سیاهکلی: متن آیین نامه واردات خودرو مغایر با اهداف قانون مجلس است

علاوه بر این دومین ایراد آیین نامه واردات خودرو این است که قرار بود بیش از 70 الی 80 درصد خودروها زیر 25 هزار دلار و مابقی بالای 25 هزار دلار باشد.

5 میلیون خودرو نیاز دارد باید بیش از 100 الی 150 هزار خودرو وارد بازار کنیم تا تاثیری بر بازار داشته باشد.

بورس محل عمده فروشی است نه خرده فروشی.

سیاهکلی گفت: در همین راستا از هیئت تطبیق قوانین مجلس می خواهیم که به روح قانون دقت کند.

با این کار جایگاه بورس را نیز جابه جا و به آن لطمه می زنیم.

وی با بیان اینکه اگر با این شیوه پیش برویم 50 الی 60 هزار خودرو بیش وارد کشور نمی شود که این تعداد تاثیر زیادی در تنظیم بازار خودرو نمی تواند داشته باشد، تصریح کرد: با توجه به اینکه کشور سالانه بیش از 1.

– ، لطف الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با اشاره به آیین نامه واردات خودرو که اخیراً از سوی وزارت صمت منتشر شده، در جمع خبرنگاران گفت: آیین نامه واردات خودرو با تمام فراز و فرودهایش در نهایت به تصویب دولت رسید اما متاسفانه با وجود اینکه در مجلس پیگیری های زیادی کردیم تا در تدوین این آیین نامه همکاری با مجلس داشته باشند اما این اتفاق صورت نگرفت.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه در آیین نامه وزارت صمت بر لزوم هماهنگی واردکنندگان و تولید کنندگان تاکید شده، گفت: این موضوع موجب ایجاد انحصار در بازار می شود و حتما غلط است.

سیاهکلی عنوان کرد: همچنین قرار بود خودروهای زیر 25 هزار دلار حداقل 10 الی 20 درصد تعرفه داشته باشند اما این تعرفه بر اساس آیین نامه ابلاغی وزارت صمت به صورت شناور تعریف شده است.

انتهای پیام/
کلید واژه ها: آیین نامه – واردات خودرو – واردات – خودرو – آیین – کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی – نامه – عضو کمیسیون صنایع مجلس – مجلس شورای اسلامی – مجلس – لطف الله سیاهکلی – کاهش قیمت خودرو – کمیسیون صنایع – شورای اسلامی – بازار – قانون – قیمت خودرو – خبرنگاران – وزارت صمت – کاهش قیمت – هزار – ساماندهی – قیمت – دلار – کمیسیون – ارتقای – اسلامی – پیگیری – همکاری – تولید


منبع: https://www.ghatreh.com/news/nn64875967/%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D9%87%DA%A9%D9%84%DB%8C%3A-%D9%85%D8%AA%D9%86-%D8%A2%DB%8C%DB%8C%D9%86-%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D9%85%D8%BA%D8%A7%DB%8C%D8%B1-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%D9%87%D8%AF%D8%A7%D9%81-%D9%82%D8%A7%D9%86%D9%88%D9%86

هدف قانون ساماندهی بازار خودرو، تنظیم بازار، ارتقای تولید داخل، ایجاد رقابت و کاهش قیمت خودرو بوده و اگر قرار باشد در آیین نامه واردات این موارد رعایت نشود بهتر است اساساً آیین نامه ای برای واردات خودرو نداشته باشیم.

عضو کمیسیون صنایع مجلس در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا که در آیین نامه مورد تاکید وزارت صمت قرار گرفته، گفت: بورس محل خرده فروشی نیست.

امروز در کشور به خودروهای ویژه ای جهت استفاده در راهسازی و مسائل عمرانی و معدنی نیاز داریم که عمدتا از سال 2014 تاکنون نیز وارد کشور نشده اند و قیمت آنها نیز بالای 25 هزار دلار است.

وی افزود: براساس آنچه که در آیین نامه آمده صرفا امکان واردات خودروهای کمتر از 20 هزار دلار فراهم شده، این در حالی است باید سقف قیمتی 25 هزار دلار تعیین می شد.

اگر قرار است در آیین نامه این موارد رعایت نشود بهتر است اساساً آیین نامه ای برای واردات خودرو نداشته باشیم.

تا زمانی که این اتفاق نیفتد عرضه خودرو در بورس یا قرعه کشی صرفا مسکّن هایی هستند که موضوع را به تعلیق در می آورند و مسئله را حل نمی کنند.

روح قانون برای تنظیم بازار، پاسخگویی به نیاز جامعه، ارتقای تولید داخل، ایجاد رقابت، کاهش قیمت و افزایش کیفیت بوده است.

بزرگترین مشکل ما انحصار بازار خودرو است که در اختیار دو تولید کننده داخلی قرار دارد اگر مجددا موضوع واردات را نیز به دو تولید کننده داخلی گره بزنیم عملاً خاصیتی ندارد.

بنابراین هرچقدر هم که تولید در داخل افزایش پیدا کند باز هم تقاضا وجود دارد.

من اعتقادی به این موضوع ندارم و معتقدم که باید عرضه و تقاضا را معنادار کنیم.

در هیچ جای دنیا نیز اینگونه نیست.

اگر اینگونه باشد برای خرید 5 کیلو گوشت نیز باید به بورس مراجعه کنیم.

این در حالی است که ظرفیت تولید داخل حداکثر 700 الی 800 هزار خودرو است.

اگر اینگونه باشد یک خودروی 20 هزار دلاری با 80 تا 100 درصد تعرفه واردات دیگر برای وارد کننده مقرون به صرفه نیست و باید همان پراید را خریداری کنیم چرا که پراید مقرون به صرفه تر است؛ سوال جدی این است که چرا مردم باید برای خرید خودرویی که قیمت آن 400 میلیون است 800 میلیون تا یک میلیارد تومان هزینه کنند، این اقدام بی توجهی به مشتری است.

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری