کرد: وزارت صمت باید پاسخ دهد که قیمت مصالح ساختمانی مانند سیمان و فولاد را با چه قیمتی تحویل گرفته و هم اکنون چه قیمت دارند. در طول یک سال اخیر قیمت مصالح ساختمانی به دلیل سومدیریت مجموعه وزارت صمت به شدت افزایش یافته و مجدداً به محدوده قیمت قبل بازگشته و وزارت صمت نیز مدعی کنترل بازار شده است. از طرفی تعداد محدودی از تولیدکنندگان فولاد، محصولات خود را با قیمت جهانی در بازار سرمایه عرضه کردند و اگر هم اکنون قیمت آن کاهش پیدا کرده به دلیل افت قیمت جهانی آن بوده است.

بدری با بیان اینکه وزیر صمت به عنوان مسئول ستاد تنظیم بازار باید مانع افزایش قیمت کالاها در طول ماه‌های گذشته می‌شد، عنوان کرد: در طول یک سال گذشته نرخ اقلام خوراکی، لوازم خانگی و مواد شوینده افزایش نجومی داشته در حالی که وزارت صمت مدعی کنترل بازار شده و عنوان می‌کند «اگر ما نبودیم قیمت محصولات چندین برابر می‌شد» که این حرف به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، صدیف بدری، در رابطه با عملکرد وزیر صنعت، معدن و تجارت گفـت: سابقه اقدامی که هم اکنون تعدادی از نمایندگان دغدغه‌مند مجلس در خصوص استیضاح وزیر صمت انجام می‌دهند به چند ماه گذشته بازمی‌گردد؛ هنگام اعلام وصول طرح استیضاح وزیر صمت، رئیس جمهور قول تفکیک وزارت صمت و معرفی دو وزیر جهت اخذ رای اعتماد را به مجلس داد. این امر بدین معنی است که رئیس جمهور نیز ناتوانی وزیر برای اداره وزارت صمت را قبول داشته است اما متاسفانه این وعده و دغدغه استیضاح کنندگان عملیاتی نشد.

وزیر صمت در جلسه استیضاح علاوه بر نمایندگان باید افکار عمومی را هم قانع کند
وی با بیان اینکه آمار و ارقامی که وزارت صمت ارائه می‌کند به هیچ عنوان در جامعه قابل رویت نیست افزود: مردم در حالی برای خودروی تولید داخل ۴۰۰ میلیون تومان پرداخت می‌کنند که به لحاظ کیفیت بسیار نامناسب بوده و امنیت جانی هم ندارند و سالانه بیش از ۱۷ هزار نفر در سوانح رانندگی جان خود را از دست می‌دهد، عملکرد وزیر صمت نشان می‌دهد که به فکر مردم نبوده است لذا فردا باید در صحن علنی نسبت به عملکرد خود پاسخ گو بوده و افکار عمومی و نمایندگان را قانع کند. در نهایت نمایندگان برای عزل و یا ماندن وی تصمیم‌گیری خواهند کرد. امیدوارم وزیر علاوه بر نمایندگان، افکار عمومی را نیز از عملکرد خود قانع کند.

هدف از استیضاح وزیر صمت ترمیم و تقویت دولت است
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در پایان تأکید کرد: هدف از استیضاح وزیر صمت به هیچ عنوان تضعیف دولت نبوده بلکه هدف تقویت، ترمیم و حمایت از دولت است. استیضاح کنندگان هیچ بحث شخصی ندارند و این امر به دلیل عدم تحقق برنامه و وعده های وزیر است. اینکه رئیس جمهور سه ماه قبل برای تفکیک وزارت صمت و معرفی دو وزیر قول می‌دهد بدین معنی است که رئیس جمهور هم به ناتوانی وزیر صمت اعتقاد دارند. حال اگر رئیس جمهور برای جا به جایی وزیر در معذوریت قرار گرفته ما به وی کمک می‌کنیم.


منبع: https://www.ghatreh.com/news/nn65471440/%D8%B9%D8%B1%D8%B6%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D9%BE%D9%88-%D8%B4%D8%AF%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D9%BE%D8%A7%D8%B1%DA%A9%DB%8C%D9%86%DA%AF%D8%8C-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA

عرضه خودروهای دپو شده در پارکینگ، افزایش تولید نیست
وی با انتقاد از ضعف نظارت وزارت صمت در حوزه کنترل قیمت‌های محصولات در بازار داخلی عنوان کرد: وزارت صمت مدعی است تولید خودروها افزایش داشته است در حالی که عرضه بیش از ۱۰۰ هزار خودرو دپو شده در پارکینگ خودروسازها را به عنوان رشد تولید مطرح کرده است. در خصوص کنترل قیمت خودروهای تولید داخل نیز شاهد اقدام موثری از سوی وزارت صمت نبودیم به نحوی که قیمت برخی از خودروها در طول یک سال گذشته بدون بهبود کیفیت افزایش چشمگیری پیدا کرده که به هیچ عنوان در شان مردم ایران نیست.

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری