صنعت خودرو در کشور ما از نظر زیرساخت تولید و بازار از جایگاه ممتازی در بین کشورهای منطقه برخوردار است. این صنعت از جایگاه ویژه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی برخوردار است به طوری که سهم آن 5 تا 7 درصد از ارزش افزوده صنعت کشور و سهم بیش از 20 درصد در بخش صنعت و سهم 12 درصد است. از اشتغال کشور بخش صنعت در کشور اما مهم ترین نکته این است که این بخش توانایی بالایی در ایجاد فرصت های شغلی به ویژه در بین اقشار تحصیل کرده و مجرب کشور دارد. به خصوص اگر حلقه های اصلی زنجیره ارزش خودرو در داخل کشور شکل بگیرد. تا زمانی که صنعت خودروی کشور دانش بنیان نشود و از فرصت فناوری های نوین برای جهش در این مسیر استفاده نکنیم، این امکان پذیر نخواهد بود. علاوه بر این موارد دیگری نیز وجود دارد که در ادامه این مقاله به آنها اشاره خواهیم کرد.
هفت راه حل برای تسهیل پروژه برقی سازی خودرو
1. ایجاد سبد متوازن در همه زمینه ها اعم از مصرف انواع انرژی، استفاده از فناوری های مختلف، ایجاد بازارهای اقتصادی متنوع و … یکی از مطمئن ترین راه ها برای عدم وابستگی به دیگران و دستیابی به رشد و توسعه است. امروزه که صنعت خودروهای برقی با نرخ رشد بالایی در حال ورود به عرصه جهانی است، لازم است کشورمان این صنعت را وارد سبد منطقی کرده و زیرساخت های آن را ایجاد کند.
2. استفاده از انرژی های رایگان از خورشید، باد، امواج دریا و دیگر انرژی های پاک و تجدید پذیر برای سالیان متمادی دغدغه اصلی بشریت بوده است. تحقیقات زیادی برای استفاده مستقیم از این انرژی ها در خودروها انجام شده است. اما به دلیل طراحی محدود این سیستم ها در فضای محدود خودروها این امر محقق نشد.
با توسعه صنعت پایه خودروهای برقی، از جمله فناوری تولید منبع ذخیره توان قابل اعتماد با چگالی انرژی و طول عمر مناسب، از جمله انواع باتری های لیتیومی پیشرفته، فناوری موتور الکتریکی، سیستم های مدیریت باتری و موتور پیشرفته و کنترل دقیق. پیشرانه و سیستم انتقال نیرو خودروهای برقی امکان شارژ سریع باتری خودروهای برقی راه را برای دستیابی به استفاده از انرژی پاک و رایگان در خودروها باز کرده است. به طوری که می توان ایستگاه های شارژ را مستقل از شبکه برق و تنها با کمک پنل های خورشیدی تامین کرد.
همچنین می توان نیروگاه های بادی را توسعه داد و از انرژی پاک آنها در خودروهای درون شهرها استفاده کرد و آلودگی هوا را در شهرهای بزرگ کاهش داد.
3. استفاده از فناوری نیروی محرکه الکتریکی در ناوگان تاکسی، اتوبوس، موتور سیکلت و سایر وسایل نقلیه در داخل شهرها دیگر نگرانی در مورد ایجاد آلودگی در ترافیک سنگین در شهرهای بزرگ ایجاد نمی کند. زیرا نیروهای محرکه خودروی الکتریکی نه تنها در حین کار باعث آلودگی می شوند، بلکه در هنگام توقف خودرو در پشت چراغ راهنمایی و رانندگی و یا در ترافیک، نیازی به کارکردن موتور الکتریکی مانند موتور احتراقی و مصرف انرژی نیست.
4. خودروهای الکتریکی دارای اجزای بسیار کمتری نسبت به خودروهای احتراقی هستند. بسیاری از اجزای متحرک، پر سر و صدا و ارتعاشی، از جمله سیلندرها و پیستون ها، سوپاپ ها و لوازم جانبی آنها، میل لنگ و فلایویل، میل بادامک، زنجیر یا تسمه تایم و بسیاری دیگر باعث می شوند که موتور احتراقی به ویژه برای محیط شهری مناسب نباشد که خودروهای برقی آن را ندارند. . این برتری علاوه بر رفع آلودگی صوتی در شهرها، در جهت صرفه جویی در استفاده از انرژی فنی و تخصصی کشور برای نگهداری و تعمیر خودروهای احتراقی و صرف هزینه های هنگفت برای آنها نیز تاثیر بسزایی خواهد داشت.
5. علاوه بر جلوگیری از مصرف بنزینی که مصرف آن بیش از ظرفیت تولید است به دلیل کمبود روغن برای روانکاری موتور و استفاده از ترمز احیا کننده در سیستم ترمز و گیربکس تک سرعته ساده با راندمان بالا در خودروهای برقی. استفاده از این خودروها می تواند اثرات عدم اتکا به بنزین و روغن وارداتی و مهمتر از آن اثرات زیست محیطی روغن پسماند را داشته باشد.
6. با توجه به قیمت جهانی بنزین و برق، با جایگزینی تاکسی موتور احتراقی با نوع برقی، می توان حدود 240 میلیون تومان در هزینه انرژی صرفه جویی کرد. صرفه جویی در مصرف روغن، بنزین، روغن ترمز، تعمیرات و نگهداری و حذف اثرات زیست محیطی آنها را نیز به این موارد اضافه کنید تا ضرورت معرفی این فناوری روشن و آشکار شود.
7. در یک ماشین الکتریکی، شما قادر خواهید بود انرژی را بازیابی کنید و انرژی به طور کامل هدر نخواهد رفت. بلکه این فناوری قابلیت بازیابی بخشی از انرژی را دارد، مثلاً در هنگام ترمزگیری یا پایین آمدن شیب ها و از این طریق راندمان خوبی حاصل می شود.
اما مهمتر از همه، برای درک آنچه در حال رخ دادن است، باید به شکل دیگری به مشکل نگاه کنیم و به “تصویر بزرگتر آنچه در جهان اتفاق می افتد” نگاه کنیم. بدون توجه به انقلاب صنعتی چهارم که مبتنی بر ادغام فناوری های مختلف در زمینه های زیست شناسی، الکترونیک، رباتیک و ارتباطات است، درک اهمیت فرآیند برقی شدن خودروها دشوار است.
در واقع، اگر صرفاً به دلیل فشارهای محیطی ناشی از قوانین سختگیرانهتر مصرف سوخت یا کاهش گازهای گلخانهای، برقی شدن خودروها را کاهش دهیم، ممکن است نتوانیم مقیاس این پدیده را که در جهان رخ میدهد، درک کنیم.
من قصد ندارم اهمیت الزامات زیست محیطی را کمرنگ کنم، اما می گویم آنچه در برقی سازی بخش خودرو اتفاق می افتد از همان نوع است که لوازم خانگی گازسوز را به برق متصل و هوشمند تبدیل کرده است. برقیسازی به معنای ترکیبی از اتصال یک دستگاه الکتریکی برای اتصال به برنامههای مرتبط با دادههای بزرگ است که میتواند به عنوان مثال منجر به رانندگی خودروهای بدون سرنشین شود.
سیاست و استراتژی دولت برای توسعه خودروهای الکتریکی
برق رسانی، هوشمندی، اتصال و تحرک مشترک چهار روند اصلی در آینده حمل و نقل در مقیاس جهانی هستند. بر این اساس، نقشه راه متشکل از 7 بخش کلیدی برای ذینفعان تدوین شده است که بر اساس آن صنعت خودرو در کشور می تواند در جایگاهی قدرتمند و رقابتی فعالیت کند.
واکنش سریع تولیدکنندگان و عرضه کنندگان در صنعت خودروسازی کشور به این تغییرات بسیار حائز اهمیت است و همکاری سایر فعالان از جمله بخش انرژی، پژوهشی و دولتی در ایجاد شرایط محیطی مناسب بسیار حائز اهمیت است. هفت قسمتی که باید روی آنها تمرکز کرد به شرح زیر است:
1. تزکیه، درک مشتری، طراحی محصول و برندسازی
2. ایجاد یک زنجیره تامین انعطاف پذیر، دایره ای و پایدار
3. زیرساخت برای تولید باتری و نیمه هادی
4. بهبود شکاف مهارت های برنامه نویسی
5. – ایجاد اتحاد استراتژیک با شرکای خارجی
6. تمرکز مداوم بر هزینه و زمان
7. ایجاد زیرساخت مدیریت داده ها
فراهم کردن زیرساخت ها و فرهنگ استفاده از خودروهای برقی
در مدیریت فناوری از اصطلاحی به نام TRL (سطح آمادگی فناوری) یا سطح آمادگی یک فناوری برای ورود به عرصه تجاری استفاده می شود که در واقع به مسیر بلوغی که یک فناوری از دانش پایه به دانش کاربردی طی می کند و ساختن نمونه ها اشاره دارد. و در نهایت برای عرضه به بازار تایید شد.
معتقدم تلاش هایی که به ویژه در دهه اخیر در کشور ما برای ساخت خودروهای برقی آغاز شد، در مسیر بلوغ برقی شدن خودرو در سطوح مختلف بود و بنابراین نمی توان گفت که بیهوده هدر رفت. بلکه مسیر تکاملی را به صورت پیوسته طی کرده است; پیست محل برگزاری مسابقات دانشگاه صنعتی شریف، تلاش دانشگاه آزاد اسلامی قزوین برای الگوبرداری از موتور چهارچرخ، خودروی ناصر کاسدک یا یاس دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت و … حتی تلاش بخش خصوصی تولیدکنندگان موتورسیکلت، سایپا الکتریک سایپا، ایران خودرو الکتریک تارای همگی به بلوغ این مسیر کمک کردند.
در یکی اجزای اصلی خودروی الکتریکی و تأثیرات متقابل آنها بررسی شد، در دیگری بحث قرارگیری و تأثیرات بر سایر سیستمها توسعه یافت و در دیگری، بحث خودروی الکتریکی با تلاشها وارد زنجیره تأمین شد. در ستاد حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری، سیستم های الکتریکی گسترده است. کارهای تکمیل شده در این سال ها در زمینه زیرساخت توسط گروه مپنا و سایر تلاش های ارکان مختلف صنعتی کشور انجام شده است. اما به نظر من اکنون زمان مناسبی است تا از حضور و تایید وزیر صلح در این زمینه که ریشه در دانش و تجربیات ارزنده وی در این مسیر و ثمره مسیر طی شده دارد، بهره مند شویم. در بازار عرضه می شود و صنعت خودرو از فرصت فناوری های نوین بهره مند می شود و ضروری است با هم افزایی، مقیاس تولید و پذیرش فناوری های جدید شاهد تحول در صنعت خودروسازی کشور باشیم.
در صنعت خودروسازی کشور تمرکز اصلی برنامه ها بر توسعه پلتفرم های داخلی و محصولات مبتنی بر آنها مانند ری ری برقی، اطلس برقی، عقاب برقی، تمامی خودروهای داخلی و موتورسیکلت های داخلی است و واردات فقط امکان پذیر است. مبنای فرهنگ سازی و تعریف بازار برای استارت آپ.
بر اساس برنامه ریزی ها، بخش اصلی کار در مرحله اول توسعه خودروهای برقی برای ناوگان حمل و نقل عمومی است. شهرداری ها می توانند برای ایجاد زیرساخت ها سرمایه گذاری کنند.
به موازات آن، بخش خصوصی باید فعال شود و در ایجاد زیرساخت ها سرمایه گذاری شود. ضروری است بخش خصوصی مانند فروشگاههای بزرگ، کارخانههای اطراف شهرهای بزرگ، پارکینگهای خصوصی، مجتمعهای تفریحی و اقامتی به این واقعیت توجه کنند که تقویت مشتریان آینده خود نیز مستلزم ایجاد زیرساختهای شارژ در پارکینگهای خود است.
همچنین لازم به ذکر است که همه خودروهای خود را یک شبه برقی نمی کنیم، بلکه روندی تدریجی همراه با رشد زیرساخت های مربوطه است. بنابراین به تدریج با ورود خودروهای برقی حتما زیرساخت ها و فرهنگ سازی لازم ایجاد خواهد شد. ضمن اینکه در این مسیر نیازمند آموزش مستمر هستیم که باید برنامه ریزی و اجرا شود و انتظارات لازم در این راستا صورت گیرد.
ورود تاکسی های برقی
در مورد تاکسی های برقی نیز با توجه به وضعیت آلودگی هوای شهرهای بزرگ به ویژه شهر تهران، تصمیم بر این شد که این شهر در اولویت قرار گیرد. این موضوع بیش از چهار ماه است که با جدیت پیگیری شده است. از این رو وزارتخانه های نیرو، نفت، راه و شهرسازی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، شهرداری تهران، مرکز پژوهش های شورای اسلامی، سازمان ملی استاندارد، سازمان حفاظت محیط زیست و سایر سازمان های ذیربط در این زمینه حضور دارند. مرکزی: وزارت حراست برای اجرای طرح تاکسی برقی در تهران همکاری کرد و برای گسترش این برنامه نیز نشست تخصصی با حضور شهرداران سایر شهرهای بزرگ کشور برگزار کردیم.
خودروسازان نیز تحت فشار قرار گرفته اند تا در ایجاد مسیرهای تاکسی مشارکت کنند، که به اعتقاد من می تواند توسعه فرصت های فناوری مانند برق رسانی و اتصال در جامعه را تسریع بخشد.
علاوه بر این، خود ارتباطی در صنعت خودرو می تواند فرصت های جدیدی را در توسعه خدمات مرتبط و کسب و کارهای جدید ایجاد کند.
اهمیت جنبش تحول آفرین شروع به خدمت به سکوت کرد
برخورداری از قدرت در هوش مصنوعی، قدرت اقتصادی و دفاعی کشور را تا حد زیادی بهبود می بخشد. به همین ترتیب، امارات متحده عربی وزارت هوش مصنوعی را راه اندازی کرد یا کشورهای در حال توسعه مانند هند و برزیل بر توسعه برنامه های مرتبط با هوش مصنوعی و برنامه های کاربردی کلان داده متمرکز شدند. می خواهم بگویم که مشکل خیلی بزرگتر از نقش خودروهای برقی در آلودگی محیط زیست یا اقتصاد نفتی کنونی کشور است.
موضوعی با این اهمیت برای سرنوشت آینده کشور باید به وضوح برای مردم تبیین شود و حتی به مطالبه عمومی تبدیل شود. زمانی که برنامه هوش مصنوعی آلفاگو شرکت آمریکایی گوگل توانست انسانی را که قهرمان افسانه ای بازی باستانی چینی در سال 2016 بود شکست دهد، 280 میلیون چینی مسابقه را به صورت زنده از تلویزیون و روح تماشاگران تماشا کردند که این به شکست انسان لطمه زد. در مقابل هوش مصنوعی توجه بیشتری را به هوش مصنوعی جلب کرد.از گذشته و شکل گیری جنبشی در بین نخبگان جامعه برای سرمایه گذاری در زمینه هوش مصنوعی در بستری که دولت ارائه می کند. بنابراین مهم است که این موضوعات در جامعه به درستی تبیین شود و تنها به گروه خاصی از خودروهای برقی محدود نشود.
مهم این است که وقتی شهید فخری زاده، یکی از دانشمندان تاثیرگذار هسته ای کشور که ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی را در اختیار دارد، از دست می دهیم، بتوانیم جنبشی را در جامعه ایجاد کنیم که رشد ما را در حوزه های مرتبط با هوش مصنوعی و کلان داده تحریک کند.
من معتقدم که اکنون لازم است حوزه های آموزشی و تربیتی افراد برای ایفای نقش موثر در حوزه هوش مصنوعی در آموزش مقاطع مختلف تحصیلی از ابتدا گنجانده شود و فرصت فناوری های نوین در نظر گرفته شود. به عنوان یک برنامه جامع برای همه ارکان جامعه برای تحول اقتصادی کشور
مسیری که در دولت سیزدهم آغاز شد می تواند صنعت و اقتصاد کشور را دگرگون کند. با توجه به آنچه تشریح شد و بر اساس تکالیف قانون تنظیم مقررات صنعت خودرو، سند راهبردی فناوریهای نوین صنعت خودرو با بهرهگیری از توان نخبگان دانشگاهی و صنعتی کشور تهیه و به کمیته تخصصی سازمان صنعت خودرو ارجاع شد. اداره دولتی برای تصویب
در این سند، زمینه ساز ایجاد تحولی همه جانبه بر اساس چهار جریان فناورانه صنعت خودروسازی شده است که با همکاری همه ذینفعان و فعالان، آینده متفاوتی را برای صنعت خودروسازی کشور رقم خواهد زد.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/247178/%D8%B7%D8%B1%D8%AD%DB%8C-%D9%86%D9%88-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88